LO-ordföranden mötte taxichaufförer i Piteå
Delade turer, låga löner och hopplösa arbetstider är verklighet för många taxichaufförer. Men bara en liten del av förarna är med i facket. – Vi måste höja organisationsgraden. När vi är så här få kan arbetsgivarna alltid säga ”vad har ni att sätta emot?”, sade LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson när han besökte taxichaufförer i Piteå.
Besöket på taxistationen i Piteå var ett av flera stopp på LO-basens Norrbottensturné i veckan. Under några timmar satt Thorwaldsson ner och samtalade med fackligt engagerade chaufförer om arbetsvillkor och organisering.
Förarna berättade om delade turer där man först arbetar i svinottan och sedan är ledig fram till kvällen. Att man aldrig kan vara säker på exakt hur långt ett arbetspass blir i förväg och att lönen, trots den obekväma arbetstiden, är låg.
– Om man har legat på som en igel och kört mycket helger kan man få ut 14 000 kronor efter skatt. En vanlig månad blir det snarare 12 000 berättar Thord Jonsson, som kört taxi i två och ett halvt år.
Att arbetsvillkoren för taxichaufförer är tuffa var ingen nyhet för LO-basen. Men han blev ändå berörd när förarna berättade om sin situation.
– Man blir chockad när man hör vad de säger.
Karl-Petter Thorwaldsson ser med oro på de allt vanligare delade turerna.
– Det är något som vi ser i alla LO-förbund. Det är ett jättegissel.
I avtalsrörelsen 2011 lovade Transport att man skulle slåss för kraftiga förbättringar av taxichaufförernas kollektivavtal. Trots det kom man ut på andra sidan förhandlingarna med få konkreta förbättringar i avtalet. Med endast en liten del av taxichaufförerna som medlemmar blev det svårt för Transport att få igenom kraven.
I höst väntar nya avtalsförhandlingar inom taxi. Karl-Petter Thorwaldsson tror att Transport får räkna med att det blir en tuff match även i år.
– I dag har Transport inte styrkan att driva igenom en förändring. Därför måste man organisera, organisera, organisera.
LO-ordföranden är imponerad över det arbete som Transport redan gör med att organisera och värva fler medlemmar. Ett gott exempel på det är Piteå, där medlemsantalet bland chaufförerna har ökat kraftigt senaste åren. Karl-Petter Thorwaldsson tror att städer som Piteå kan visa vägen och öka intresset för att organisera sig.
– Det behövs förebilder. Lyckas man på ett ställe tror jag att man kan vända den här utvecklingen. Men det är tufft.
LO-ordföranden tror också att man kan vinna mycket genom att nå ut med information om taxiförarnas situation.
– Folk vet ju inte hur illa det är. Om alla tror att taxichaufförer tjänar mycket pengar är det inte heller många som tycker att man behöver göra något åt det.