Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.
Avtal 2020

Lönerna klara för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Avtalet är klart för bevakningsbranschen. Uppgörelsen ger totalt 1370 kronor i lönehöjning på 29 månader. Den viktiga avtalspensionen förbättras. För unga kan det i slutänden betyda flera hundra tusen kronor extra i den egna pensionspotten.

OBS! Detta är en äldre artikel. Nytt avtal tecknades den 30 juni 2023. Läs mer om det nya Bevaknings- och säkerhetsavtalet här.

Transport och Almega inledde förhandlingarna för de bevakningsanställda redan i november, men parterna gick i mål först på torsdagen.

Överenskommelsen gäller från den 1 januari 2021 till den 31 maj 2023.

Avtalet följer LO:s och industrins uppgörelse som landade på 5,4 procent. Det innebär också att lönerna höjs i två steg under avtalsperioden. För de bevakningsanställda gäller:

  • Första höjningen sker den 1 januari 2021 och ger 777 kronor i påslag. Det motsvarar 2,81 procent.
  • Nästa uppräkning kommer den 1 juni 2022. Den ger ytterligare 593 kronor. I procent blir det 2,08.

De två höjningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Förklaringen är den förbättring av avtalspensionen som LO och Svenskt Näringsliv förhandlade fram inför avtalsrörelsen. En reform som förutsätter att alla LO-förbunden hakar på.

Premier till avtalspensionen betalas av arbetsgivarna. Startåldern för inbetalningarna är i dag 25 år. Den gränsen sänks nu etappvis till 22 år.

Kruxet är att LO-arbetarna får betala förbättringen genom en viss avräkning på löneutrymmet, på de 5,4 procenten. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch, enligt formeln ju fler unga desto större reducering.

I bevakningsföretagen är andelen unga större än i många andra av Transports branscher. Avräkningen blir därmed lite högre – 0,51 procentenheter av det ursprungliga löneutrymmet.

Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson poängterar att pensionsreformen kommer att få stor betydelse i framtiden:

– Även om man själv passerat 25 år, har de flesta barn, barnbarn eller anhöriga som får en bättre pension.

Efter den andra lönehöjningen kommer majoriteten av väktarna att tjäna drygt 28 300 kronor i grundlön. Det innebär att företaget (förutsatt att det finns kollektivavtal) betalar in runt 15300 kronor varje år i premier till den anställdes individuella pensionspott.

Med tre års heltidsjobb (22 till 25 år) ger det 45 900 kronor extra, jämfört med i dag. Om man sedan räknar med 3 procents årlig avkastning i pensionsfonden så kommer de extrapengarna att ha vuxit till 150 000 kronor vid fyllda 65 år.

Skulle avkastningen i stället bli 5 procent årligen blir slutsumman över 320 000 kronor.

Ordningsvakterna ligger en löneklass högre än väktarna och för dem blir utfallet något större.

Kalkylerna ovan bygger på grundlön. Till det kommer också ob och andra tillägg.

En het fråga bland Transports medlemmar är kompensation för de sju månaderna då kollektivavtalen förlängdes, med frysta löner.

– Inga av våra medlemsgrupper får kompensation. I industrins och LO:s normerande märke anses den vara inbakad. Visst, vi hade kunnat kräva kompensation ändå. Men vi hade fått betala genom lägre lönehöjningar. Det hade varit en dålig affär, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Jerker Nilsson påpekar att Transport hade med sig ett prioriterat krav. Det handlar om att motverka så kallad hyvling av tjänster. Men precis när parterna inlett diskussioner kom beskedet att IF Metall och Kommunal hoppat på las-överenskommelsen. Som innehåller en reglering av just hyvling.

– Fast den är mycket sämre än det vi ville ha. När Almega insåg vad Kommunal och IF Metall gått med på, svalnade deras intresse fullständigt för att göra upp med oss om något annat.

– Men om något företag försöker sig på hyvling, så kommer vi att uppfatta det som en fientlig handling och vi kommer att agera därefter. Det har vi meddelat arbetsgivarna.

Personalen i bevakningsbranschen är Transports näst största medlemsgrupp, och en av de mest stridbara. Till förhandlingsbordet hade den fackliga delegationen även med sig krav på tryggare anställningar och en rejäl satsning på arbetsmiljön. Bland annat dubbelbemanning i ”publika miljöer”.

