Löneavtal klart för bevakningsanställda
En uppgörelse på 13 månader och 593 kronor mer till alla. Även nyanställda. Det blev facit när Transports näst största medlemsgrupp, de bevakningsanställda, fick ett nytt avtal i dag, onsdag. – Vi gör en låglönesatsning. Det är viktigt i en bransch där det kommit in mängder av nyanställda, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
I bevakningsföretagen jobbar omkring 18 000 väktare, ordningsvakter, butikskontrollanter, p-vakter och säkerhetspersonal inom flyget.
Förhandlingarna om ett nytt avtal startade i slutet av april. Parterna – Transport och Almega – hamnade snabbt på kollisionskurs när det gäller ingångslöner och arbetstidsregler.
I det nya avtalet lyckades facket strama åt villkoren när bevakningsföretagen vill ändra i schemat. Transports ombudsman Jerker Nilsson säger:
– I avtalsdelegationen kom det fram hårresande exempel på hur företag dribblar med arbetstiderna. Det skapar enorm osäkerhet för den anställde. Nu har reglerna både skärpts och förtydligats.
– Förskjutning av arbetstiden (FA) får bara användas när arbetsgivaren har godtagbara skäl. Förskjutningen får heller inte syfta till en permanent ändring av det ordinarie schemat.
I avtalet höjs ersättningen rejält vid FA-tid. Från 12 till 15 kronor per timme. Jerker Nilsson påminner om att möjligheten att använda FA-tid är begränsad till heltidsanställda.
Facket noterar flera andra förbättringar. En handlar om läkarintyg. Nytt är att arbetsgivaren bara kan begära intyg om det finns ”skäl härtill”. Precis som tidigare gäller att arbetsgivaren ska ersätta kostnaderna för intyget.
I avtalet finns regler om restid och restidsersättning när exempelvis väktare jobbar på annat ställe än den ordinarie stationeringsorten.
Där framgår att personalen, förutom milersättning, ska ha timlön om resan tar mer än 30 minuter. Tvister har uppstått om regelverket. Avtalet förtydligar att timlön ska utgå för hela restiden – när den pågått mer än en halvtimme.
Åtskilliga vakter och väktare använder hund i tjänsten. Ersättningen har varit en stridsfråga länge, konstaterar Jerker Nilsson:
– Senast vi fick igenom en höjning var i avtalsrörelsen 2011. Nu höjs den med 2,38 procent, precis som lönerna i övrigt. Vår uppfattning är dessutom att hundvårdsersättningen i fortsättningen ska konsekvenshöjas på precis samma sätt som ob- och övertid.
Vilka krav fick arbetsgivarna igenom vid förhandlingsbordet?
– Det enda vi bjöd på, förutom fredsplikten, är en möjlighet för bevakningsföretagen att ”skicka ut” arbetsscheman digitalt, i stället för i pappersform som det stod tidigare.
– Nu kan det ske antingen via exempelvis mejl eller genom att den anställda loggar in sig. Men väljer man inloggning måste arbetsgivaren naturligtvis se till att personalen vet när det måste göras.
Jerker Nilsson tycker att uppgörelsen är ett bra första steg mot mer ordning och reda när handlar om arbetstider och schemaläggning. Transports ordförande Lars Lindgren håller med:
– Jag är också nöjd med att lönerna höjs med 593 kronor i alla löneklasser, även den lägsta. I Transport har vi traditionellt värnat bra ingångslöner. I bevakningsbranschen har den tyvärr halkat efter de första 15 månaderna av anställningen. Därefter kommer ett rejält lönelyft.
– Nu har vi haft en flyktingström som medfört många nya jobb i bevakningsbranschen. Då är det extra viktigt att vi inte gör som Svenskt Näringsliv vill, sänker ingångslönen.