Lönerna klara för Transports depåanställda
Depå. Ytterligare ett avtal är klart. Uppgörelsen gäller för anställda på bränsledepåer, smörjoljefabriker och en liten grupp tankbilchaufförer. Avtalet gäller i 29 månader och ger i snitt 1 654 kronor i lönehöjning.
OBS! Nytt avtal teknat den 8 maj 2023. Läs om det nya depåavtalet här.
– Vi hade med oss krav. Arbetsgivarna hade krav. Deras handlade om ökad makt, bland annat över arbetstiderna. Det kan vi inte acceptera, så det blev en ganska snabb överenskommelse om löptid, pengar och förbättrad pension, säger Transport centrala ombudsman Magnus Thelander.
Ett par hundra personer arbetar under depåavtalet och hanterar gas och olika flytande bränslen. Tidigare fanns en ganska stor grupp chaufförer, men den har krympt.
Överenskommelsen som Transport tecknade med motparten, Petroleumbranschens arbetsgivareförbund, gäller från den 1 november 2020 till den 31 mars 2023.
Lönehöjningarna baseras på dagens snittlön hos de anställda. Den uppgår till 30 919 kronor i månaden. Ökningar sker i två steg:
- den första gäller från den 1 november 2020 och ger ett lönelyft på 915 kronor i genomsnitt.
- nästa sker den 1 april 2022 och fyller på med i snitt 739 kronor.
Notera att såväl den utgående lönen som de kommande höjningarna alltså är genomsnitt. Depåavtalet skiljer sig från de övriga 27 kollektivavtalen i Transport. Normalt tillämpas inte individuella löner, utan det som styr är avtalens tariffer.
Men depåavtalet har en blandning av tarifflöner och individuell fördelning, via potter. Det gör att lönerna kan variera, liksom löneökningarna.
Det nya avtalet följer LO:s märke, som är 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.
I märket ingår en förbättring av avtalspensionen som arbetsgivarna betalar in premier till. I dag börjar premierna ticka in först när arbetstagaren fyllt 25 år. Nu sänks åldern stegvis till 22 år.
Förbättringen får LO-arbetarna betala genom en mindre ”avräkning” på de 5,4 procenten. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch, enligt formeln ju fler unga, desto större reducering.
På depåsidan blir avräkningen liten jämfört med många andra grupper – bara 0,12 procentenheter. Kvar av de 5,4 procenten blir då 5,28 procent.
När pandemin bröt ut i våras gick LO-förbunden med på att förlänga de gamla avtalen i sju månader, med frysta löner. Någon kompensation för de månaderna utgår inte, den anses inbakad i märket.
Fast lönerna för de depåanställda höjs nu retroaktivt från den 1 november 2020. Höjningarna för november och december månad ska betalas ut retroaktivt senast den 25 januari.
Precis som på andra avtalsområden försökte Transport få igenom krav på arbetsmiljöförbättringar, förslag som var tänkta att beredas i en gemensam arbetsgrupp.
– Det blev tvärt nej. Men det är ett litet avtalsområde och en hel del av det fackliga arbetet sker ute på företagen. Det gäller även arbetsmiljöfrågorna, så vi kan nog hitta lösningar ändå, säger Magnus Thelander.
Den nya uppgörelsen innehåller alltså inga omvälvande förändringar. Några mindre felskrivningar i avtalet rättas till. En föråldrad bilaga om kör- och vilotidsreglerna stryks.
Depåarbetarna kommer också att omfattas av en översyn som Transport och arbetsgivarna gör av spelreglerna som ska gälla för framtida förhandlingar och avtalsrörelser.