Lönerna klara för väktare och ordningsvakter
Bevakning. Avtalet är klart för bevakningsbranschen. Uppgörelsen ger totalt 1370 kronor i lönehöjning på 29 månader. Den viktiga avtalspensionen förbättras. För unga kan det i slutänden betyda flera hundra tusen kronor extra i den egna pensionspotten.
OBS! Detta är en äldre artikel. Nytt avtal tecknades den 30 juni 2023. Läs mer om det nya Bevaknings- och säkerhetsavtalet här.
Transport och Almega inledde förhandlingarna för de bevakningsanställda redan i november, men parterna gick i mål först på torsdagen.
Överenskommelsen gäller från den 1 januari 2021 till den 31 maj 2023.
Avtalet följer LO:s och industrins uppgörelse som landade på 5,4 procent. Det innebär också att lönerna höjs i två steg under avtalsperioden. För de bevakningsanställda gäller:
- Första höjningen sker den 1 januari 2021 och ger 777 kronor i påslag. Det motsvarar 2,81 procent.
- Nästa uppräkning kommer den 1 juni 2022. Den ger ytterligare 593 kronor. I procent blir det 2,08.
De två höjningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Förklaringen är den förbättring av avtalspensionen som LO och Svenskt Näringsliv förhandlade fram inför avtalsrörelsen. En reform som förutsätter att alla LO-förbunden hakar på.
Premier till avtalspensionen betalas av arbetsgivarna. Startåldern för inbetalningarna är i dag 25 år. Den gränsen sänks nu etappvis till 22 år.
Kruxet är att LO-arbetarna får betala förbättringen genom en viss avräkning på löneutrymmet, på de 5,4 procenten. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch, enligt formeln ju fler unga desto större reducering.
I bevakningsföretagen är andelen unga större än i många andra av Transports branscher. Avräkningen blir därmed lite högre – 0,51 procentenheter av det ursprungliga löneutrymmet.
Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson poängterar att pensionsreformen kommer att få stor betydelse i framtiden:
– Även om man själv passerat 25 år, har de flesta barn, barnbarn eller anhöriga som får en bättre pension.
Efter den andra lönehöjningen kommer majoriteten av väktarna att tjäna drygt 28 300 kronor i grundlön. Det innebär att företaget (förutsatt att det finns kollektivavtal) betalar in runt 15300 kronor varje år i premier till den anställdes individuella pensionspott.
Med tre års heltidsjobb (22 till 25 år) ger det 45 900 kronor extra, jämfört med i dag. Om man sedan räknar med 3 procents årlig avkastning i pensionsfonden så kommer de extrapengarna att ha vuxit till 150 000 kronor vid fyllda 65 år.
Skulle avkastningen i stället bli 5 procent årligen blir slutsumman över 320 000 kronor.
Ordningsvakterna ligger en löneklass högre än väktarna och för dem blir utfallet något större.
Kalkylerna ovan bygger på grundlön. Till det kommer också ob och andra tillägg.
En het fråga bland Transports medlemmar är kompensation för de sju månaderna då kollektivavtalen förlängdes, med frysta löner.
– Inga av våra medlemsgrupper får kompensation. I industrins och LO:s normerande märke anses den vara inbakad. Visst, vi hade kunnat kräva kompensation ändå. Men vi hade fått betala genom lägre lönehöjningar. Det hade varit en dålig affär, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Jerker Nilsson påpekar att Transport hade med sig ett prioriterat krav. Det handlar om att motverka så kallad hyvling av tjänster. Men precis när parterna inlett diskussioner kom beskedet att IF Metall och Kommunal hoppat på las-överenskommelsen. Som innehåller en reglering av just hyvling.
– Fast den är mycket sämre än det vi ville ha. När Almega insåg vad Kommunal och IF Metall gått med på, svalnade deras intresse fullständigt för att göra upp med oss om något annat.
