LO vill införa ny modell för mer jämlika löner
Efter förra årets havererade samordning i avtalsrörelsen går LO-förbunden nu ut på enad front inför 2013. Förbunden vill införa en ny gemensam lönemodell som siktar in sig på höjningar i krontal för lågavlönade. Blir det konflikt lovar förbunden också att stödja varandra med sympatiåtgärder.
Det budskapet framfördes efter beslut av en enig LO-styrelse vid en presskonferens i LO-borgen på måndagseftermiddagen. I backspegeln finns de gångna förhandlingarna, där samordningen sprack på frågan om jämställdhetspotter.
Nu har den nya LO-ordföranden, Karl-Petter Thorwaldsson, tagit nya tag i samarbetet med avtalssekreterare Torbjörn Johansson, som också är ny på sin post. Thorwaldsson var påtagligt glad och nöjd när han presenterade en rad gemensamma krav med orden:
– Det här är ett tydligt stöd för kvinnodominerade och lågavlönade avtalsområden. Vi vill att anställda i Sverige ska kunna leva på sin heltidslön.
Glömt var bråket om jämställdhetspotter. Förbunden lyfte i stället fram vad man kallade för en ny gränsöverskridande lönemodell. IF Metalls ordförande, Anders Ferbe, kallade den en modell där lågavlönade kvinnor och män inte ställs mot varandra, samtidigt som den är en satsning på jämställdhet.
Modellen utgår från brytpunkten, 25 000 kronor. Det är mindre än vad en industriarbetare tjänar i genomsnitt per månad, men mer än vad många av Transports yrkesgrupper har i månadslön. I korthet innebär den att:
- Yrkesområden där arbetarna har lägre genomsnittlig månadslön än 25 000 kronor ska få sina löner höjda med samma kronpåslag som industriarbetarna.
- Lägstalönerna i kollektivavtalen ska höjas med samma krontal som övriga löner under 25 000 kronor per månad.
- För alla som tjänar mer än 25 000 i månaden kommer lönehöjningarna däremot att räknas upp med procent.
Några kron- eller procenttal ville LO-förbunden inte gå ut med ännu. Besked om det kommer i början av december. Man hänvisade till att 2013 års förhandlingar inte påbörjats än och att ett definitivt beslut om de samordnade avtalskraven ska fattas av LO:s repskap den 24 oktober. Däremot förklarade styrelsen att den nya lönemodellen innebär att de som står längst ner i ”löneligan” kommer att få högst ökning i procent – ifall LO får arbetsgivarna med sig på tanken. Några sådana närmanden har inte gjorts än.
LO-förbunden ansåg det långt ifrån klart vilket förbund som kommer att bli först ut med att teckna avtal i nästa lönerunda. Däremot poängterade man att det är enighet och en för alla, alla för en som gäller. Krävs det kommer förbunden att ställa upp med sympatiåtgärder för att uppnå LO:s krav.
Till dem hör också en ny avtalsförsäkring för att försöka uppnå större jämlikhet. Det är alltjämt kvinnor, företrädesvis i kvinnodominerade lågavlönade branscher, som tar ut mest föräldrapenning och är hemma mer med sjuka barn. På så sätt halkar de efter lönemässigt, anmärkte Kommunals förbundsordförande, Annelie Nordström.
Avtalsförsäkringen omfattar ett föräldrapenningtillägg på 10 procent av lönen, som ska betalas ut i sex månader vardera, till föräldrarna. (I dag uppgår föräldrapenningen till 90 procent av lönen.) Tillägget finns redan i många av Kommunals avtal och i några av Transports, exempelvis i Bensin- och garageavtalet, men inte hos alla förbund.
LO-ledningen kommer också att bjuda in tjänstemannafacken till ett ännu bredare samarbete kring alla löntagare. Målet är att försöka komma överens om en gemensam modell, där krontal ska betalas ut till alla som tjänar mindre än 29 000 kronor – förra årets genomsnittslön.
Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt är nöjd med dagens besked:
– Nu går förbunden ut tillsammans i nästa avtalsrörelse och har lovat varandra att hålla ihop. Lönemodellen vi enats om är ett enkelt verktyg för att uppnå ökad jämlikhet i lönesättningen på arbetsmarknaden.
En garanterad lägsta löneökning i krontal för lågavlönade, i stället för procent, är helt i linje med vad Transport slåss för, poängterar Carlstedt.
– Dessutom får vi en särskild satsning på lägstalönerna.
Marcel Carlstedt summerar avtalskraven:
– Ett kronpåslag kommer att bli priset för arbetsfred 2013.
Kommer samarbetet mellan LO-förbunden att hålla hela vägen?
– Den här gången måste det hålla. Vi måste kunna leverera till medlemmarna, säger Marcel Carlstedt.
Förutom de samordnade kraven är Transport och de övriga LO-förbunden fria att ställa egna krav inom sina respektive avtalsområden, klargjorde LO vid presskonferensen. Att de gemensamma förslagen skulle bli kostsamma och orsaka att fler jobb försvann, var ingen beskrivning LO-förbunden höll med om.
Däremot gjorde de klart att den internationellt konkurrensutsatta industrin även i fortsättningen ska vara lönenormerande bland arbetarförbunden.
– Det har fungerat väl hittills, anförde Karl-Petter Thorwaldsson.