Kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.
Pensionärerna, de som byggde vår välfärd, är minst sagt styvmoderligt behandlade. Och det gäller inte minst LO-förbundens medlemmar. De är väl värda att satsa på!
Så där har Ida Gabrielsson helt rätt. Men går det att lita på Vänsterpartiet, som i dag driver en politik som för inte så länge sedan skulle klassats som socialdemokratisk med lite grå anstrykning?
När partiet förra året gjorde gemensam sak med den grönblåbruna smeten på högerkanten och fällde regeringen var vi många som blev förvånade. Vänsterpartiet var inte längre någon dörrmatta åt socialdemokratin, ingen lättköpt röstboskap. När de också gjorde upp med Moderaterna för att sänka skatten på drivmedel och minska reduktionsplikten på diesel var det dags att rulla ihop dörrmattan och lägga den på valborgsmässoelden. Den politiska kartan håller verkligen på att ritas om.
Det verkar som om de envisaste och politiskt naivaste aktivisterna lämnat vänstern för att i stället liera sig med Miljöpartiet. På det kan Vänsterpartiet tjäna många röster, inte minst från socialdemokrater som inte ser Nato som enda lösning på världsfreden.
Men än har partiet en del att utveckla för att bli ett bra alternativ för yrkesförare. Än värre är politiken när det gäller väktare och alla som jobbar med ordning och reda. Partiets nästan naivt flummiga inställning till brott och straff verkar ha fastnat i 1970-talets myspys. Transports medlemmar som utsätts för brott på jobbet har inte mycket stöd att vänta från V.
Ida Gabrielsson bjuder i artikeln här intill in facken att kräva förändringar av arbetsrätten och anställningsskyddet. Precis som Hyresgästföreningen gjort om marknadshyror, där vänstern framgångsrikt såg till att det inte blev verklighet. Ja, varför inte?
Vänsterpartiet är enligt SVT/Novus i juni 2022 Sveriges fjärde största parti. Och av de fyra mindre partierna i riksdagen riskerar hälften att åka ut. Det kan ge Vänsterpartiet en större roll i nästa riksdag.
Om det nu går att lita på V…
Fotnot: Åsikterna är mina egna och delas nödvändigtvis inte av Transport.