Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.
Close
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.
Close
Däckbytartider

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

En tät doft av gummi fyller näsborrarna när man kliver in på Ingers däck i Nyköping – efter att platschef Johan Lindén gått igenom verkstans säkerhetsföreskrifter.

Dit hör att hålla sig undan från skyddsburen med dubbla galler, där Jennie Franzén och Johan Lexell på tungbilsavdelningen luftar och fyller på däck från lastbilar, släpvagnar, truckar, traktorer, hamndragare. Och alla sorters tunga fordon som behöver skifta, laga eller få nya däck.

– Vi lyfter alltid först in däcken i buren innan vi lagar eventuella hål. Det kan vara ett jävla tryck i dem och om det smäller så smäller det högt. Det skjuts (sprängs) en hel del däck här. Inte dagligdags men det händer. Säkerhetsavståndet är en meter framför och tre meter från sidan så vi tar gärna avstånd, säger Jennie Franzén.

Erfarenheten har gett henne och kollegorna en känsla för när däcken kan explodera.

Thomas Eriksson, Johan Lexell och Jennie Franzén tar en paus i arbetet för att kolla in Oskar Wallners försändelse. Stämningen är god, jargong och skämt flyger mellan montörerna, som hjälps åt om det kör ihop sig på tungbils- eller personbilssidan. Foto: Justina Öster
Thomas Eriksson, Johan Lexell och Jennie Franzén tar en paus i arbetet för att kolla in Oskar Wallners försändelse. Stämningen är god, jargong och skämt flyger mellan montörerna, som hjälps åt om det kör ihop sig på tungbils- eller personbilssidan. Foto: Justina Öster

Körde TMA-bil

Jennie var tidigare TMA-bilsförare (körde ut skyddsbil vid arbete på väg), och har alltid hållit på med motorfordon.

Hon ”halkade in” på verkstan, jobbade några säsonger och fick en ledig tjänst när hon flyttade till Nyköping. Att vara ensam tjej bland de fem montörerna på personbils- och tungbilsavdelningarna bekymrar henne inte.

– Jag trivs bäst så. Tunga bilar är roligare, ger mer utmaning. Som häromdagen, när en lastmaskin fått punktering. Den stod på en åker vid vägen i snö och lera med röven ner i ett stort krondike. Kollegan Thomas Eriksson och jag fick baxa ner domkraften för att byta däck. Inte helt lätt men det gick, till slut.

”Lite utmaningar”

Jennie måttar höjden på lastmaskinsdäcket, ungefär som hon, kring 1,60. Hon lägger huvudet på sned och skämtar:

– Du och jag, Thomas. I skogen!

Han gillar att hoppa in på tungbilssidan och skrattar tillbaka:

– Ja du, det är lite utmaningar…

– Ganska många, kontrar Jennie som rycker ut med verkstans lastbil när förare av tunga fordon behöver hjälp på plats eller hjul ska hämtas för skifte på verkstan och köras tillbaka igen till lantbrukare, hamnar och företag.

– Jag hade inte klarat den där lastmaskinen ensam och det är kul att jobba ihop. Fast, jag är såklart ute mycket ensam också. Är det en lastbil med punka på E4:an har jag alltid med en TMA-bil. Jag har respekt, men inte de som kör. De pillar på sina mobiler eller tittar i paddan, tänker bara på sig själva.

Thomas Eriksson ansvarar för däckhotellet, där höjden på travarna av däck svindlar. Foto: Justina Öster
Thomas Eriksson ansvarar för däckhotellet, där höjden på travarna av däck svindlar. Foto: Justina Öster

Däckhotell

Thomas visar vägen in till däckhotellet, som han ansvarar för. Vi passerar lagret, där däckdoften tilltar. ”En helskotta massa däck”, konstaterar morgonpigga Thomas som efter rastningen av hunden brukar vara på jobbet 6. Fast de börjar 7.

Då hinner han knappa på datorn i sitt kontorsrum, skriva ut etiketter till däcken som ska hanteras under dagen och ta en fika med Johan på tungbilssidan.

Veckan inleds med ett morgonmöte då personal och platschef ser tillbaka på förra veckan och kollar vad som händer denna. Allt registreras på datorn och montörerna kan kolla jobben på skärmarna.

