Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare
Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.
– Vi är bestörta över Arbetsmiljöverkets kovändning och att myndigheten inte tycks bry sig om att värdebolaget ska arbeta förebyggande med arbetsmiljön. Ska det behöva hända en allvarlig olycka eller ett dödsfall för att Arbetsmiljöverket eller arbetsgivaren ska reagera, undrade Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig i transportarbetaren.se.
En artikel som fått stor spridning och många besvikna kommentarer bland webbtidningens läsare.
Loomis kommunikationschef bad om skriftliga frågor för att bemöta kritiken och chefen för HR-avdelningen, Roger Olofsson, svarar nu via mejl.
- Arbetsmiljöverket gick på Loomis linje och ställer inget generellt krav på dubbelbemanning vid värdetransporter. Vad är bolagets reaktion på det?
– Vi är förstås nöjda med att Arbetsmiljöverket gått på vår linje när det gäller dubbelbemanning. Vi har gjort ett omfattande arbete med att ta fram arbetsrutiner, hjälpmedel och upplägg som gör det möjligt för oss att jobba på det sättet och samtidigt behålla våra anställdas säkerhet. Att Arbetsmiljöverket nu delar den bedömningen känns förstås bra.
- Huvudskyddsombudets ursprungliga stopp av arbetet i Stockholm lades för att skydda värdeväktarnas liv och hälsa – och för att de känner sig oroliga och otrygga. Hur ser ni på deras oro?
– Det är klart att vi tar våra anställdas oro på allvar och alltid strävar efter att ha en dialog lokalt med våra medarbetare om den upplevda arbetssituationen. Det är trots allt många av våra medarbetare som uppskattar den förändring som enkelbemanningen har inneburit. Vi har också infört flera tekniska hjälpmedel som bidrar till att öka tryggheten. Det handlar bland annat om positioneringssystem, timeout-larm med mera. Tillsammans med Transport lokalt har vi även identifierat områden med restriktioner avseende ensamarbete.
- Vid enkel bemanning blir transportörernas jobb tyngre med mindre återhämtning, enligt skyddsombuden. Hur är er syn på det?
– Enkelbemanning har länge utgjort den övervägande majoriteten av våra turer. Redan 2015 var 63 procent enkelbemannade, vilket innebär att det här långt ifrån är någon ny företeelse för oss. Vi går dessutom allt mer mot varierade turer, minskat antal stopp, geografiska team samt hjälpmedel i form av pirror och annat som hjälper till att hantera lyft med mera.
- En del anställda upplever att Loomis vill spara pengar på bekostnad av deras hälsa och arbetsmiljö. Hur reagerar ni på det?
– Att vi, precis som andra branscher, hela tiden måste hitta sätt att utveckla oss, ta del av ny teknik som hjälper oss att lösa våra arbetsuppgifter är bara naturligt. Att den här förändringen skett på bekostnad av hälsa och arbetsmiljö är dock inte en uppfattning som vi delar. I vår medarbetarundersökning ser vi att våra anställda upplever en förbättring av arbetsmiljön, vilket ytterligare förstärks av en minskad sjukfrånvaro på våra platskontor.
- Många slutar eftersom ensamarbete innebär mer otrygghet och ett tyngre jobb. Hur ser ni på det?
– Tyvärr är det alltid så att några väljer att lämna i samband med att arbetsuppgifter och innehåll förändras, även om det självklart inte är något som vi önskar. För oss gäller det att jobba nära våra medarbetare. Och genom en kontinuerlig dialog försäkra oss om de har den kunskap och information som krävs för att göra sitt jobb på ett tryggt och säkert sätt.
- Har ni avskaffat all dubbelbemanning? Var och när får värdeväktarna jobba två och två?
– Nej, vi har fortfarande ett antal dubbelbemannade turer kvar. Frågan om enkel- eller dubbelbemanning avgörs lokalt i samråd mellan ledningen, skyddsombud samt företagets säkerhetsavdelning.