Lockouten dyr för hamnarbetare

Hamn. Sveriges Hamnars lockout på fridagar kan bli mycket kostsam för Hamnarbetarförbundets medlemmar. Ett tidigare rättsfall från flyget visar att arbetsgivaren hade rätt att dra av lön även för lediga dagar – när anställda var utestängda från arbetsplatsen genom strejk och lockout.

I fredags la Sveriges Hamnar ett massiv varsel i den inflammerade konflikten med Hamnarbetarförbundet (HF). Från den 6 mars och fem månader framåt blir det stopp för övertidsarbete och inhyrning av personal för övertidsarbete i alla hamnar. Stridsåtgärden riktas bara mot HF:s medlemmar.

Fast den mest kontroversiella åtgärden är den som tar sikte på fridagarna. HF-medlemmarna lockoutas alla lediga dagar.

Det kan tyckas som en verkningslös stridsåtgärd att stänga ute anställda som ändå inte skulle ha jobbat. Men arbetsgivarna hävdar att stuveriföretagen har rätt att göra löneavdrag för fridagarna. Det gör att HF-medlemmar kan mista uppåt en tredjedel av månadslönen i nästan fem månader.

HF har invänt och anser att själva lockouten på fridagar kan vara en olovlig stridsåtgärd. Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd, håller inte med:

– I en arbetsmarknadskonflikt får man vara hur elak som helst. Det finns inget hinder mot en lockout på fridagar.

Frågan är då om hamnarbetsgivarna kan göra löneavdrag för en lockoutad person som ändå jobbat full tid en viss månad.

En dom i Arbetsdomstolen (AD) indikerar att Sveriges Hamnar har rätt. På hösten 1993 låg Transport i fejd med SAS och flygarbetsgivarna. Facket varslade om strejk och motparten svarade med lockout.

Efter en dags arbetsnedläggelse, på luciadagen, enades parterna om ett nytt kollektivavtal. När lönen sedan kom i slutet på månaden hade arbetsgivaren gjort avdrag för en dag. Avdraget gjordes även för anställda som skulle varit lediga under själva strejk- och lockoutdagen.

Transport protesterade och stämde SAS inför AD. Arbetstagarna förlorade. AD ansåg att anställda har rätt till lön för den tid man står till ”förfogande för att utföra arbete”. Flygpersonalen var i praktiken i tjänst även på fridagar. Nu hade man alltså varit ute i konflikt en dag och inte stått till förfogande. Arbetsgivaren hade därmed rätt att göra löneavdraget.

AD tog också upp frågan om hur stort avdraget ska vara. Rätten kom fram till att vid vanliga konflikter, där anställda strejkat låt säga tre dagar, får alla lika stort avdrag på lönen – oavsett hur långa pass man skulle ha jobbat.

Samma formell kom att användas på de lockoutade flyganställda. Alla som varit utestängda, lediga eller inte, fick ett löneavdrag som motsvarande en 365-del av årslönen.

Frågan om stridsåtgärder på fridagar och avdrag på lönen har behandlats även i andra tvister. 1993 låg dåvarande Postverket i konflikt med brevbärare som var organiserade i Syndikalisterna. Löneavdrag gjordes då för alla konfliktdagar – oavsett om brevbärarna varit lediga eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik Alm:
    26 februari, 2019

    Hamnarbetarförbundet har genom alla år lagt stridsåtgärder som kostar arbetsgivarna stora pengar men inte tärt på strejkkassan eftersom medlemmarna inte förlorat lön (övertidsblockaderna m.m). Nu får HF smaka på sin egen medicin!

    HF kan vara glada över att ha bidragit till att både ändra konflikträtten och dessutom gett arbetsgivarna möjlighet att slipa sina stridsåtgärder. Grattis! ”Enighet ger seger” osv.

  2. Peter Jansson:
    26 februari, 2019

    Jag älskar när det svider i hamnarbetarnas plånbok!!Hamnarbetarna i Göteborg har kostat mig miljoner i utebliven ersättning på grund av väntetider genom åren!!Numera njuter jag av att vara en ung pensionär vid 52 års ålder,men jag hade kunnat vara en MYCKET RIK ung pensionär istället!!!!

  3. Daniel Håkansson:
    26 februari, 2019

    Refererade rättsfall handlar ju om pågående ömsesidiga konflikter. Lockouter brukar ju vara så kallade spegel och konsekvenslockouter. AD har i dessa fall tittar på hur löneavdrag ska ske när det rådit strejk eller annat konfliktvapen från arbetstagarna och produktionen var påverkad eller låg nere p g a konflikt från endera eller bägge parter. I retrospektiv ganska självklara domar, att löneavdragen skulle omfatta hela kollektiven snarare än de som var schemalagda är ju logiskt, liksom ADs resonemang i slutklämmen om att konfliktbördan bör bäras gemensamt.
    SAS fallet gäller en dag där strejk var utlyst och konflikt uppstod efteråt om lockoutens löneavdrag skulle gälla alla eller endast schemalagda. Går inte att jämföra.
    Det svensk hamn försöker göra nu är att ju att använda konfliktvapnet utan någon större konsekvens för verksamheten . Det är lite för smart för att ligga i lagens mening, tillåts det har ju arbetsgivarsidan fått ett nytt vapen som kommer göra all form av konflikt helt meningslös i framtiden för alla fackförbund. Får hoppas AD prövar konfliktsrättsliga aspekterna på detta snarast, liksom att Medlingsinstitutet ber parterna besinna sig avseende omfattningen på konfliktåtgärder.

    Något fyra månaders varsel från HF föreligger ju ej, man har hittils ägnat sig åt punktstrejker .

    Lockout vid fridagar i fyra månader innebär ju att man jobbar halv gratis.

Lästips:

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Danska transportfacket varslar om stopp för Teslatransporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

HF söker prövning i Europadomstolen

Arbetsrätt. Andrahandsavtalet är verkningslöst när det kommer till sanktioner mot arbetsgivaren. Det anser Hamnarbetarförbundet som tar frågor om föreningsfrihet och rättvisa rättegångar till Europadomstolen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.