reklamblad
Avtal 2020

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

– Precis som andra löntagare får de tre grupperna en förbättring av avtalspensionen också, säger Transports ombudsman Jerker Nilsson.

Reklam

Reklamutdelning är en omdebatterad bransch. Många som jobbar är unga och de återkommande klagomålen handlar ofta om mycket slit och låg förtjänst.

Transports kollektivavtal gäller för anställda som är 16 år och uppåt. (Det har inte ansetts möjligt att teckna ett avtal som reglerar barnarbete.)

I det nuvarande avtalet är den fasta timlönen drygt 152 kronor i den högsta löneklassen (över 24 år). Utdelare som är 16 till 17 år ska ha drygt 117 kronor.

Fast företagen betalar sällan fast timlön, utan prestationslön. Det är då många känner sig utnyttjade.

Vid prestationslön finns också en garantilön. Hur den ska beräknas tvistar parterna om och Transport har stämt arbetsgivarna till Arbetsdomstolen.

– Vinner vi i Arbetsdomstolen kan det få stor betydelse för de anställda. Då kan lönerna åtminstone bli lite mer anständiga, säger Jerker Nilsson.

I väntan på domen tecknade Transport ett avtal som gäller från den 1 januari 2021 till den 30 juni 2023. Lönerna höjs i två omgångar.

  • med 2,93 procent från den 1 februari 2021.
  • och med ytterligare 2,3 procent från den 1 juli 2022.

I årets avtalsrörelse är löneutrymme satt till 5,4 procent. Precis som andra yrkesgrupper får reklamutdelarna en liten avräkning för en förbättring av avtalspensionen, som arbetsgivarna betalar in premier till.

För reklam blir avräkningen 0,17 procentenheter.

Bilvård

Transport organiserar även personal som jobbar med bilvård och rekonditionering. Uppgörelsen med Almega ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader.

Också här ingår en förbättrad avtalspension, som ger ett visst avdrag. Genom ett misstag blev siffran fel i det nya avtalet, något som påverkar lönehöjningarna. Avräkningen ska vara 0,62 procent. Vi återkommer med rätt siffror för lönerna.

Klart är ändå att bilvårdarna får två lönehöjningar, vid samma tidpunkter som reklamutdelarna.

Terminal

I november tecknade Transport ett nytt avtal för förbundets största yrkesgrupp – lastbilschaufförer och terminalarbetare. Då var motparten Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Transport har också något enstaka företag som omfattas av ett terminalavtal med Almega. Den uppgörelsen är klar och följer också industrin och LO:s så kallade märke. (5,4 procent i löneökning på 29 månader.) Här är avräkningen för pensionsförbättringen 0,32 procentenheter.

Lönerna höjs två gånger:

  • med 2,89 procent från den 1 december 2020.
  • och med 2,19 procent från den 1 maj 2022.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Egon Larssson:
    10 februari, 2021

    Det var en bra och tydlig information

  2. Alcides:
    22 december, 2020

    Hej,

    Då betyder att avtalet innehåller ingen retroaktivitet för perioden 1 maj - 30 november 2020.
    Vilket innebär att arbetstagare subventionerar företag.

Lästips:

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Avtalsrörelsen går in i ett avgörande skede

Ordförandeord. Just nu pågår avtalsrörelsen för fullt och jag får ibland frågan om hur man hinner med och hur man orkar.

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.