Flygtankare
Avtal 2020

Nya löner även för flygtankningen

Flygtankning. Landets omkring 50 flygtankare har fått ett nytt avtal. Lönerna räknas upp i två steg, med i genomsnitt 1 750 kronor på 29 månader. I likhet med övriga LO-medlemmar får de anställda också en förbättring av avtalspensionen.

OBS! Nytt avtal tecknades 8 maj 2023. Läs mer om det nya flygplanstankningsavatalet här. 

Transports centrala ombudsman och förhandlare, Magnus Thelander, konstaterar att uppgörelsen är linje med LO:s så kallade märke. I övrigt sa arbetsgivarna nej till Transports krav.

Thelander säger:

– Det finns lite annorlunda tankar hos den här yrkesgruppen. Våra medlemmar hade förslag som gick ut på att växla lönepengar mot mer ledighet. Men vi fick inte gehör i den här förhandlingsomgången.

– Flyget är ju en krisbransch och företagen uppgav att de inte har kraft att diskutera arbetsmiljön och andra åtgärder, som vi menar kan bidra till ett mer hållbart arbetsliv. Men vi fick ändå till en arbetsgrupp som ska jobba med just arbetstidsförkortningen.

För flygtankarna gick Transport in till motparten, Petroleumbranschens arbetsgivareförbund, med samma utgångskrav som för övriga yrkesgrupper. Det vill säga 5,4 procent i lönelyft på 29 månader.

I löneutrymmet, märket, finns också en förbättring av den avtalspension som arbetsgivarna betalar in premier till. Startåldern för premieinbetalningarna sänks nu stegvis från 25 till 22 år.

I pensionsuppgörelsen – som LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram – ingår dock att arbetarna får bekosta förbättringen genom en ”avräkning” på märket – på de 5,4 procenten. Avräkningen beräknas bransch för bransch. Ju fler unga, desto större avräkning.

För flygtankningspersonalen blir avräkningen mycket liten, jämfört med de flesta andra yrkesgrupperna. Bara 0,12 procentenheter. Den totala lönehöjningen blir därmed 5,28 procent under avtalsperioden

Ökningarna kommer vid två tillfällen:

  • den första sker den 1 november och ger 2,96 procent mer.
  • nästa kommer den 1 april 2022 och ger ytterligare 2,32 procent.

I likhet med andra LO-grupper får de anställda ingen kompensation för de sju månader då de gamla avtalen förlängdes, med frysta löner. Den kompensationen anses vara inbakad i märket.

Fast de anställda i flygtankningsföretagen får ändå retroaktiva pengar. Det är höjningarna får november och december som ska betalas ut senaste den 25 januari.

De flesta av Transports 27 kollektivavtal bygger på tarifflöner. Alla som jobbat lika länge och utför samma jobb har i princip lika lön. Och lika stora lönehöjningar år efter år.

Flygtanknings- och depåavtalen skiljer ut sig. Här baserar lönerna delvis på tariffer, men också på ett poängsystem som ger en viss differentiering av lönerna.

De flesta av Transports medlemmar har jobbat länge som flygtankare och ligger i den högsta löneklassen (530, minst åtta år i yrket). I den blir höjningarna nu 1 005 kronor i första omgången och sedan 810 kronor till i april 2022.

Totalt blir det 1 815 kronor.

Tillägg som ob och övertid höjs med totalt 5,28 procent.

I överenskommelsen ingår en översyn av spelreglerna som gäller förhandlingar och avtalsrörelser. Jobbet sker i en arbetsgrupp som Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund redan har tillsatt, men förändringarna kan införas på fler avtalsområden.

I diskussionerna inför avtalsrörelsen kom det fram att många anställda i flygtankningsbolagen vill ha mer ledigt. Två krav skickade man med till förhandlingsbordet:

  • det ena går ut på att växla de extra semesterpengarna, semesterersättningen, mot lediga dagar. Ett byte rakt av skulle ge nästan en hel semestervecka till.
  • det andra handlar om att byta en del av löneutrymmet mot en generell arbetstidsförkortning.

Det blev ingen uppgörelse, men parterna enades alltså om att tillsätta en arbetsgrupp som ska utreda frågorna. Gruppen ska påbörja arbetet den 31 mars 2021 och redovisa resultatet senast den 31 oktober 2022.

Det nya flygtankningsavtalet löper från den 1 november 2020 till den 31 mars 2023. Det sista året är uppsägningsbart.

Förbättringen av avtalspensionen kommer att ge unga LO-arbetare (som jobbar heltid mellan 22 och 25 års ålder) ytterligare omkring 45 000 kronor till den egna pensionspotten.

Med 3 procents årlig avkastning kommer de extrapengarna att ha vuxit till omkring 150 000 kronor vid fyllda 65 år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.