– Det är frågor som vi lyft på alla avtalsområden. Tyvärr är intresset väldigt svalt från arbetsgivarnas sida. Det är tråkigt. Det handlar om förändringar som gör våra yrken attraktivare och mer hållbara, säger Tommy Wreeth.

Förbundet fick ändå med sig arbetsgivarna på att tillsätta en arbetsgrupp som ska jobba med flera tunga frågor. Bland annat:

  • Hur samverkan ska kunna förbättras kring arbetsmiljöfrågor. Här ingår samverkan med skyddsombuden.
  • Utreda och föreslå åtgärder som värnar de anställdas personliga integritet. Ett särskilt fokus ska läggas på så kallad realtidsövervakning av personal.
  • Belysa hur den tekniska utvecklingen och automatiseringen kan komma att påverka branschen.
  • Se över avtalets regler för arbetskläder och skyddskläder.
  • Granska arbetstidsavtalet och den 25 år gamla avtalsbilaga som delvis tar upp behovet av dubbelbemanning.

Utöver märket, den förstärkta avtalspensionen och arbetsgruppen, vilka fler förändringar fick Transport igenom?

Ombudsman Jerker Nilsson säger:

– I framtiden är det troligt att ordningsvaktsutbildningen förlängs. Nu fick vi igenom en reglering som begränsar de obetalda utbildningsdagarna till högst tio. Efter tio dagar ska arbetsgivaren betala ut lön.

– I några avtalsrörelser har ersättningen för hundförarna inte höjts på samma sätt som andra tillägg. Den här gången höjs alla tillägg med samma procenttal som lönerna, det vill säga 2,81 procent i första vändan och 2,08 procent i den andra.

Jerker Nilsson har jobbat fackligt med bevakningsfrågorna i många år. Han är besviken efter förhandlingarna med arbetsgivarna:

– På den fackliga sidan hade vi förberett oss väldigt noga. Vi har haft konferenser, avtalsråd och möten med medlemmar. Där har vi diskuterat branschens framtid, avtalet och behovet av förändringar.

– Nu mötte vi en arbetsgivarpart som bara sa nej till det mesta, med hänvisning till pandemin. Det känns tråkigt och vi måste hitta en ny strategi till nästa avtalsrörelse. Något som sätter mer press på arbetsgivarna att åtminstone förhandla.

Transports förhandlare påpekar att om medlemmar nu tycker att utdelningen blev mager i överenskommelsen – så blev den ännu magrare för arbetsgivarna. Motparten hade med sig en lång lista på krav. Bland annat:

  • Individuell lönesättning.
  • Förlängd provanställning från dagens sex månader till tolv.
  • En ny lönegrupp i botten av tariffen.
  • Ingen turordning alls när arbete läggs ut på behovsanställda.
  • Förlängd uppsägningstid när arbetstagare själva säger upp sig. Kraven gällde fem nyckelgrupper. Bland dem hundförare, ordningsvakter och larmoperatörer.

– Vi sa nej till samtliga krav från arbetsgivarna, förtydligar Jerker Nilsson.

Efter den första lönehöjningen den 1 januari 2021 ser lönetariffen ut så här:

Löneklass                  Heltid                 Timlön deltids- och behovsanställda

Nyanställda                22 497 kr            135,85 kr

Grundlön                     23 781 kr             143,61 kr

Lönegrupp B              27 720 kr            167,39 kr

Lönegrupp C              28 097 kr            169,67 kr

Lönegrupp D              28 852 kr            174,23 kr

Lönegrupp E               29 228 kr            176,50 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ordning och reda!:
    18 november, 2024

    Ni måste börja tänka på att samhällets bär stenar behöver ha betydligt högre lön 4000 mer minst, då en vakter sliter på huvud kropp och själ för att trygga samhället.

  2. Johannes:
    8 juli, 2022

    Vi bör starta strejk. Samhället har ändrats och våra löner i förhållande till priserna idag och all problem räcker inte till.

  3. Väktaren:
    30 maj, 2022

    Årets löneökning ett skämt 2% när inflation ligger över 6% !!! Ingen kompensation heller fick vi för året 2020 då ingen löneökning blev av... då skyllde arbetsgivare på corona... vad SKA man skylla på nu?! Nej nu räcker det.. Lönen är för låg vi går back på inflationen. Nästa Års löneförhandling ska vi få kompensation för 2020 då vi inte fick en krona plus för inflationen. Jag ser inget annat än minst 4% löneökningen per årstakt. 4% på ett år eller 8% på två år eller 12% på tre årsavtal.. inget mindre duger. Vår Köpkraft är urholkad.

