Löneavtalen klara för flygets markpersonal
Transports flygpersonal har fått nya löneavtal. I går kväll, torsdag, skrev parterna under uppgörelser som ger lastare, mekaniker och flyggodsarbetare 2,6 procent i lönelyft på ett år. Transport lyckades också förhandla fram ett eget avtal för mekanikerna, ett krav som yrkesgruppen länge drivit.
Transport organiserar markpersonal inom den krisdrabbade flygbranschen. Teknikerna fick ett nytt kollektivavtal redan i början av september och efter det väntade förhandlingar för övriga grupper.
Efter bitvis hårda duster kunde facket och flygarbetsgivarna till slut enas.
Marcel Carlstedt, förbundsjurist på Transport, säger:
– Vi hade tre bollar i luften samtidigt. Riksavtalet för lastare och mekaniker skulle omförhandlas. Samtidigt ville mekarna bryta sig ur och få ett eget avtal, något som arbetsgivarna motsatte sig.
– Arbetsgivarna vill dessutom skrota det särskilda avtal som gäller för flygfraktsområdet. Men det sa vi nej till.
Med den bakgrunden är Marcel Carlstedt nöjd med resultatet. Flygfraktsavtalet blir kvar i åtminstone ett år och gäller från 1 oktober 2012 till 30 september 2013.
Samma period gäller för det stora avtalet, Riksavtalet, för lastarna.
– Man kan väl notera att uppgörelsen för ovanlighetens skull kom till innan det gamla avtalet löpte ut och utan att vi behövde varsla om stridsåtgärder, inflikar Carlstedt.
Lönelyftet för blir alltså 2,6 procent. De centralt reglerade tilläggen höjs lika mycket. Facket kunde också säkra de lokala ”funktionstilläggen” under avtalsperioden, dessa höjs också med 2,6 procent. (Här handlar det inte om personliga tillägg, utan om generella påslag som kan utgå för vissa typer av arbetsuppgifter.)
Transport fick också till en reglering av en gammal tvistefråga som handlar om hur schemaläggning och så kallad utjämning av arbetstiden ska gå till.
För de anställda i SAS lyckades förbundet också förlänga en lokal överenskommelse som givit de anställda ett inflytande när arbetsgivaren vill schemalägga nattarbete. Om parterna inte kommer överens om villkoren finns en regel som säger att frågan ska hänskjutas till en särskild skiljenämnd – en process som tenderat att ta tid.
Arbetsgivaren ogillar lösningen, men Transport vann ronden. Skiljeförfarandet blir kvar.
Mekanikerna är en grupp som ofta arbetar nära flygets tekniker. Men till skillnad från teknikerna har ”mekarna” inte haft något eget avtal. En omröstning bland mekanikerna visade att det fanns ett 100-procentigt stöd för en sådan lösning.
Parterna har nu enats om ett mekanikeravtal som i nuläget baseras på Riksavtalet. Även här gäller tolv månader och 2,6 procent i lönelyft.
Torbjörn Stjernström är talesman för mekarna:
– Vi gör inte vågen över själva innehållet i vårt nya avtal, men det viktiga är att vi fått ett eget. Nu kan vi börja driva våra specifika frågor. Våra medlemmar tycker inte att de haft särskilt mycket gemensamt med lastare, cateringpersonal och andra som jobbar under Riksavtalet.
Kenneth Grampe, ombudsman på flygavdelning 46, har ännu inte fått så många reaktioner på de nya avtalen:
– För en gångs skull var vår förhandlingsdelegation enig, när man sa ja till uppgörelsen. Det är positivt. Mekanikerna är förstås nöjda. Nu återstår att se vad lastarna ute i landet tycker.