LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

För fyra år sedan ändrades Sveriges regler för arbetskraftsinvandring. Sedan dess har antalet tillfälligt invandrande arbetare ökat, men nästan bara inom yrken där det redan är ont om jobb. Nu vill LO ha tillbaka arbetsmarknadsprövningen, men också tydligare bindande avtal för dem som kommer hit och jobbar.

Sedan december 2008 är det inte längre arbetsmarknadens behov av arbetskraft som styr vem som får komma hit och jobba. Nu är det upp till den enskilda arbetsgivaren att bedöma om man behöver rekrytera utanför EU:s gränser.

Sedan reglerna ändrades har medier och fackförbund vittnat om hur arbetskraftsinvandrare utnyttjats och inte fått de löner och villkor som de blivit lovade. Nu visar också LO i en ny rapport att arbetskraftsinvandringen framförallt har ökat inom LO-yrken där det redan råder brist på jobb, till exempel hotell- restaurang- och städbranschen.

Därför vill LO nu skärpa reglerna för arbetskraftsinvandring.

Bland annat vill man återinföra arbetsmarknadsprövningen. Den ska skötas av myndigheterna och säkerställa att arbetskraftsinvandring bara sker till de yrken där det råder brist på arbetskraft.

Men LO vill också stärka skyddet för de som kommer hit och arbetar.

– Erbjudandet om arbete ska vara bindande. Den som får fast anställning ska få permanent uppehållstillstånd snabbare. Och vi vill ha en seriositetsprövning av arbetsgivare, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, när han presenterade LO:s rapport på onsdagen.

I dag är ett erbjudande om anställning för att arbetskraftsinvandra inte ett bindande avtal. Det gör det svårt att i efterhand kräva en arbetstagares rätt till en viss lön eller andra villkor.

Den som får ett erbjudande om anställning får med dagens regler tillfälligt uppehållstillstånd så länge anställningen fortgår, som längst i två år. Därefter kan man söka förlängning i två år till. Att uppehållstillståndet är knutet till en viss anställning gör att många inte vågar kräva den lön och de villkor de har rätt till i rädsla för att bli utkastade.

LO:s krav för arbetskraftsinvandringen
– Opartisk, myndighetsbaserad arbetsmarknadsprövning

– Erbjudande om arbete ska vara juridiskt bindande.

– Arbetstillstånd ska inte vara knutet till en viss arbetsgivare eller ett visst yrke.

– Den som får fast anställning ska få permanent uppehållstillstånd snabbare.

– Obligatorisk seriositetsprövning av arbetsgivare.

– Ett regelverk som är bättre anpassat för utstationering (när utländska arbetsgivare placerar personer på sina filialer i Sverige).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.