Lockout på uppgång i årets avtalsrörelse

Transports strejk-varsel möttes av varsel om lockout från arbetsgivarnas sida. Ett ovanligt stridsmedel som redan har använts flera gånger i årets avtalsrörelse.

Under de senaste åren har antalet lockout-varsel på svensk arbetsmarknad varit försvinnande få. De senaste åren kan man dock se en svag uppgång. Och i år har redan flera varsel lagts om lockout, trots att avtalsrörelsen bara har börjat.

– Sedan 1990 har lockouten nästan varit helt borta som konfliktvapen. Men det är uppenbart att det börjar luckras upp nu, säger Christer Thörnqvist. Han är docent i arbetsvetenskap vid Linköpings universitet med konflikter på arbetsmarknaden som specialitet.

Träder varslet i kraft blir det första gången sedan 1996 som åkeri-och terminalarbetare stängs ute från sina arbeten genom lockout i en konflikt. 1996 var knäckfrågan framförallt högre lön. Förhandlingarna strandade och Transport tog till övertidsblockad för chaufförer och punktstrejker på terminaler. Arbetsgivarna kontrade med lockout på de terminaler där Transports medlemmar strejkade.

Då som nu handlar det om en så kallad ”spegellockout”, där arbetsgivaren lockoutar de arbetsplatser som direkt påverkas av strejken. (Transport anser att lockouten också är en upptrappning av konflikten, eftersom lockouten omfattar orter som inte finns med i förbundets strejkvarsel.) För företagen är lockout ett enkelt sätt att spara pengar. Tar man ut terminalarbetarna i strejk finns inget att göra för de chaufförer som kör till och från terminalerna.

– Då kan man lika gärna lockouta alla som blir sysslolösa, förklarar Christer Thörnqvist.

Att antalet lockouter varit försvinnande få på den svenska arbetsmarknaden under de senaste decennierna har flera orsaker. 1990 drev Svenska Arbetsgivareföreningen (numera Svenskt Näringsliv) en kampanj för att ändra konfliktreglerna. Anledningen var att sedan industrin omorganiserats och effektiviserats kunde även en begränsad strejk någonstans i tillverkningslandet leda till att en hel industri lamslogs.

– De menade att konfliktvapnen inte var rättvisa längre. Deras egen motåtgärd, lockout, fungerade inte längre, det var som att skjuta sig själv i foten, säger Christer Thörnqvist.

Sedan dess har det varit en del av Svenskt näringsliv och deras medlemmars ideologi att undvika lockouter. Men nu verkar den principen allt mer överges.

– Det Biltrafikens arbetsgivareförbund gör nu är ett klart steg bort från den ideologin. Även om det handlar om transporter där den logiken inte syns lika tydligt som i industrin.

Ett annat skäl att undvika lockouter handlar om arbetsgivarnas anseende bland allmänheten.

– Vid större konflikter är det väldigt viktigt att få en positiv bild i media. Svenskt Näringsliv satsar ju enorma pengar på att upprätthålla en positiv bild av sig själva. Gör man det kan man inte plötsligt slänga ut massa folk. Lockout har väldigt negativa vibrationer.

Varför lockouterna börjar bli vanligare har Christer Thörnqvist ännu inget svar på. Men kanske är vi på väg mot en tid av ökade konflikter på arbetsmarknaden. Så ser i alla fall utvecklingen ut i övriga världen.

– Även om vi räknar bort Grekland och Spanien där konflikterna varit riktade mot eurosamarbetet så har konflikterna börjat öka igen de senaste åren, säger Christer Thörnqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.