  4. Jimmy:
    28 januari, 2022

    Ob är ett skämt!
    Inom handels så har man 100% ob, så bättre betalt att sitta i en kassa nånstans än att jobba inom säkerhet.

  5. argvakt:
    17 december, 2021

    300kr/timmen borde vara mer rimligt för innerstadsvakter.

  6. Mikael Wall:
    25 oktober, 2021

    Som vanligt är det OB:t som är för lågt, höjs med futtiga ören varje år,

  7. Jimmy Särkkä:
    13 september, 2021

    På min arbetsplats jobbar jag med B-lön som ordningsvakt = 167,39. det är september 2021.

  8. Robban:
    2 augusti, 2021

    Vi har ju så dåligt OB tillägg varför görs inget åt det?

  9. Lars Olsson:
    19 juli, 2021

    Hur kan en vapenbärande skyddsvakt ha samma lön som en icke vapenbärande ?

  10. Nadim Hassen:
    26 mars, 2021

    Dålig avtal som vanligt
    Varför höjer ni inte övertidsersättning

  11. Martin:
    21 januari, 2021

    Wow ni måste ju skämta? VEM sitter och förhandlar detta? HUR kan ni vara det minsta nöjd med detta? 0% löneökning 2020, obefintlig 2021 och lite till 2022... hur kan ni bara ge efter och acceptera VAD SOM HELST från arbetsgivarna?

  12. Harry Magnusson:
    14 januari, 2021

    Står ju ingenting om höjning av OB?

  13. Väktaren:
    3 januari, 2021

    Nej till individuell lön!
    Jag är glad över att vi har lönetariffer som facket förhandlar fram. Man vill inte ha kollegor som börjar tävla med varandra för den där eventuella 100lappen mer dom kan eventuellt förhandla fram om det blir individlönesättning av arbetsgivaren. Nej tack 👎 ingen tjänar på det i längden bara arbetsgivaren som kan hålla nere lönerna ännu mer för det stora kollektivet.. bra att facket förstår och fortsätter med lönetariffer det är det mest rättvisa vägvalet att ha självklart vill arbetsgivarna ha individuell dom skulle tjäna mest på detta och inte vi arbetarfolket.. Tack för avtalet trots det dåliga förutsättningarna som var i denna avtalsrörelse!
    En sak som många skulle uppskatta är en extra peng låt oss säga 500kr för oss som arbetat längre tid. En som arbetat i säg 7+ år i branschen tjänar lika mycket som en ny anställd efter 15 månader. kanske något för facket att titta närmare på i framtida avtalsrörelse. Låt oss säga en Kompetenstillägg utöver vad lönegruppen anger. fanns förut men togs bort i någon avtalsrörelse vilket jag tycker var ett miss från fackets sida!

  14. Johan:
    2 januari, 2021

    Ännu en gång slår besvikelsen till när avtalet förhandlats. Transport bugar för arbetsgivarna och tar inte till strid.
    Det enda jag ställer mig bakom kring arbetsgivarnas krav är att man vill ha individuell lönesättning, de som faktiskt presterar får inte ett öre mer än de som går till jobbet och gör sitt jobb tämligen "sopigt". Lönetariffer är inte bra förutom för de som bara är på jobbet men inte levererar.

    Som sagt, besvikelse kring lönen är total inte minst också pga 2020 års höjning uteblir.

    Kolla gärna årsrapporterna från bevakningsföretagen, de går som tåget och pengar finns!

  15. Jimmy:
    24 december, 2020

    Ärligt talat ! Ska det skilja 1200:- på en C och E lön ? Allt ansvar som du ligger inne med som ex kvalificerad gruppledare el personskydd.... Det är skrattretande 😂

    Även lönehöjningen generellt med all risk som väktare och Ordningsvakter utsätter sig för.... Skulle vilja se vad som händer med och i samhället, om väktare och ordningsvakter demonstrerar och stannar hemma från jobbet i en månad.... Då först hade kanske samhället reagerat och värderat vårat arbete högre...

