LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

För fyra år sedan ändrades Sveriges regler för arbetskraftsinvandring. Sedan dess har antalet tillfälligt invandrande arbetare ökat, men nästan bara inom yrken där det redan är ont om jobb. Nu vill LO ha tillbaka arbetsmarknadsprövningen, men också tydligare bindande avtal för dem som kommer hit och jobbar.

Sedan december 2008 är det inte längre arbetsmarknadens behov av arbetskraft som styr vem som får komma hit och jobba. Nu är det upp till den enskilda arbetsgivaren att bedöma om man behöver rekrytera utanför EU:s gränser.

Sedan reglerna ändrades har medier och fackförbund vittnat om hur arbetskraftsinvandrare utnyttjats och inte fått de löner och villkor som de blivit lovade. Nu visar också LO i en ny rapport att arbetskraftsinvandringen framförallt har ökat inom LO-yrken där det redan råder brist på jobb, till exempel hotell- restaurang- och städbranschen.

Därför vill LO nu skärpa reglerna för arbetskraftsinvandring.

Bland annat vill man återinföra arbetsmarknadsprövningen. Den ska skötas av myndigheterna och säkerställa att arbetskraftsinvandring bara sker till de yrken där det råder brist på arbetskraft.

Men LO vill också stärka skyddet för de som kommer hit och arbetar.

– Erbjudandet om arbete ska vara bindande. Den som får fast anställning ska få permanent uppehållstillstånd snabbare. Och vi vill ha en seriositetsprövning av arbetsgivare, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, när han presenterade LO:s rapport på onsdagen.

I dag är ett erbjudande om anställning för att arbetskraftsinvandra inte ett bindande avtal. Det gör det svårt att i efterhand kräva en arbetstagares rätt till en viss lön eller andra villkor.

Den som får ett erbjudande om anställning får med dagens regler tillfälligt uppehållstillstånd så länge anställningen fortgår, som längst i två år. Därefter kan man söka förlängning i två år till. Att uppehållstillståndet är knutet till en viss anställning gör att många inte vågar kräva den lön och de villkor de har rätt till i rädsla för att bli utkastade.

LO:s krav för arbetskraftsinvandringen
– Opartisk, myndighetsbaserad arbetsmarknadsprövning

– Erbjudande om arbete ska vara juridiskt bindande.

– Arbetstillstånd ska inte vara knutet till en viss arbetsgivare eller ett visst yrke.

– Den som får fast anställning ska få permanent uppehållstillstånd snabbare.

– Obligatorisk seriositetsprövning av arbetsgivare.

– Ett regelverk som är bättre anpassat för utstationering (när utländska arbetsgivare placerar personer på sina filialer i Sverige).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.