Lönelyft för eliten

Efter en dipp för 35 år sedan har makteliten stadigt ökat sina inkomster – i jämförelse med vad en arbetare tjänar. – Länge har det bara varit vi i facket som har tjatat om klyftorna, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Nu är det en diskussion som förs i på bästa sändningstid i tv.

Han syftar på när ekonomen Thomas Piketty i fredags pratade omkull Norwegians vd Bjørn Kjos i fåtöljerna hos Skavlan. Piketty bad att få veta Kjos exakta förmögenhet och pressade honom på hur mycket han betalar i skatt i förhållande till sin förmögenhet.

– Vi ska fortsätta att synliggöra maktelitens villkor, säger Karl-Petter Thorwaldsson. Det ger oss bra argument när vi ska höja lönegolvet.

Ett vårtecken, konstaterar LO:s ordförande när pressträffen om makteliten sätter igång. Temat är detsamma som de senaste 15 vårarna: Så mycket mer tjänar den svenska makteliten än en vanlig industriarbetare.

Årets svar:

Toppdirektörerna i näringslivet tjänar i snitt 50 industriarbetarlöner vardera.

De politiska topparna tjänar 4,4 industriarbetarlöner.

Resten i den svenska makttoppen, som LO kallar den byråkratiska makten, får ihop 7,4 industriarbetarlöner vardera.

Och själv landar Karl-Petter Thorwaldsson på en inkomst som motsvarar 5,5 industriarbetarlöner.

Siffrorna handlar om 2013, och då tjänade jämförelseobjektet industriarbetaren i snitt 27 600 kronor i månaden.

LO har varje år sedan 1950 hållit koll på vad 200 makthavare tjänar. Inkomsterna gäller de personer som år för år innehar 200 maktposter. Posterna består, men personerna skiftar alltså.

1950 fanns det en kvinna med bland de 200: journalisten Barbro Alving. I den senaste genomgången utgör kvinnorna 36 procent av makteliten.

– De borde vara fler, säger rapportförfattaren Jeanette Bergström. Bland näringslivstopparna finns det fortfarande bara tre kvinnor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.