– Men om något företag försöker sig på hyvling, så kommer vi att uppfatta det som en fientlig handling och vi kommer att agera därefter. Det har vi meddelat arbetsgivarna.
Personalen i bevakningsbranschen är Transports näst största medlemsgrupp, och en av de mest stridbara. Till förhandlingsbordet hade den fackliga delegationen även med sig krav på tryggare anställningar och en rejäl satsning på arbetsmiljön. Bland annat dubbelbemanning i ”publika miljöer”.
– Det är frågor som vi lyft på alla avtalsområden. Tyvärr är intresset väldigt svalt från arbetsgivarnas sida. Det är tråkigt. Det handlar om förändringar som gör våra yrken attraktivare och mer hållbara, säger Tommy Wreeth.
Förbundet fick ändå med sig arbetsgivarna på att tillsätta en arbetsgrupp som ska jobba med flera tunga frågor. Bland annat:
- Hur samverkan ska kunna förbättras kring arbetsmiljöfrågor. Här ingår samverkan med skyddsombuden.
- Utreda och föreslå åtgärder som värnar de anställdas personliga integritet. Ett särskilt fokus ska läggas på så kallad realtidsövervakning av personal.
- Belysa hur den tekniska utvecklingen och automatiseringen kan komma att påverka branschen.
- Se över avtalets regler för arbetskläder och skyddskläder.
- Granska arbetstidsavtalet och den 25 år gamla avtalsbilaga som delvis tar upp behovet av dubbelbemanning.
Utöver märket, den förstärkta avtalspensionen och arbetsgruppen, vilka fler förändringar fick Transport igenom?
Ombudsman Jerker Nilsson säger:
– I framtiden är det troligt att ordningsvaktsutbildningen förlängs. Nu fick vi igenom en reglering som begränsar de obetalda utbildningsdagarna till högst tio. Efter tio dagar ska arbetsgivaren betala ut lön.
– I några avtalsrörelser har ersättningen för hundförarna inte höjts på samma sätt som andra tillägg. Den här gången höjs alla tillägg med samma procenttal som lönerna, det vill säga 2,81 procent i första vändan och 2,08 procent i den andra.
Jerker Nilsson har jobbat fackligt med bevakningsfrågorna i många år. Han är besviken efter förhandlingarna med arbetsgivarna:
– På den fackliga sidan hade vi förberett oss väldigt noga. Vi har haft konferenser, avtalsråd och möten med medlemmar. Där har vi diskuterat branschens framtid, avtalet och behovet av förändringar.
– Nu mötte vi en arbetsgivarpart som bara sa nej till det mesta, med hänvisning till pandemin. Det känns tråkigt och vi måste hitta en ny strategi till nästa avtalsrörelse. Något som sätter mer press på arbetsgivarna att åtminstone förhandla.
Transports förhandlare påpekar att om medlemmar nu tycker att utdelningen blev mager i överenskommelsen – så blev den ännu magrare för arbetsgivarna. Motparten hade med sig en lång lista på krav. Bland annat:
- Individuell lönesättning.
- Förlängd provanställning från dagens sex månader till tolv.
- En ny lönegrupp i botten av tariffen.
- Ingen turordning alls när arbete läggs ut på behovsanställda.
- Förlängd uppsägningstid när arbetstagare själva säger upp sig. Kraven gällde fem nyckelgrupper. Bland dem hundförare, ordningsvakter och larmoperatörer.
– Vi sa nej till samtliga krav från arbetsgivarna, förtydligar Jerker Nilsson.
Efter den första lönehöjningen den 1 januari 2021 ser lönetariffen ut så här:
Löneklass Heltid Timlön deltids- och behovsanställda
Nyanställda 22 497 kr 135,85 kr
Grundlön 23 781 kr 143,61 kr
Lönegrupp B 27 720 kr 167,39 kr
Lönegrupp C 28 097 kr 169,67 kr
Lönegrupp D 28 852 kr 174,23 kr
Lönegrupp E 29 228 kr 176,50 kr