  16. Johan Lindblom:
    23 december, 2020

    Ett otroligt dåligt avtal. Säkerhetsbranschen som helhet går ruskigt bra och tjänstemännen som är med i Unionen klagar inte alltför mycket.
    -Inte ett ord om OB ersättning, varför? Blev det ingen ökning alls?
    -Varför är det bara 2 kr 28 öre skillnad mellan B och C lön? Jag jobbar som skyddsjakt med vapen och är mycket besviken att vi inte har högre lön. Tror nog att företagen debiterar kunden bra mycket mer för en skyddsjakt. Inget ont om väktare men det är ganska stor skillnad på kravställan.
    /johan

  17. Väktaren:
    23 december, 2020

    Jag håller med för oss som jobbat längre tid i bevakningsbranschen har samma lön som en nyanställd med 15 månader i branschen. lönetrappa efterfrågas, En kompetens tillägg efter säg 5+ år i yrket ska ge 500kr mer UTÖVER vad löneklassen. Det kommer ju alldrig hända då transport följer märket varje avtalsrörelse och då hävdar arbetsgivaren att det ska betalas från ”märket” .. uselt. Det krävs varselåtgärder att få igenom utan att betala av från märket... det är en ond spiral att luta sig på märket varje avtalsrörelse då vi inte får några förbättringar utan bara följer märket från industrins som tjänar mest varje år för dom har högre löner än bevankningsanställda.. något måste göras i nästa avtalsrörelse. Som många påpekat vår bransch går super bra arbetsgivarna tjänar så mycket på corona vakter extra beställningar överallt, men fyller bara på arbetsgivarnas fickor och inget går till vakt personalen som faktist får jobba på utsatta platser från våld och förstörelse, till Coronavirus bevakningar.

    En gång en avtalsrörelse måste vi väktare och ordningsvakter få mer än märket, vi gör allt fler jobb åt polisens, längre utbildningar till ordningsvakter i framtiden, måste betyda mer lön, logisk. Även väktarna får intensivare utbildningar hos BYA, För utbildning ska löna sig. vi måste ha mer än ”märket” vår jobb blir allt viktigare i samhället, för varje avtalsrörelse som går det märks.. från gränsvakter 2016 till dagens Corona vakter.. förutom allt det vanliga förebyggande av våld,hot och stöld och skadegörelse. Vi gör skillnad där vi jobbar i samhället. Men får inga pengar för detta.. vi i bevaknings personalen förtjänar och ska ha mer än märket om personal ska stanna kvar i branschen en längre tid måste det löna sig..

  18. DR Heinz Doofenshmirtz:
    22 december, 2020

    Tja vad skall man säga om denna julklapp. Min mamma lärde mig att man skall tänka positivt och inte vara elak. Så vi tar de saker som är bra, vilket är att de yngre kollegorna för ett välbehövligt tillskott till sin pension tidigare i livet.
    Sedan är det inte så mycket mycket att hurra för, och jag ser redan hur lite vi rent ekonomiskt får ut av denna uppgörelse. Medan branschen ökar och behoven av bevakning till allt fler delar växer explosionsartat, vilket betyder mer pengar till våra arbetsgivare. Älskar hur de sålde in att covid skulle hindra kompensation till oss, när branschen i stort fått betydligt fler beställningar på allt från coronavärdar och en massa andra nya former av extra bevakning. Personalen tar alla risker medan arbetsgivaren tar all vinst, lysande upplägg att kunna sälja in det till Transport som köpte det utan större motstånd.
    Att tillsätta utredningar om arbetsmiljö är ju ett beprövat trick för att komma undan sådana obehagliga frågor, och tysta de som tycker det börjar bli farligt och hotfullt att jobba i framför allt publika områden.
    En annan stillsam fundering är ju vem som skall kontrollera att arbetsgivarna faktisk betalar ut den tidigarelagda pensionen till våra barn och barnbarn? Att det fuskats innan med detta är ju inget nytt, och att det kan ske relativt riskfritt är ju heller inget nytt. Tja vi får väl se i framtiden hur det ser ut när vi kan ta ut vår väl tilltagna pension allt senare i livet. En kvalificerad gissning är ju att våra barn och barnbarn får gå som tidigast vid 72, och med tanke på att allt fler skall få ut den och allt mindre bidrar till sin pension så kan man ju lätt tro att det inte finns så mycket kvar i den kistan.
    Skönt att höra att Transport kommer väl förberedda till en sådan viktig förhandling som vårt kollektivavtal. Läste att ni skall ta er en rejäl funderare på hur ni skall få arbetsgivaren att lyssna nästa gång. Här kommer lite tips på hur ni kan få arbetsgivaren att lyssna lite bättre i framtiden.
    A) Säg tack och ett kraftigt adjö till LO och det sk märket, för det ena har vi ingen glädje av alls. Märket är ju inget som gynnar oss då procenten på en industrilön alltid ger mer en vad det gör på en väktarlön. Och den där berömda samordningen verkar ju inte fungera något vidare utan gynnar ju mest Metall och Kommunal. Gör nu slut på det dysfunktionella relationen vi har med LO och visa lite ryggrad och självständighet. Förstår att man måste kompromissa, men inte bara åt ett håll.
    B) Vet att lön är viktigt för många av kollegorna, men det finns ett gäng med saker som kan drivas igenom utan att arbetsgivaren kan skylla på Covid eller vad de nu väljer att skylla på, som påverkar vår vardag på ett bättre sätt. Exempel på det är att man får schemat 14 dagar innan i stället för som nu 5 dagar. Ett annat är friskvårdsbidraget ökas rejält. Ta er en funderare på detta och framför allt fråga medlemmarna innan.
    C) Om nu Transport skall göra skäl för sitt namn och faktiskt leva upp till parollen kampförbund, så har väl det sällan varit ett bättre läge för en rejäl konflikt än nu. Alla aktörer i samhället behöver våra tjänster mer en någonsin, och allmänheten ser ju behovet av oss dagligen. Skriver man nu på ett sådant för oss uselt avtal kan ju Transport se till att det är ett kort avtal på ett år. Om ni nu tycker att det är fel läge att ha en konflikt i pandemitider.

