Avtalsrörelsen

Lönerna klara för däckarbetare

Gummiverkstad. Anställda på gummiverkstäderna fick sitt avtal undertecknat i dag, torsdag. Lönehöjningarna följer resten av arbetsmarknaden och avtalet löper på tre år – och parterna kan inte säga upp det tredje året.

De andra avtalen som Transport har tecknat i årets avtalsrörelse är också treåriga. Men till skillnad från gummiverkstadsuppgörelsen håller de öppet för att facket eller arbetsgivarna ska kunna säga upp det tredje året och starta nya förhandlingar om de löner och villkor som ska gälla från april 2019.

Däckarbetarnas löner höjs med 6,5 procent på tre år. Samma nivåer som industriarbetarna fick i det avtal som utgör märket som resten av arbetsmarknaden följer.

Jobbet på däckverkstäderna har två högintensiva perioder, vår och höst, när alla bilägare vill skifta hjul samtidigt.

– Det blev inte några förändringar i arbetstidsparagrafen trots att arbetsgivarna har starka önskemål om att öppna de regler som finns i centrala avtalet, säger Magnus Larsson, som förhandlar för Transport.

Avtalet som tecknats mellan Transport och Motorbranschens arbetsgivareförbund innebär i korthet:

  • en höjning med 2,2 procent från den 1 april i år. För den som har sex år i yrket ger det en månadslön på 26 343 kronor.
  • en höjning med 2,0 procent den 1 april nästa år. Lönen för den mest erfarna gummiarbetaren landar då på 26 875 kronor.
  • en höjning med 2,3 procent för det sista avtalsåret som inleds den 1 april 2019. Det resulterar i en månadslön på 27 498 kronor i samma, den högsta löneklassen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. JE Lindblom:
    2 juli, 2017

    Varför är pengarna alltid det viktigaste?, Är det därför det är lättast att få till ett avtal om?
    Det går ju endast efter märket.... kortare arbetsdag kanske skulle vara nått? bättre pensionsavtal? ja listan blir lång och det gäller alla avtal detta, pengar är inte allt, det blir inte lättare att arbeta om du får mer betalat, naturligtvis skall vi ha betalt men då minst 8-9 % per år , minst.........

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.