”Lönenivåerna inom taxi är bedrövliga”
Taxi. – Bra att Transport varslat om blockad och strejk. Det är dags att det händer något, lönenivåerna inom taxi är alldeles bedrövliga. Så säger taxiföraren Jamie Svensson i Falkenberg som jobbar på Varbergs taxi.
Jamie Svensson hör till de taxi- och färdtjänstförare som kommer att tas ut i strejk klockan 04.00 den 4 september – om Transportarbetareförbundet och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, inte lyckas komma överens om ett nytt kollektivavtal innan dess.
Både fack och arbetsgivare är i dag kallade till ett första möte med medlare på Medlingsinstitutet för att få hjälp på traven.
Jamie Svensson är beredd att ta strid och strejka för högre lön.
– Som kvälls- och nattchaufför får jag inte mer än 18 000 kronor i lön efter skatt. Ändå har vi ett legitimerat yrke, lika väl som läkare och sjuksköterskor. Det borde vara värt någonting att vi hanterar barn med diagnoser, äldre, nyopererade, patienter som går på dialys och dyngraka 18-åringar som ska hem efter en fest, säger han.
Han ser avregleringen som grunden till dagens problem inom taxibranschen och anser att högre löner skulle öka statusen på yrket.
– Dålig lön och dåliga arbetsförhållanden lockar inte till sig arbetssökande. Men det är inte det enda problemet. När det gäller arbetstider får jag i regel ut mitt schema först en vecka innan det börjar gälla.
– Vem fan kan planera sitt liv efter det? Gå en kvällskurs eller engagera sig politiskt, undrar Jamie Svensson.
Själv sitter han i fullmäktige i Falkenbergs kommun, men har knepigt att få ihop de politiska kvällsmötena med sina arbetstider.
– Tack och lov har jag inte familj och dagishämtningar också…
Transports krav på att förarna ska få sina scheman minst 14 dagar innan de börjar gälla är fullt rimligt, anser han. Men trots att mycket behöver åtgärdas, att arbetet är stressigt, att han utsätts för hot och trakasserier, har långa arbetsdagar och dåligt med återhämtning, så stormtrivs Jamie Svensson med taxijobbet.
– Det blir aldrig långtråkigt. Jag älskar det, kundmötena och kollegorna!
Bland arbetskamraterna på Varbergs taxi är känslorna lite blandade inför varslad blockad med bland annat stopp för nyanställningar, övertid och inhyrda förare. Där finns egenföretagare som inte välkomnar konfliktåtgärderna.
– Men bland de fast anställda tror jag att vi har stöd. Bland de som inte vill strejka finns chaufförer som inte är med i facket och kanske inte förstår vad konflikten handlar om, säger Jamie Svensson.
Han törs inte sia om ifall strejken verkligen kommer att utlösas, men bedömer att blockaden i praktiken kommer att få större effekt och genomslag. Just nu har han semester, men han börjar jobba igen på den första utlysta strejkdagen, den 4 september.
Niklas Johansson arbetar på Vikbolands taxi i Västervik, där Transports medlemmar också kan komma att tas i ut i strejk.
– Det känns bra, jag tror det var nödvändigt och dags att sätta ner foten nu. Vi har fått backa och gå tillbaka på våra krav så många gånger, säger han.
Niklas Johansson satt med i avtalsdelegationen i förra avtalsrörelsen, då mycket krut satsades på att förbättra procentlöner och lägstalöner.
Han uppfattar strejkviljan som god bland kollegorna.
– Men det finns ju alltid några som inte är så på, som timanställda som undrar hur det ska gå för dem. Men de flesta är nog beredda att strejka nu, säger Niklas Johansson.
Erik Smedjeborg kör färdtjänst och serviceresor på Connect Bus Sandarna i Örebro och hör också till chaufförerna som kan tas ut i strejk. Han förstår att Transport behövde ta till varsel. Men han tycker det hade blivit mer kraftfullt om Connect Bus, som har verksamhet på många håll i Sverige, hade varslats om strejk på alla orter.
– Det hade kunnat stoppa serviceresorna i hela södra Sverige, säger han.
Erik Smedjeborg har semester och vet inte hur kollegorna ställer sig till konfliktåtgärderna. Själv läste han på och satte sig in i vad som gäller vid förra avtalsrörelsen, där det kärvade på samma sätt mellan fack och arbetsgivare.
Både höjd lön och bättre arbetsvillkor är viktigt, tycker Erik Smedjeborg. Han sätter stora frågetecken kring att färdtjänst- och sjukreseförare ska tvingas köra i alla väder, som snökaos, medan linjebusstrafiken ställs in.
– Var ligger serviceförarnas värde i det? Någonstans borde det samhällsviktiga arbete vi gör reflekteras i plånboken.
För att få bukt med dubbla tidböcker och alldeles för långa arbetsdagar borde digitala färdskrivare införas i taxifordon, på samma sätt som i lastbilar, anser han.
– I dag kan taxiförare köra hur länge som helst. Vi behöver en bättre lönetrappa också. Det är inte rimligt att en chaufför som har kört i 22 år har samma lön som en som jobbat i två, säger Erik Smedjeborg.