En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close
En enig facklig förhandlingsdelegation skrev på nya avtal för Transports medlemmar inom flyget.
Close

Lönerna klara för Transports flygmedlemmar

Vid 16-tiden i dag, onsdag, skrev Transport och flygarbetsgivarna på tre nya avtal för markpersonal inom flyget. Lastare, mekaniker och anställda vid flygfrakten får 2,2 procent i lönelyft på tolv månader. – Det viktigaste är att lönehöjningen ska räknas på den anställdes hela utgående lön, inklusive personliga tillägg. Inte bara tarifferna i avtalen, säger Transports centrala ombudsman Peter Winsten.

Transport är inne i avtalsrörelsens slutspurt. Majoriteten av kollektivavtalen löpte ut i mars och april och omförhandlades i våras. Kvar var (förutom taxiförarna) flyget där fyra olika avtal gäller ändå till september eller oktober.

För majoriteten av flygmedlemmarna – lastare, mekaniker och flygfrakt – inleddes förhandlingarna förra veckan.

I fredags ajournerades överläggningarna, utan att parterna kunnat enas. Arbetsgivarna sa då nej till alla fackliga propåer om tryggare anställningar, något som varit förbundets främsta krav i avtalsrörelsen.

I det skedet var motparten heller inte beredd att acceptera fackets grundkrav om att de 2,2 procent som blivit norm på hela arbetsmarknaden skulle räknas på flygpersonalens utgående löner.

Ombudsman Peter Winsten säger:

– Inom flyget är det vanligt med personliga tillägg som gör att den verkliga lönen är högre än den som anges i tarifferna. Det kan tyckas självklart att höjningen ska baseras på utgående lön, men så har det inte varit historiskt.

– Nu höjs alltså övertid, ob-ersättning och andra tillägg med 2,2 procent. Men även personliga tillägg. Nu utgår jag från att utgående lön är en princip som är fastlagd när vi ska omförhandla avtalet igen nästa år.

Förutom lönen enades fack och arbetsgivare om att tillsätta två gemensamma arbetsgrupper som ska se över delar av avtalen. Den ena gruppen omfattar alla tre yrkesgrupperna och tar sikte på arbetstidsreglerna. Målet är parterna ska snacka ihop sig och lägga fram ett förslag till arbetstidsavtal till nästa avtalsrunda.

Den andra arbetsgruppen ska syna dagens tarifflönesystem och se om det finns skäl att ändra exempelvis löneklasser och spannet mellan nyanställda och personal med många år i yrket. Arbetsgrupp två gäller lastare och mekaniker, inte flygfrakt.

I och med dagens uppgörelser har Transport bara två avtal kvar att omförhandla. Det ena är taxiförarna där parterna kört fast rejält. Kvar är också flygteknikerna. Där inleds förhandlingarna den 19-20 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.