  19. Kristian:
    21 december, 2020

    Trots förhoppning om retroaktiv lönehöjning under tiden som avtalet var prolongerat tycker jag att det var ett bra avtal. Det är inte bara i plånboken ett bra avtal ska märkas och vi får inte glömma de mjuka värdena vilka jag tycker har kommit med denna gång. Dock efterfrågar jag återigen en lönestege där erfarenhet i yrket ska löna sig.
    Vi får inte glömma att arbetsgivaren kommer till förhandlingen och påstår att fickorna är tomma och att det inte finns utrymme till någon lönehöjning alls. Sen förhandlas det och vi måste vara realistiska. Jag är nöjd även om det så klart alltid kan bli bättre!
    God Jul kamrater!

  20. Karl:
    21 december, 2020

    Konstigt att man låter arbetsgivarna använda pandemin som nåt slags trumfkort för att få igenom sjunkande reallöner och utebliven retroaktiv lön. Bevakningsbranchen har väl snarare påverkats positivt, mer jobb med att bevaka lokaler som inte längre används, väktare och ov som ska se till att folk följer restriktioner..

    Varför inte hota med strejk?

  21. Peter Fahlén:
    20 december, 2020

    Får inte ihop lönetariffen med grundlön för väktare efter 1 Jan 2021 på 23781 med artikelns påstående, citerar "väktarna att tjäna drygt 28 300 kronor i grundlön". Och höjningen ligger under 5.4%

  22. Ordningsvakt:
    19 december, 2020

    Får man inget retroaktivt med tanke på att förra avtalet löpte ut i våras/somras. Sedan att man som ov fortfarande ligger under 30 i grundlön i en bransch som går så bra samt vad vi nu gör tillskillnad från ca 10 år sedan med tanke på polisbristen är enligt mig något pinsamt.

  23. Sture:
    19 december, 2020

    Vi som jobbat länge är tydligen inte intressanta.Samma lön som nya vakter.Det är vidrigt.Tur att det är bara några år kvar att jobba.Sen slipper man transport.

  24. 25 år i branschen:
    18 december, 2020

    Sammanfattning:

    Vi når inte märket 5,4% fullt ut men "vi skall vara nöjda" för att många har barn, barnbarn eller anhöriga som får en bättre pension...

    Ingen kompensation för förseningen pga pandemin...

    Den fackliga delegationen hade krav på tryggare anställningar och en REJÄL satsning på arbetsmiljön, men man godtog att arbetsgivaren tillsatt en arbetsgrupp vilket egentligen inte betyder något alls...

    Lite betalda utbildningsdagar för ordningsvakter
    Några öre extra per timme till hundförare.

    Vi på den fackliga sidan hade förberett oss VÅLDIGT NOGA och nu har vi lärt oss att vi måste sätta mer press på arbetsgivarna.
    Vi var ändå duktiga på att säga nej...

    Stridsåtgärder ???

