Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Joakim Guttman är central ombudsman och ansvarar just för miljöområdet. Han anser att Reno Norden har ett stort ansvar för det som hänt:

– Allt som behövs är att Reno Norden backar bandet 14 dagar. Då fungerade sophämtningen utmärkt. Nyckelinventeringen genomfördes inte på ett bra sätt och sänkt lön vill ingen arbetstagare ha. De frågorna hade man kunnat lösa vid förhandlingsbordet.

– Tyvärr ser vi en trend där företag försöker sänka lönerna för grupper som lyckats förhandla fram lite bättre löner än tarifferna i våra avtal. I renhållningsbranschen har vi haft flera sådana exempel.

Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, förklarar att staden fått in omkring 3 000 reklamationer från kunder som inte fått sitt avfall hämtat:

– Visst, konflikten på Reno Norden är ett stort problem. Men vi har 27 ersättningsfordon ute. Fem sopbilar jobbar bara med att ta hand om reklamationer.

Vem betalar notan för de extrainsatta bilarna?

– Det gör Reno Norden.

Enligt uppgift har även miljöarbetarna på Liselotte Lööf lagt ner arbetet. Hur ser Stockholm vatten på det?

– Det är inte det besked vi fått. För bara ett par timmar sedan fick vi veta att 10-12 bilar från Liselotte Lööf tömt avfall i Högdalen i morse. På företaget uppger Sonny Lööf att killarna jobbar som de ska.

Kommer Stockholm Vatten att ta några initiativ för att lösa upp knutarna på Reno Norden?

– Nej, det är en sak mellan företaget och deras anställda. Vi håller oss utanför den dialogen.

Mats Lindqvist är miljöpartist och ordförande i Stockholm stads avfallsnämnd. Hur ser han på att uppåt 150 ordinarie miljöarbetare tycks ha lagt ner arbetet? Även de anställda på Liselotte Lööf.

– Det var nytt för mig, jag har bara tagit del av rapporteringen om strejken och uppsägningarna på Reno Norden. Jag har svårt att förstå att de anställda motsätter sig nyckelinventeringen.

Och lönerna, som är den centrala frågan för sopgubbarna?

– Det är okej att man avskaffar ackordslönen, det är ett oskick med ackord, anser jag. Det kan uppmuntra till att man tar genvägar i arbetet.

Varför är det i så fall okej att Stockholm stad år efter år låter färdtjänstförarna köra stadens gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade på rakt ackord?

– Nej, det är inte bra heller. Men det är ingen fråga jag ansvarar för.

– Det är inget konstigt att människor inte vill ha sänkt lön. Vi vill ha schysta löner inom avfallshanteringen i Stockholm och vi vill gärna att branschens status höjs. Man borde inte kalla renhållarna för sopgubbar, utan kanske miljötekniker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenneth Grampe:
    13 juli, 2017

    Upphandlingar, anbudsförfarandet är ett otyg som måste bort. MP visar ju på vilken sida dom står på. Inte på arbetarnas sida.

  2. Dennis Nilsson:
    12 juli, 2017

    Det är ett attans ofog som sprider sig på arbetsmarknaden vid upphandling. Med stöd av kollektivavtal och den fredsplikt som det innebär, så tar sig arbetsgivaren friheter som inom i princip alla andra avtalsområde skulle anses som oskäligt.

    Att det saknas en inskriven uppsägnings klausul i kollektivavtalet, som skulle skydda löner och andra villkor vid större förändringar av de förutsättningar som gällde vid avtalets ingående, är en särart som nästan bara finns inom det arbetsrättsliga området.

    Att försöka hävda avtalets oskälighet med stöd av avtalslagen § 36 är inte lätt.
    Därför måste vi få en skrivning i kollektivavtalen som skyddar löntagaren. Detta är en strid som vi med nödvändighet måste ta i nästa avtalsrörelse!

    Förtroendevald Transport Avd2

  3. Sven-Åke:
    12 juli, 2017

    Nu har ju Transport chansen både i Gbgs hamn och i Sthlm att visa att man är ett kampförbund. När ska de fina funktionärerna i Transport lämna sina flådiga lyxliv och börja ställa sig på arbetarnas sida??

  4. Daniel Enberg:
    12 juli, 2017

    Finns inget annat än att stötta gubbarna.

  5. Ingemar Jonasson:
    12 juli, 2017

    Jag har försökt följa alla turerna med Stockholms sopgubbar.
    Det jag kommer fram till är, hur jag än försöker så kan jag bara stötta Stockholms sopgubbar.
    För vem är intresserad av att börja klockan 05:00 som jag förstått att visa sopgubbar gör.
    Det innebär att man skall stiga upp runt klockan 04:00 fem dagar i veckan vilket i sin tur innebär att man får lägga sig ganska tidigt kvällen innan och förlorar kvalitetstid med sina nära och kära. Vi får inte glömma bort vilket fantastiskt arbete dessa människor gör som tar bort alla dem soporna som vi ute i samhället slänger. Det är ett fysiskt tungt arbete och jag kan tänka mig att dessa sopgubbar hämtar säkert 60-80 ton varje vecka och dessutom har man inga tekniska hjälpmedel. Vissa människor tycket att det är bara till att byta yrke om man tycker det är för tungt eller om man skulle få sänkt lön och mer att göra. Det är väl en rättighet som vi har i detta landet att tycka vad vi vill men jag undrar vad alla dessa människor som säger detta, om deras arbetsgivare hade sagt att vi sänker din lön med 15% men du skall jobba 10% mer. Hade ni tyckt att det var OK att er arbetsgivare gjort så mot er? Om ni svarar ja på den frågan så tycker jag att ni imorgon, det första ni gör är att gå in till er arbetsgivare och ber om sänkt lön och att ni vill jobba mer. Min uppfattning är naturligtvis att ni som svarar ja på den frågan, ljuger så ni tror er själv. Det finns ingen som frivilligt sänker sin egen lön utan att ta strid för den. Det finns en hel del som jämför sopgubbarnas lönevillkor med andra yrkesgrupper så som sjuksköterskor, poliser, brandmän, lokalvårdare m fl.
    Då menar man att sopgubbar inte har någon utbildning och att det tillhör dem "enkla" jobben, till er vill jag bara säga att då kan vem som helst sätta sig i en sopbil och köra hem sopturerna men som jag har förstått så finns det 3000 reklamationer som man försöker hämta med 3 stycken fordon som man inte har lyckats med.
    Det jag dock tycker är att det inte är sopgubbarna som har för bra betalt, det är dem andra
    ovan nämnda yrkesgrupperna som har för dåligt betalt, dessa grupper skulle ha betydligt mer betalt än vad dem har idag. För både ovan nämnda yrkesgrupper och sopgubbar gör ett fantastiskt arbete och dem är viktiga för att vårt samhälle skall fungera.

    Tack för ordet.

  6. Björn Breivik:
    12 juli, 2017

    Utspel från ordföranden i stadens avfallsnämnd apropå sopkonflikten: "Man borde inte kalla renhållarna för sopgubbar, utan kanske miljötekniker".
    Han är verkligen med i matchen!

Lästips:

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.