Karla Wixe är ny chef för det svenska fackets eget Brysselkontor.
Close
I ungdomen jobbade Karla Wixe på bensinmack och det första fackförbundet hon gick med i var Transport.
Close

Lönedumpning – het fråga i Bryssel

Karla Wixe är ny chef för det svenska fackets eget Brysselkontor. Hon är jurist och kommer ursprungligen från Luleå. Från en miljö där de flesta röstade nej till svenskt EU-inträde.

Karla Wixe tillträdde som chef vid årsskiftet, efter en kometkarriär i facket. Efter juristutbildningen gjorde hon praktik på ett svenskt regionkontor i Bryssel och började sedan jobba för parlamentet 2014.

Så sent som i somras började hon jobba på Fackliga Brysselkontoret, på en av de fem fasta tjänsterna.

1. Vad är Brysselkontorets huvuduppgift?

– Vi arbetar på uppdrag av de tre fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco. Vi ska driva deras frågor och bevaka vad som händer här i Bryssel, så att facket kan agera tidigt när något är på gång.

2. Du tillbringar mycket tid bland EU:s olika makthavare. Hur gör du för att ha kontakt med vanliga svenska löntagare?

– Den kontakten är tyvärr ganska liten. Men en del av vårt jobb handlar om att ta emot besöksgrupper från fackförbunden i Sverige. De har massor av frågor och farhågor som är otroligt intressanta och värdefulla för oss.

3. Vilken är den hetast fackliga frågan i Bryssel just nu?

– Det alla väntar på är ett paket från EU-kommissionen som handlar om arbetskraftens fria rörlighet. Man vill förenkla och förbättra rörligheten. Bland annat ingår en översyn av utstationeringsdirektivet.

– Det är också mycket diskussion om den så kallade delningsekonomin. Frågorna rör bland annat Uber taxi och andra nya sätt att erbjuda tjänster och hur det samspelar med sociala villkor.

4. Särskilt i åkeribranschen ser många anställda avigsidor med den fria rörligheten. Blir de nya reglerna positiva för Transports medlemmar?

– Jag måste tro att det blir bra. Just nu pågår en väldigt stor debatt om lönedumpningen inom unionen. Hela problematiken kring Laval finns i botten. Transport har en egen ingång som handlar om allmängiltigförklaring av kollektivavtal. Transportfacken har ju tagit initiativ till ett medborgarinitiativ också.

5. Intressant att du nämner namninsamlingen. Har du skrivit på själv?

– Nej, det har jag faktiskt inte. Men jag kan tänka mig att göra det.

6. Insamlingen av namn går trögt. Varför, tror du?

– Svår fråga. En förklaring kan vara att initiativet drunknar bland allt annat som händer här nere. Kanske påverkar EU-skepsisen också. Den ökar och orsaken är nog saker som flyktingsituationen, den ekonomiska krisen och en växande högerpopulism där nationen målas upp som viktigare än unionen.

7. Många medlemmar är kritiska mot unionsbygget. Hur positiv är du själv på en tiogradig skala?

– Jag kommer från Luleå och känner inte många som röstade ja till ett svenskt medlemskap. Jag resonerar så här; man kan vara kritiskt till en idé, men när vi väl är där får man göra det bästa av det. EU har inneburit förbättringar för arbetstagarna också, det gäller bland annat inom arbetsmiljön.

8. Hur ser framgångsreceptet ut för den som verkligen vill påverka något i Bryssel?

– Det viktigaste är att vara tidigt ute och ha koll på vartåt vindarna blåser. Då går det att påverka ansvariga tjänstemän. En bra ingång är annars de svenska parlamentarikerna. De är lätta att komma till tals med och har kopplingar till hemmaplan.

– I Bryssel finns otroligt många lobbyister, ofta från kapitalstarka intressen. Det är viktigt att facket finns på plats och balanserar upp det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.