Lönerna nu klara för alla mackanställda
Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.
OBS! Det här är en artikel som avser avtalet från 2021 . Nytt avtal för kommande tvåårsperiod börjar gälla den 1 maj 2023. Läs Avtal klart för bensinstationer och tvätt- och rekonditioneringshallar och Nya löner på OKQ8.
Merparten av de anställda på landets bensinstationer jobbar under Transports Bensin- och garageavtal, som blev klart redan i december.
Men ett antal mackar som tillhör Preem, OKQ8 och en handfull OK Ekonomiska föreningar är anslutna till KFO – en arbetsgivarorganisation som nyligen bytte namn till Fremia.
Det nya avtalet med KFO/Fremia löper från den 1 december 2020 till den 30 april 2023.
Lönerna höjs i två omgångar:
- den första sker den 1 december 2020 och tarifferna räknas då upp med 2,79 procent.
- nästa höjning sker den 1 maj 2022 och fyller på med ytterligare 1,99 procent.
Totalt höjs lönerna med 4,78 procent under avtalsperioden.
Resten av löneutrymmet – 0,62 procentenheter – går till en förstärkning av avtalspensionen. I dag betalar arbetsgivarna in premier från det att arbetstagaren fyllt 25 år. Nu sänks åldern etappvis till 22 år.
För Transports branscher betyder den sänkta startåldern att den som fyllt 25 år, och hunnit jobba heltid i tre år, får in ungefär 45 000 kronor extra på sitt eget pensionskonto, jämfört med i dag.
Transports ombudsman och förhandlare Magnus Thelander poängterar att tillskottet är viktigt:
– Det är pengar som sedan växer rejält under ett långt yrkesliv, genom ”ränta-på-ränta-effekten”.
Om avkastningen blir beskedliga 3 procent årligen i 40 år kommer de 45 000 kronorna att ha vuxit till omkring 150 000 kronor vid fyllda 65.
Bensinstationerna har länge haft en lite snårig räknemodell som styr hur lönerna ska räknas upp i de olika tarifferna.
I likhet med övriga yrkesgrupper får de mackanställda inte retroaktiv betalning för de sju månader då de gamla kollektivavtalen förlängdes. Den kompensationen anses vara inbakad i märket som industrin och LO la fast i höstas.
Däremot kommer retroaktiv betalning för de snart tre månader som gått sedan det nya avtalet formellt trädde i kraft. Det vill säga från den 1 december 2020.
I förhandlingarna om Bensin- och garageavtalet enades parterna om en arbetsgrupp som ska se över lönesystemet. I framtiden kan det arbetet komma att påverka även Fremia-avtalet.
Avtalet mellan Transport och Fremia har ett flertal löneklasser. Lönen varierar med både antal år i yrket och anställningstiden i företaget.
Nyanställda kallas servicebiträden. Den som ännu inte fått ihop två år i branschen, och inte ett års anställning i företaget, ska ha 23 361 kronor i månadslön. Eller 133,49 kronor i timmen.
Den som jobbar vidare blir så småningom ”bilvårdsman”. Här finns de flesta av Transports medlemmar. För bilvårdsmän som jobbat minst ett år i samma företag gäller:
År i yrket Månadslön, lägst Timlön, lägst
2 till 4 25 722 kr 146,98 kr
4 till 6 26 675 kr 152,43 kr
6 till 8 27 626 kr 157,86 kr
8 och uppåt 28 109 kr 160,62 kr