Close
Karl-Petter Thorwaldsson håller sitt inledningsanförande vid LO:s kongress 2020.
Close

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

– Vi samlas här till en ovanlig kongress, sa LO:s avgående ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i sitt inledningsanförande.

Från en studio i Bromma, under banderollen ”Trygghet för vanligt folk”, hälsade han ombuden runt om i landet välkomna till mötet och förklarade LO:s 29:e ordinarie kongress öppnad.

Kongressen går också att följa via länk från LO.

Den digitala kongressen är en följd av det exceptionella läget coronapandemin skapat. Karl-Petter Thorwaldsson tog upp det faktum att de ideologiska konflikterna fått stå tillbaka under våren. Men att skiljelinjerna nu åter gör sig gällande.

– Vi tvekar inte att ta strid. I höst väntar en viktig avtalsrörelse, sa Karl-Petter Thorwaldsson.

Det gäller också lönekrav. LO:s avgående ordförande tog upp att arbetsgivarsidans ingång, att det inte finns utrymme för höjda löner, är ”deras jobb att säga” – LO kommer att göra sitt jobb.

Förutom val av ny ledning kommer dagens digitala kongress att behandla formaliafrågor, verksamhetsberättelse och ekonomisk berättelse. På kongressen kommer man också föreslå att motionsrätten öppnas upp för de 14 förbunden inom LO. Det gör att nya frågor kan lyftas då kongressen tas upp igen nästa vår.

Efter det ajourneras kongressen och återupptas våren 2021.

Sannolikt utses i dag Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO vid dagens kongress. Till andra vice ordförande har valberedningen föreslagit Lisa Bengtsson, från Kommunal, som också har många år inom Transport med sig.

Valberedningens hela förslag till ny LO-ledning ser ut så här:

Ordförande Susanna Gideonsson från Handels (nyval).

Förste vice ordförande Therese Guovelin, Hotell- och restaurangfacket (omval).

Andre vice ordförande Lisa Bengtsson, Kommunal (nyval).

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.