Laura Hartman är ny chefsekonom på LO. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Laura Hartman är ny chefsekonom på LO.
Close

Lönegapet bara ökar

7 frågor. Under pandemin har LO-arbetarna avstått från löneökningar. Samtidigt har det blivit dyrare att tanka och de rikastes inkomster har dragit i väg. Det och mer berättar LO-ekonomen Laura Hartman om i 7 frågor.

1. Hur har två år av pandemi påverkat LO-kollektivets ekonomi?

– Våra medlemmar har inte kunnat jobba hemma och vissa branscher har påverkats negativt. Kostnaderna för transporter ha ökat. Både priset för drivmedel och kollektivtrafik har gått upp. I Sverige har Riksbanken fört en lågräntepolitik som gör att förmögenheterna har samlats hos dem som äger bostadsrätter i storstäderna och det har bidragit till att förmögenhetsgapet har vidgats.

– Vi ser också att lönegapet mellan arbetare och tjänstemän har ökat.

2. Hur kommer det sig att tjänstemännen drar ifrån arbetarna?

– Det beror främst på löneglidningen, den är inte hög men har varit större hos tjänstemännen i flera år. Tjänstemännens löner går upp mer än vad som står i avtalen. Om vi dessutom väger in de totala kapitalinkomsterna så går mer till tjänstemännen och inte minst till den allra yttersta toppen.

3. Ni har presenterat er årliga rapport om den ekonomiska eliten. Hur går det för dem?

– De 50 högst betalda i näringslivet har inkomster som är 65 gånger en industriarbetares lön, inräknat lön och andra inkomster. För ett år sedan var det 60 gånger en industriarbetarlön.

– Våra medlemmar har avstått från löneökningar och tagit sig till jobbet varje dag under pandemin, och samtidigt ökar eliternas inkomster. Det är ganska anmärkningsvärt.

4. Vad är LO:s förslag för att minska skillnaderna?

– Det handlar bland annat om att höja kapitalskatten och skatten på de högsta lönerna, men även arvs- och gåvoskatt för större förmögenheter. Eftersom kapitalinkomster har bidragit till ökade skillnader.

– Men att öka jämlikhet är en stor fråga som innefattar allt från socialförsäkringssystem till att ha välfärd och grundskola med god kvalitet.

5. Tror du att den ökade inflationen och växande löneskillnader kommer att påverka nästa års avtalsrörelse?

– I den svenska modellen och i avtalsrörelser räknar man på det samhällsekonomiska löneutrymmet som bygger på inflationsmålet och produktivitetsutvecklingen i näringslivet. Den dagsaktuella inflationssiffran påverkar inte beräkningen av utrymmet, däremot hur löneandelen utvecklats. Allt detta blir en utgångspunkt för förhandlingen.

6. Ska vi oroa oss för att inflationen sprider sig?

– Den senaste inflationssiffran är hög, nära 5 procent. Men den drivs enbart av höga energipriser som vi och många med oss bedömer kommer att minska snart. Om man räknar bort energipriset var inflationen 1,7 procent. Så länge som lönerna inte tar fart finns ingen anledning för Riksbanken att börja strama åt. Annars riskerar vi att ha högre räntor, samma löner och höga energipriser. Då urholkar vi reallönerna ytterligare.

7. Varför anser LO att växande ekonomiska skillnader är ett problem?

– Det är en rättvisefråga och handlar i slutändan om makt i samhället. Ökade klyftor innebär att makten fördelas mer ojämnt.

– Men jag tänker mycket på det utifrån den omställning som vi har framför oss de närmaste 23 åren. EU har satt ner foten om att minska klimatutsläppen och bli klimatneutrala fram till 2045. Man har kommit överens om ett system för utsläppsrätter för att åstadkomma detta. Det är jättebra. Så länge alla håller sig till det man kommit överens om kommer det att rädda vår planet.

– Kruxet är att omställningen kommer att påverka många människor ekonomiskt. Det är en massa saker som måste ställas om och vissa verksamheter behöva lägga ner och försvinna medan andra ska växa fram. Vi behöver se till att förflyttningen från försvinnande till tillkommande yrken sker smidigt, utan massarbetslöshet. Ingen ska betala mer för omställningen än någon annan, så omställningen behöver vara rättvis och det måste politiken fokusera på.

– Vi behöver en folklig acceptans, utan den så klarar vi inte omställningen. Klyftorna är redan stora och får inte bli större.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.