LO-ordföranden mötte taxichaufförer i Piteå

Delade turer, låga löner och hopplösa arbetstider är verklighet för många taxichaufförer. Men bara en liten del av förarna är med i facket. – Vi måste höja organisationsgraden. När vi är så här få kan arbetsgivarna alltid säga ”vad har ni att sätta emot?”, sade LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson när han besökte taxichaufförer i Piteå.

Besöket på taxistationen i Piteå var ett av flera stopp på LO-basens Norrbottensturné i veckan. Under några timmar satt Thorwaldsson ner och samtalade med fackligt engagerade chaufförer om arbetsvillkor och organisering.

Förarna berättade om delade turer där man först arbetar i svinottan och sedan är ledig fram till kvällen. Att man aldrig kan vara säker på exakt hur långt ett arbetspass blir i förväg och att lönen, trots den obekväma arbetstiden, är låg.

– Om man har legat på som en igel och kört mycket helger kan man få ut 14 000 kronor efter skatt. En vanlig månad blir det snarare 12 000 berättar Thord Jonsson, som kört taxi i två och ett halvt år.

Att arbetsvillkoren för taxichaufförer är tuffa var ingen nyhet för LO-basen.  Men han blev ändå berörd när förarna berättade om sin situation.

– Man blir chockad när man hör vad de säger.

Karl-Petter Thorwaldsson ser med oro på de allt vanligare delade turerna.

– Det är något som vi ser i alla LO-förbund. Det är ett jättegissel.

I avtalsrörelsen 2011 lovade Transport att man skulle slåss för kraftiga förbättringar av taxichaufförernas kollektivavtal. Trots det kom man ut på andra sidan förhandlingarna med få konkreta förbättringar i avtalet. Med endast en liten del av taxichaufförerna som medlemmar blev det svårt för Transport att få igenom kraven.

I höst väntar nya avtalsförhandlingar inom taxi. Karl-Petter Thorwaldsson tror att Transport får räkna med att det blir en tuff match även i år.

– I dag har Transport inte styrkan att driva igenom en förändring. Därför måste man organisera, organisera, organisera.

LO-ordföranden är imponerad över det arbete som Transport redan gör med att organisera och värva fler medlemmar. Ett gott exempel på det är Piteå, där medlemsantalet bland chaufförerna har ökat kraftigt senaste åren. Karl-Petter Thorwaldsson tror att städer som Piteå kan visa vägen och öka intresset för att organisera sig.

– Det behövs förebilder. Lyckas man på ett ställe tror jag att man kan vända den här utvecklingen. Men det är tufft.

LO-ordföranden tror också att man kan vinna mycket genom att nå ut med information om taxiförarnas situation.

– Folk vet ju inte hur illa det är. Om alla tror att taxichaufförer tjänar mycket pengar är det inte heller många som tycker att man behöver göra något åt det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.