Löfven lanserar åtgärdspaket för åkeribranschen
– Vi vill ha en seriös transportbransch! Det sa Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven vid en presskonferens i Västberga industriområde på onsdagsförmiddagen. Löven anklagade den sittande borgerliga regeringen för passivitet. Socialdemokraterna lanserar nu ett åtgärdspaket med bland annat höjda böter vid illegal inrikestrafik.
Stefan Löfven och partikollegan, riksdagsman Anders Ygeman, kallade till gemensam pressträff. Löfven inledde med en beskrivning av den svenska åkeribranschen:
– Det finns en laglöshet på svenska vägar, med tusentals illegala cabotagetransporter. Vi ser missbruk av F-skattsedlar och utländska förare som tvingas bo veckovis i lastbilarna och laga mat på spritkök.
– Från Socialdemokraternas sida vill vi ha en seriös transportnäring. Det är också en miljöfråga. Vi vill gynna seriösa företag och minska transportsektorns miljö- och klimatutsläpp. Vår nuvarande regering har inte gjort någonting på sju år. De borgerliga partierna vill inte ha ordning och reda.
Löfven bollade över till Anders Ygeman som konkret redogjorde för åtgärdspaketet som ska bidra till en seriösare åkerinäring. Fyra punkter finns på listan:
- Krav på att alla frakthandlingar ska finnas med i lastbilshytten. I dag har polisen svårt att kontrollera om en utländsk lastbil kör lagligt i Sverige. Polisen har inte heller rätt att kräva ut alla handlingar – om det inte finns beslut om husrannsakan.
– Här måste reglerna bli klara och tydliga. Föraren måste ha med sig handlingar som visar att det är en internationell transport och polisen måste självklart ha rätt att begära fram dem, sa Ygeman.
- Kraftigt höjda böter vid illegal inrikestrafik. Här jämför Socialdemokraterna med bland annat Norge, där brott mot cabotagereglerna kan ge böter i halvmiljonklassen.
- Nya lagregler som gör det möjligt att hålla kvar fordon, så kallad klampning, till dess böter betalats. I dag lyckas utländska transportföretag ofta komma undan betalningsansvar när polisen väl utdömt böter eller straffavgifter.
- Den ”holländska modellen” ska införas i Sverige. I Holland finns bestämmelser som innebär att lastbilschaufförer ska vara anställda i det företag som har trafiktillståndet, alltså i åkeriet som utför transporten. (Det går att anlita bemanningsföretag, men inhyrning av förare är omgärdad med särskilda regler.)
– Den holländska modellen motverkar missbruk av F-skattare, förklarade Anders Ygeman.