Debatt

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Inom vägtransportsektorn vet vi att lastbilschaufförer utsätts för långa arbetstider, undermåliga löner och dåliga arbetsförhållanden. Oseriösa åkerier konkurrerar genom att chaufförer från andra EU-länder som kommer till Sverige och arbetar med lägre löner och obeskrivligt usel arbetsmiljö. Vilket leder till att företag som gör rätt för sig hamnar i en orättvis konkurrenssituation. Den osunda marknaden öppnar också upp för kriminella nätverk som utnyttjar chaufförers utsatthet.

Ett viktigt steg för att skapa ordning och reda på våra vägar togs i och med att det så kallade vägpaketet antogs förra mandatperioden. Det innebär att lastbilschaufförer som utför transporter i ett EU-land ska arbeta under det landets arbetsvillkor, vilket i Sverige innebär svenska lagar och kollektivavtal på svenska vägar. Men för att vägpaketet ska ha verklig effekt krävs regelbundna och utökade kontroller. EU-kommissionären måste därför sätta press på medlemsländerna att öka sina vägkontroller och stärka det gränsöverskridande samarbetet för att motverka fusk och lönedumpning. Detta gäller inte minst i Sverige som är i akut behov av en särskild yrkestrafiksinspektion för att kontrollera att reglerna följs på svenska vägar.

Vi har idag en situation där chaufförer vittnar om att åkerier som vill bryta mot de nya kör och vilotiderna genom att till exempel låta chaufförerna bo långa perioder i sina bilar väljer att åka över gränsen till Sverige för att bryta mot reglerna. Detta då risken att åka fast är försumbar i Sverige. Detta är en oacceptabel situation och något vi har ett egenintresse att rätta till. Men det innebär också att vi inte genomför EU:s gemensamma regler och kommissionen borde därför agera.

Den nya transportkommissionären har här en avgörande roll – att se till att befintliga lagar mot lönedumpning stärks och efterlevs.

Att EU-domstolen för ett par veckor sedan underkände kravet på att fordonen måste återvända till landet där de är registrerade var åttonde vecka gör att kommissionären också måste vara beredd att återkomma med ett nytt lagstiftningsförslag. Syftet med att fordon ska tillbaka till landet där de är registrerade är att få bort systemet med ett låglöneproletariat som driver runt på Europas vägar. Bedriver man permanent trafik i Sverige ska bilen registreras här, skatt ska betalas och svenska kollektivavtal ska följas.

Problemen med lönedumpning och undermåliga arbetsvillkor inom transportbranschen sträcker sig dock längre än vägtransport.

I flygsektorn ser vi hur stora flygbolag skapar dotterbolag för att kunna anställa personal till lägre löner och sämre villkor. Dessa kryphål i lagstiftningen gör att säkerhetskraven undermineras, samtidigt som tusentals arbetare hamnar i otrygga arbetsförhållanden. Den nya kommissionären behöver prioritera en förändring av den europeiska flygregleringen för att säkra rättvisa villkor och stärka flygsäkerheten.

På järnvägen vittnar 70 procent av tågpersonalen i Sverige om en ökning av hot och våld på arbetet. Samtidigt har järnvägsbolag minskat bemanningen, vilket gör att personalen får hantera fler uppgifter ensamma. När mer av järnvägstrafiken upphandlas av privata aktörer ser vi dessutom att villkoren ofta försämras.

Den nya transportkommissionären bör garantera att relevant lagstiftning ses över och förstärks för att skapa en trygg och hållbar arbetsmiljö på våra järnvägar.

Rättvisa arbetsvillkor inom transportsektorn handlar ytterst om säkerhet – både för de anställda och för resenärer. Vägar, flyg, sjöfart och järnväg utgör pulsådrorna i den europeiska ekonomin och vår gemensamma vardag. Om vi tillåter att transportanställda pressas till bristningsgränsen riskerar vi inte bara deras välmående, utan även säkerheten på Europas vägar..

EU måste sätta arbetare i centrum för politiken och säkra rättvisa arbetsvillkor i transportsektorn. Den nya transportkommissionären har en unik chans att skapa förändring som gör skillnad för arbetarna, för rättvisan och för säkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.