Sopkonflikten i Stockholm

Lokalt försök till lösning i sopkonflikten strandade

Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.

Förra veckan samlades Biltrafikens arbetsgivarförbund (BA) och Transport avdelning 5 Stockholm för två olika förhandlingar. Den ena handlade om anlitande av underentreprenörer hos Reno Norden, den andra handlade om bemanningsanställda till samma företag. Under förhandlingarna försökte  avdelning 5, hitta en lokal lösning på konflikten. Sent igår kväll kom beskedet från BA.

– Förhandlingen var ett eget initiativ från avdelningen att hitta en lösning. Men det har inte gått, säger Bo Nilsson, ombudsman avdelning 5, och fortsätter:
– För att komma tillbaka till jobbet vill gubbarna veta att poänglistan blir kvar efter den 1 oktober. Om de får den ställer de upp på nyckelinventeringen. Det svaret fick jag inte. Arbetsgivarna vill inte förhandla förrän gubbarna är tillbaka på jobbet, de menar att det fortfarande pågår en olovlig konflikt.

De lokala förhandlingarna om underentreprenörer och bemanningsföretag strandade också och ska inom kort fortsätta på central nivå. Sedan sopkonflikten inleddes har Reno Norden använt sig av tre underentreprenörer och sju bemanningsföretag.

– Vi har kollat upp bolagen och två hade inte kollektivavtal. Ett klarade inte av uppdraget och fick sluta. Ett annat hade inte avtal men försäkring från Fora, de sa att de kanske ska ta bort dem, säger Bo Nilsson.

Som det är nu är det ungefär 40 sopgubbar i Stockholm som inte jobbar. Vissa är sjukskrivna, andra är på semester eller har sagt upp sig och vägrar jobba under uppsägningstiden, berättar Bo Nilsson för Transportarbetaren..

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Patrik Nordlund:
    3 augusti, 2017

    Fascinerande att de inte får sparken på stående fot, att olovligen undanhålla sig från arbetsplatsen är ju ett avtalsbrott. Bortskämda sopåkare!

  2. Peter Gustavsson:
    1 augusti, 2017

    En annan väldigt oroande sak tycker jag. Är att vi har ett Arbetarparti som sitter i majoritet i Stockholm Stad. Hur kan Socialdemokrater Vänsterpartister Miljöpartister titta på när Kommunen genom Renonorden använder sig av entreprenörer som saknar kollektivavtal.
    Borde det inte vara själva grundstommen i ett Arbetarpartis värderingar? Jag menar vad ska man som väljare tro om detta?

  3. Peter Gustavsson:
    1 augusti, 2017

    Om jag tolkat detta rätt så använder sig Renonorden av underentreprenörer som saknar Kollektiv avtal. Stämmer det överens med Stockholms Vattens värdegrunder? Anser Stockholms skattebetalare att ett kontrakt ska skötas på detta sätt? Med andra ord så godkänner kommunen att en kontraktsriven entreprenör lönedumpar o nu även med underentreprenörer som saknar kollektivavtal. Får dessa kanske 50 kr i timmen? Sköms på er Stockholm Vatten ni bidrar till kriminalitet!

  4. Kim:
    1 augusti, 2017

    Jättebra jobbar/Stockholmssopgubbar.
    Varför ställa upp när det är ett 3 års avtal och då få inte företaget sänka era löne.....
    /kim Malmö

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.