två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.
Close
De rikaste männens inkomster drar ifrån, det visar Medlingsinstitutets senaste jämställdhetsanalys.
Close

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Statliga Medlingsinstitutet har på uppdrag av regeringen gjort en jämställdhetsanalys av skillnader i inkomst mellan könen. Den 1 oktober presenterades en rapport som gäller inkomstskillnader år 2022.

Det är andra gången Medlingsinstitutet lägger fram en sådan rapport, den föregående och första rapporten avser inkomstskillnader mellan könen år 2020. Jämfört med den visar den aktuella rapporten att skillnaden i genomsnittlig disponibel inkomst ökat de senaste åren sett till hela befolkningen 20 år och äldre.

Men det är inte så dramatiskt som det låter med ökningen. Den senaste rapporten visar att skillnaderna tvärtom minskat i en stor del av befolkningen. Det är när de genomsnittliga inkomsterna jämförs som klyftan mellan könen ökat, med 1,2 procentenheter. Jämförs i stället medianinkomsten – inkomstintervallet i mitten – hade däremot skillnaderna minskat med 0,5 procentenheter.

Höginkomsttagare drar ifrån

När medianinkomsten används som mått var skillnaden i disponibel inkomst 18,4 procent.

– Utvecklingen ser olika ut beroende på vilket mått man använder. De genomsnittliga skillnaderna har ökat de senaste åren. Men det är till stor del en effekt av att gruppen med de allra högsta inkomsterna, där männen är överrepresenterade, drar ifrån. Samtidigt minskar skillnaderna i en stor del av befolkningen, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo, i ett pressmeddelande då rapporten släpptes.

Den genomsnittliga disponibla inkomsten var för båda könen 335 200 kronor år 2022. Med disponibel inkomst menas summan av alla skattepliktiga inkomster; från arbete, kapital och ersättningar minus skatt och övriga negativa utgifter, som underhållsbidrag.

Rapporten visar också skillnader mellan män och kvinnor när det gäller inkomster under hela arbetslivet. Och här visar sig effekterna av ökad jämställhet under 1970- och 1980-talet. Medlingsinstitutets analys visar en tydlig trend mot minskade skillnader när det gäller livsinkomst; summan av en persons inkomster under livet, här omräknat till dagens penningvärde.

Livsinkomstskillnad

Rapporten presenterar beräkningar av skillnader mellan mäns och kvinnors livsinkomst utifrån vilket årtionde de är födda. För personer födda 1950 var livsinkomstskillnaden vid 72 års ålder 26,9 procent: Männen hade sammanlagt tjänat 18,4 miljoner kronor jämfört med kvinnor som tjänat 13,4 miljoner kronor. För personer födda år 1980 var skillnaden mellan könen i livsinkomst ”bara” 21,7 procent.

Medlingsinstitutets rapport belyser också inkomstskillnader mellan könen utifrån deras respektive arbetsmarknadssituation och skillnader mellan män och kvinnor som delar hushåll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.