Löneavtalen klara för Transports flygpersonal
Vid halvfemtiden i dag, tisdag, enades Transport och flygarbetsgivarna om nya löneavtal för lastare, flygmekaniker och personal som hanterar flyggods. Det handlar om tre olika uppgörelser som alla löper över tre år och ger sammanlagt 6,6 procent i lönelyft. Totalt värderas villkorsförbättringarna till 6,83 procent. – Höjningarna gäller med ett par undantag på utgående löner. Det är positivt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
I går inledde Transport och motparten, Svenska Flygbranschen, förhandlingarna om villkoren för flygpersonalen. En knäckfråga var avtalens längd. Transport ville ha 30 månader långa uppgörelser.
Det skulle innebära att flygpersonalens kollektivavtal löper ut samtidigt med övriga grupper inom Transport.
Nu blev det inte så. Avtalen gäller i 36 månader – från den 1 oktober 2013 till den 30 september 2016.
För alla tre yrkesgrupperna sker lönehöjningen i tre steg:
- 2,0 procent den 1 oktober 2013
- 2,2 procent den 1 oktober 2014
- 2,4 procent den 1 oktober 2015
Höjningarna gäller alltså på utgående löner, det vill säga de anställdas lön inklusive eventuella tillägg. Enda undantaget är lönetillägg som ”tillkommit genom avlösen av KV-systemet, av Riksavtalet Civilflyg och av Riksavtalet Fraktflyg”. Det handlar om tillägg som skapades när de gamla SAS-avtalen avvecklades.
Förutom löneökningen på 6,6 procent har parterna reglerat en kvarvarande ”pensionsskuld”, som belastat de anställda. Den uppstod när avtalspensionen höjdes rejält för några år sedan. Skuldavskrivningen motsvarar ytterligare 0,23 procent i lönelyft.
Totalt får lastarna, mekanikerna och flyggodspersonalen uppgörelser som är värda 6,83 procent. Transports ordförande Lars Lindgren säger:
– Det är skönt att pensionsfrågan är avförd från dagordningen. Jag tycker att förhandlingsklimatet var bra. Vi hade gärna sett ett kortare avtal, 30 månader. Men det här är ändå en acceptabel lösning.
Peter Winsten är central ombudsman med ansvar för flygbranschen. Och för stuveriområdet. Han håller med:
– Jag är ingen vän av långa avtalsuppgörelser, varken här eller i hamnarna. Men nu kan vi i alla fall få tid att fundera över hur vi ska hantera den bekymmersamma märkessättning som präglat de senaste avtalsrörelserna.
Förutom lönejusteringarna innehåller avtalen få förändringar. De flyganställda får dock samma tillägg vid föräldraledighet som andra yrkesgrupper redan förhandlat sig till.
Parterna enades också om att tillsätta arbetsgrupper som ska modernisera avtalen. I ett fall, för fraktflyget, är parterna överens om att det nuvarande riksavtalet bör ersättas med ett företagsavtal.