Ledare

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Det är ganska många år sedan Transport började driva den ståndpunkten, liksom krav på åtgärder.

Tyvärr är den giltig även i dag. Visst, det finns positiva exempel. Åkerier som tankar förnyelsebar diesel och fordonstillverkare som går i bräschen för ny teknik.

Men ute på vägarna syns en annan verklighet. Lastbilstransporterna ökar. Och det är inte längre och tyngre fordon som dominerar. Alltså fraktlösningar som automatiskt ger lägre utsläpp per fraktat ton.

Det är dragbilar med trailer som i allt högre grad fyller parkeringar och rastplatser. Ekipage som lastar hälften av en 24-meters lastbil med släp. Dragbilar som tidigare synts i stora mängder främst i södra halvan av Sverige letar sig allt längre uppåt och inåt landet.

Slutsats? Det är inte lönsamt att lasta om godset till en ”rymligare” bil. Än mindre till järnväg. Varför inte det? Här har lönekostnaden förstås en avgörande betydelse. Dragbilen körs ofta av en chaufför som tjänar en tredjedel av en svensk avtalsenlig lön.

Parallellt ökar inslaget av lätta lastbilar explosionsartat. I dag kan man se fjärrchaufförer ta dygnsvilan i en trång hytt på en 3,5-tonsbil som får köras på vanligt B-kort. Här gäller inte krav på färdskrivare och inte EU:s kör- och vilotidsregler.

De lätta lastbilarna får normalt lasta 600-700 kilo. Poliskontroller har visat att många av bilarna körs med enorma överlass.

Bortsett från att det är olagligt och trafikfarligt, så förändrar det inte klimatekvationen. Ju mer gods som fraktas på lätta lastbilar, eller personbilar för den delen, desto sämre för miljön. Bränsleförbrukningen och klimatutsläppen blir minst tio gånger högre om lastpallen körs på en lätt lastbil, jämfört med en tung. (Om båda lastas fullt.)

Om vi ska ha en chans att nå klimatmålen måste polis och andra myndigheter på allvar börja kontrollera vägtrafiken.

Och det gäller inte bara godstrafik. Härvan kring Ringduve taxi i Skåne handlar inte bara om chaufförer som blivit blåsta på lönen. Här uppdagas också sanslösa arbetstider.

Det finns förare som jobbat uppåt 350 timmar i månaden. I taxi är det mer än dubbla heltidsjobb. Och timmarna är inte påhittade. De finns på lönebesked som Ringduve godkänt innan haveriet startade.

De sjuka arbetstiderna i taxibranschen är Arbetsmiljöverkets ansvar. Så hallå generaldirektören, det är hög tid att vakna nu. Och se till att du får politikerna med dig. De som upphandlar färdtjänsten har också ett stort ansvar för villkoren i taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    31 mars, 2019

    Det är den låga intjänandegraden per timme som är den stora boven när det gäller arbetstid. Därför blir timantalet högt när det gäller taxi. Många bolag har inte samhällsresor på uppbunden arbetstid utan får samhällsresorna via anrop dvs. vid behov. Staten och Kommunerna har tryckt ut folk med bidrag etc, alldeles för många taxiförare har utbildats, vilket leder till osund konkurrens, speciellt i storstäderna. Det finns mer taxibilar i Stockholm per capita än i London. Lindqvist börjar fatta det här med omlastningar, de kostar pengar. Det är en av de största konkurrensnackdelarna med att anlita järnväg. I Sverige har vi stora kolsänkor iom våra skogar. det är skillnad i Tyskland med dess stora befolkning och skogfattiga land, där gör transporterna mer miljöskada än här. En Skoda pickup får lasta 500 - 550 kilo beroende på utförande (tjänstevikt 1100 kg). Att större lätta lastbilar bara får lasta 600-700 kilo är löjeväckande lågt. Gynnar det miljön med att köra dubbla turer när det gäller tågomlastningar?. Lustigt nog försöker man just öka lastvikten på timmertransporterna till ca 90 ton för miljöns skull. Det är ungefär dubbla vikten motsvarande en tysk tigertanks från andra världskriget. Krångliga och ökande regelverk leder till ökat fusk, ergo sum.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.