  25. LENNART JESPER BOGENTOFT:
    18 december, 2020

    Ja vad ska man säga. Först ingen löneökning 2020 och sen detta.
    Att slå sig för bröstet med att denna gång får hund förarna räkna upp sin ersättning med samma ökning. Jo som sagt när fick vi en rimlig ökning sist?
    50kr extra nästa år och sen 35kr till efter 17månader. 1750kr för de merkostnader vi hundförare har
    Samma lönegrupp som utan hund.
    Polisen förhandlade upp sin ersättning till över 1500kr

  26. anolcnym:
    18 december, 2020

    Just p g a detta gör det mig riktigt irriterad att se huvudskyddsombud, och i klubbordföranden som mer sitter i knät på bolagen och tänker mer på sin framtid inom företaget än de facto jobbar för sina medlemmar, sett alltför många såna. Hur t ex det inte är nån skillnad i sannolikhet och konsekvensanalys av arbetsmiljön under pågående pandemi är för mig ett mysterium, som någon skrev tidigare, medans chefer kan jobba hemifrån så ska vi ut i julrushen mot alla rekommendationer, och riskera liv o hälsa och så får man höra att arbetsgivaren inte anser vi är värda bättre

  27. Emil:
    18 december, 2020

    ”Nu mötte vi en arbetsgivarpart som bara sa nej till det mesta, med hänvisning till pandemin. Det känns tråkigt och vi måste hitta en ny strategi till nästa avtalsrörelse. Något som sätter mer press på arbetsgivarna att åtminstone förhandla.” Skrivs det i artikeln.. det finns en ganska bra strategi som heter strejk... våga använda den någon gång så ska ni nog se att det börjar hända grejor. Känns ju märkligt att ett nytt avtal kommer till när transport själva säger att dom inte lyckas få igenom någonting.

  28. Stefan Andreasson:
    18 december, 2020

    Bevaknings bramschen har klarat sig bra genom pandemin, fixat prishöjning hela 2020 utan att behöva betala.... Och sparar massa pengar ännu engång på inställda fortbildningar precis som innan..... Medans dom flesta kollektivare i bevaknings branschen stått mest utsatta i publika miljöer under pandemin, medans chefer med flera kunnat jobba hemma... Ännu engång har vi betalt, när ska Transport ta fighten för att reglera behovsanställningarna? Och arbetsgrupper har historiskt visat sig ett bra sätt att förhala frågor från arbetsgivaren utan resultat.

  29. sven-åke:
    17 december, 2020

    Almega och Transport har sedan ett bra tag tillbaka gjort upp om att Almega ska spamma ut en massa tok-krav som facket kan hänvisa till att de inte fått igenom. Smartingar

  30. stevO:
    17 december, 2020

    Wow, hela 377kr mer för att var ordningsvakt, än Väktare :D

  31. Thomas:
    17 december, 2020

    När ska man nämna en stor glömd grupp , Parkeringsvakter, vi är trots allt underställda samma kollektivavtal och betalar vår fackavgift

  32. Stefan Blomkvist:
    17 december, 2020

    Med tanke på de ökande riskerna för ordningsvakter och väktare så kan jag tycka att 169:67 i timmen är ganska dåligt. Dubbelbemanning på vissa objekt, t.ex sjukhus och centrumbevakningar hade ju inte varit fel. Anställningsformen behov skulle ju också behöva en rejäl översyn, framförallt hur länge man kan jobba som behovare utan att få fast anställning. Att det inte blev så mycket mer pengar är ju inget att egentligen säga något om när vissa förbund inte bryr sig om solidariteten med övriga LO-förbund. Utan gör upp med arbetsgivarna själva.

  33. Väktaren:
    17 december, 2020

    Från en arbetstagare, tack för avtalet Jerker! Bra jobbat trots läget och märket och det större avdraget i lön för pension till dom yngre är OK! Nästa gång inga mer förlängda avtal utan att arbetsgivarna, Svensk Näringsliv får betala en ersättning till arbetarfolket!

  34. Christoffer:
    17 december, 2020

    Jag förstår att löneförhandlarna är besvikna.
    Då löneökningen gäller från 2021 kan man säga att löneökningen var 0% under 2020.
    Räknar vi på detta får vi en treårig "riktig" ökning på 4,95% (1,0*1,0281*1,0208).
    Vilket ger oss en snitt på 1,62% per år. (3:e roten ur 1,0495))

    Trots att bevakningsbranchen går bra.

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.