Ledare

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Det är ganska många år sedan Transport började driva den ståndpunkten, liksom krav på åtgärder.

Tyvärr är den giltig även i dag. Visst, det finns positiva exempel. Åkerier som tankar förnyelsebar diesel och fordonstillverkare som går i bräschen för ny teknik.

Men ute på vägarna syns en annan verklighet. Lastbilstransporterna ökar. Och det är inte längre och tyngre fordon som dominerar. Alltså fraktlösningar som automatiskt ger lägre utsläpp per fraktat ton.

Det är dragbilar med trailer som i allt högre grad fyller parkeringar och rastplatser. Ekipage som lastar hälften av en 24-meters lastbil med släp. Dragbilar som tidigare synts i stora mängder främst i södra halvan av Sverige letar sig allt längre uppåt och inåt landet.

Slutsats? Det är inte lönsamt att lasta om godset till en ”rymligare” bil. Än mindre till järnväg. Varför inte det? Här har lönekostnaden förstås en avgörande betydelse. Dragbilen körs ofta av en chaufför som tjänar en tredjedel av en svensk avtalsenlig lön.

Parallellt ökar inslaget av lätta lastbilar explosionsartat. I dag kan man se fjärrchaufförer ta dygnsvilan i en trång hytt på en 3,5-tonsbil som får köras på vanligt B-kort. Här gäller inte krav på färdskrivare och inte EU:s kör- och vilotidsregler.

De lätta lastbilarna får normalt lasta 600-700 kilo. Poliskontroller har visat att många av bilarna körs med enorma överlass.

Bortsett från att det är olagligt och trafikfarligt, så förändrar det inte klimatekvationen. Ju mer gods som fraktas på lätta lastbilar, eller personbilar för den delen, desto sämre för miljön. Bränsleförbrukningen och klimatutsläppen blir minst tio gånger högre om lastpallen körs på en lätt lastbil, jämfört med en tung. (Om båda lastas fullt.)

Om vi ska ha en chans att nå klimatmålen måste polis och andra myndigheter på allvar börja kontrollera vägtrafiken.

Och det gäller inte bara godstrafik. Härvan kring Ringduve taxi i Skåne handlar inte bara om chaufförer som blivit blåsta på lönen. Här uppdagas också sanslösa arbetstider.

Det finns förare som jobbat uppåt 350 timmar i månaden. I taxi är det mer än dubbla heltidsjobb. Och timmarna är inte påhittade. De finns på lönebesked som Ringduve godkänt innan haveriet startade.

De sjuka arbetstiderna i taxibranschen är Arbetsmiljöverkets ansvar. Så hallå generaldirektören, det är hög tid att vakna nu. Och se till att du får politikerna med dig. De som upphandlar färdtjänsten har också ett stort ansvar för villkoren i taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    31 mars, 2019

    Det är den låga intjänandegraden per timme som är den stora boven när det gäller arbetstid. Därför blir timantalet högt när det gäller taxi. Många bolag har inte samhällsresor på uppbunden arbetstid utan får samhällsresorna via anrop dvs. vid behov. Staten och Kommunerna har tryckt ut folk med bidrag etc, alldeles för många taxiförare har utbildats, vilket leder till osund konkurrens, speciellt i storstäderna. Det finns mer taxibilar i Stockholm per capita än i London. Lindqvist börjar fatta det här med omlastningar, de kostar pengar. Det är en av de största konkurrensnackdelarna med att anlita järnväg. I Sverige har vi stora kolsänkor iom våra skogar. det är skillnad i Tyskland med dess stora befolkning och skogfattiga land, där gör transporterna mer miljöskada än här. En Skoda pickup får lasta 500 - 550 kilo beroende på utförande (tjänstevikt 1100 kg). Att större lätta lastbilar bara får lasta 600-700 kilo är löjeväckande lågt. Gynnar det miljön med att köra dubbla turer när det gäller tågomlastningar?. Lustigt nog försöker man just öka lastvikten på timmertransporterna till ca 90 ton för miljöns skull. Det är ungefär dubbla vikten motsvarande en tysk tigertanks från andra världskriget. Krångliga och ökande regelverk leder till ökat fusk, ergo sum.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Storebror ser dig

Ledare. Rubriken syftar på ett uttryck lånat från George Orwells roman 1984. En roman som handlar om hur ett övergripande övervakningssystem håller medborgarna i schack. En dystopi som publicerades 1949 och som känns mer och mer aktuell.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.