Lastbilschauffören Lovisa Torstensson.
Close
I mitten av maj är det dags för lastbilschauffören Lovisa Torstensson att visa vad hon kan. "Jag känner lite press på mig att tävla för alla tjejer i branschen."
Close

Lovisa laddar för SM

Tanken var ett jobb med hundar. Snart tävlar Lovisa Torstensson i stället i SM för unga lastbilschaufförer. Hunden Pajas brukar hon ta med sig i hytten.

– Jag insåg att jag ville ha ett yrke med fler möjligheter, där det är lättare att få jobb och bättre betalt.

Alltså hoppade Lovisa Torstensson, från Ale i Västergötland, av gymnasiets djurvårdsprogram och klev in i årskurs två på transportgymnasiet. Hösten 2014 var det uttagningar till årets yrkes-SM som hålls i Malmö i mitten av maj.

Lovisa vann, och det märktes förstås i lokala medier.

Det gav omedelbart resultat för henne:

– Min nuvarande chef kom till skolan och frågade om jag ville köra grusbil på hans åkeri.

Så det gör Lovisa Torstensson nu när hon har gått ut gymnasiet.

– Jag trivs jättebra. Jobbet är självständigt, i dag lastar jag grus på en kross och kör till olika byggen.

Jobbet ger också chanser att i skarpt läge öva precisionskörning och teknik inför SM-tävlingarna. Där handlar det om körövningar med truck, lastning, lossning, lastsäkring, fordonskännedom och manöverkörning med lastbil.

– Vi har tagit bort momentet att byta däck för det gör de flesta chaufförer inte själva numera, säger Sara Blomgren från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Och vi får tyvärr inte plats med tävlingsgrenen trailer med släp den här gången.

Hon har hand om kvaltävlingarna, och berättar att transportelever
under de två senaste årens uttagningar i fem olika regioner har kämpat om de tio finalplatserna.

Sara Blomgren tycker att det är särskilt roligt att två kvinnor finns med bland Sveriges tio bästa unga lastbilschaufförer.

– Det är nervöst, för jag känner lite press på mig att tävla för alla tjejer i branschen, säger Lovisa Torstensson. Tyvärr måste man fortfarande bevisa att tjejer också kan köra lastbil. Men det är nog bara att gå på känsla …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.