Transport och motparten Almega avtalsförhandlar.
Close
Transport och motparten Almega avtalsförhandlar för 16 000 till 17 000 anställda i den överhettade bevakningsbranschen.
Close

Löneförhandlingarna i gång för väktare och vakter

Avtalsförhandlingarna har precis startat för en av Transports mest stridbara yrkesgrupper, väktare och annan personal i bevakningsbranschen. Facket möter en motpart, Almega, som efterlyser radikala förändringar. – Arbetsgivarna vill montera ner hela kollektivavtalet, säger Stefan Andreasson, väktare som ingår i Transports förhandlingsdelegation.

Bevakningsavtalet gäller för omkring 16 000 till 17 000 väktare, ordningsvakter, skyddsvakter, flygplatskontrollanter och andra personalkategorier som jobbar i landets säkerhetsföretag.

När parterna – Transport och Almega – träffas i dag, torsdag, sker det i ett läge där branschen skriker efter personal. En orsak är flyktingströmmen som skapat stor efterfrågan på väktare och ordningsvakter.

– Hos oss har väktarna fått slita oerhört hårt, samtidigt som alla de stora bevakningsföretagen går med jättevinster. De medlemmar jag träffar har inte så stora förväntningar på årets avtalsrörelse. Men många tar upp de otrygga anställningarna, säger Susanne Bergman-Israelsson, väktare och fackligt aktiv i Västeråsavdelningen.

I lönerörelsen har Svenskt Näringsliv konsekvent hävdat att ingångslönerna måste sänkas. Samma krav ställs i bevakningsbranschen.

– Det är arbetsgivarorganisationen, Almega, som driver kravet. Direktörerna i säkerhetsbranschen håller inte med. Redan nu har de svårt att rekrytera och behålla folk, säger en källa till Transportarbetaren.

En annan paradox är att begynnelselönerna allaredan ligger ganska lågt. Inte om man jämför med andra LO-förbund, men i Transport är de normalt högre.

En 18-åring som utan erfarenhet eller utbildning kliver in på en gummiverkstad får 23 228 kronor från start (2016 års lönenivå, avtalet är precis klart).

En väktare har i nuläget 19 425 kronor i nyanställningslön (2015 års nivå). Efter sex månader betalas grundlön på 20 709 kronor. När anställningen rullat på i 15 månader kommer ett rejält lönelyft. Då ska väktaren placeras in i någon av lönegrupperna B till E, där lägsta lönen är 24 648 kronor i månaden.

Bevakningsavtalet löper ut om ett par dagar, den 30 april. Transport har kallat in förhandlingsdelegationen i dag och i morgon.

Stefan Andreasson vill gärna komma hem med ett nytt avtal som är bättre än vad andra LO-förbund uppnått:

– Medlemmarna kräver resultat. Vår bransch är som en as-gam. När Sverige ”mår dåligt” går det bra för säkerhetsföretagen. Då sätter industrin ett lågt märke som vi är piskade att följa.

– När hjulen rullar för högtryck i landet minskar efterfrågan på säkerhetstjänster. Då hävdar våra arbetsgivare att vi måste hålla igen och inte begära några löneökningar. Då heller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.