LO satsar på höjda lägstalöner

Avtal 2022. LO går vidare med samordningen om nästa års nya löneavtal. De vill ha en särskild satsning på lägstalöner och de fattigaste arbetarna. Nästa steg blir att siffersätta avtalen. "Det blir en svårare nöt att knäcka", sa Transports ordförande Tommy Wreeth vid LO:s pressträff.

LO:s representantskap sammanträdde under tisdagsförmiddagen och där beslutades att förbunden går vidare i samordningen i avtalsrörelsen och en modell för satsning på dem med lägst löner.

– Vi ska ha en extra satsning på lägstalönerna som ska öka mer än övriga löner helt enkelt, sa Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO.

LO beslutade också att förbunden ska ställa krav på försäkringar och att de ska förbättras.

Nästa steg blir att siffersätta lönekraven och varje förbund ska lämna ett slutgiltigt beslut om deltagande i samordningen innan den 9 december.

– Våra medlemmar har det tufft och den samordning vi har beslutat om förutsätter vi får se en leverans från stat och arbetsgivare innan vi är beredda att ta ansvar. Svenska arbetare kan inte alltid ta ansvar först, vi ska ta ansvar sist, sa Tommy Wreeth.

Låglönesatsningen LO presenterade handlade om att alla som tjänar under 27 000 ska få en löneökning som är värd lika mycket i kronor som de som tjänar 27 100. Det ger en procentuellt högre löneökning.

Dessutom vill LO ha en särskild satsning på dem med lägst löner på 15 procent.

Nu återstår för LO att sätta sig vid förhandlingsbordet med arbetsgivarna och staten, då LO-samordningen förutsätter att andra aktörer först visar att de tar ansvar för att bekämpa inflationen.

Parallellt pågår också förhandlingar för facken och arbetsgivarna inom industrin. Deras överenskomna löneökning kallas märket och har sedan 90-talen varit den nivå övriga fackförbund och arbetsgivare anpassat sig efter.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.