– Punkteringar tar vi allt eftersom. Under högsäsong höst och vår är jag mest på hotellet, plockar fram däck och ställer upp allting så jobbet flyter på snabbt. När det är lugnare växlar jag mest däck på personbilssidan.

5 400 uppsättningar däck

Thomas har ett förflutet på stålverket SSAB, har truck- men inte C-kort. Han hoppar in i trucken och visar hur de märkta raderna med motoriserade hyllor kan flyttas med hjälp av fjärrkontrollen i trucken. W-gången är öppen. Thomas knappar in S i stället, kör in i gång 23 som öppnar sig, och matar upp truckgaffeln till översta hyllan.

Höjden svindlar. Här tronar drygt 5 400 uppsättningar om 4×4 däck, i väntan på vårrushen.

– Vi har väldigt bra sammanhållning här och hjälps alltid åt. Har jag det lugnare på personbilssidan går jag över till tungsidan och kollar om de behöver hjälp och tvärtom.

Oskar Wallner har jobbat på däckverkstad i 28 år. Foto: Justina Öster
Oskar Wallner har jobbat på däckverkstad i 28 år. Foto: Justina Öster

Slammer och ettriga ljud från mutterdragare och monteringsmaskiner överröstar då och då musiken som strömmar ut över personbilsavdelningen. Oskar Wallner skiftar ännu ett av alla däck han hunnit med under sina 28 år i branschen. Och privat?

– Bilar och motorcyklar, allt på hjul! Musik underlättar arbetet, tycker han. Något som är mindre kul? Näe, det skulle väl vara när man håller på med hjulinställningar och det sitter fast och går sönder saker. Men egentligen finns inga stora eller små problem, en del tar bara lite längre tid att fixa.

Nedanför kilten slingrar sig Oskars tatueringar över benen. Han är varmblodig, arbetar i kilt för att det är luftigt och ledigt. Även vintertid. Bäst är att jobbet växlar från dag till dag, som att dra i väg och fixa en punktering på stan till att smörja en bakgavellyft på verkstan.

Kroppen tar stryk

Hörselkåpor, munskydd och handskar kommer inte alltid på, som de borde när montörerna får bråttom. Och Oskars kropp har tagit stryk efter alla år. Två knäoperationer räknar han upp och ett diskbråck i ländryggen, som värkte så han till slut fick sitta och jobba.

Ny operation. Gymmar gör han inte, men kanske om verkstan får redskapen på plats i utrymmet som reserverats som gym, men ännu står tomt.

– Jag simmar och jämfört med förr har vi så mycket hjälpmedel nu, som lyftar på maskinerna. Jobbet har blivit betydligt skonsammare.

När hjulen kommer in, för skifte från vinter- till sommarskrud och tvärtom, klistrar Thomas och kollegorna på dem etiketterna med qr-kod, som Thomas printat ut. På pirra körs de direkt till hjultvätten, matas fram på automatband och tvättas, ett efter ett.

– Qr-koden talar om vilka däcken är och vart de ska. Där finns uppgifter om mönsterdjup och allting som vi får upp i vårt datorsystem. Så när vi ringer en kund kan vi säga att du behöver ha två nya däck, typ. Under säsong går tvättmaskinen och trucken för att köra däcken på plats i hyllorna i princip hela tiden, säger Thomas.

Christian Kunkel lossar däck. Foto: Justina Öster
Christian Kunkel lossar däck. Foto: Justina Öster

Lär sig av varandra

Christian Kunkel är på väg med pirra från däckhotellet till personbilshallen. Även han trivs bra och hjälper kompisar att ”skruva” på sina bilar på fritiden. Kollegorna lär sig av varandra, berättar han, på så sätt sprids och breddas kompetensen. Under högsäsong ökar tempot och stressen rejält och personalstyrkan stiger till ett tjugotal montörer. Lätta att rekrytera, enligt platschefen.

– Påfrestande för både kropp och knopp men det ingår ju i jobbet, så det får man ta. Det känns ändå bra att få hjälpa till så att kunderna håller sig säkra på vägen. Men efter sådana dagar längtar man efter att komma hem och lägga sig, orkar inte så mycket mer, säger han.

Montörerna har fått utbildning om hur elbilar ska hanteras, men varken Christian eller Thomas tycker att de skiljer sig särskilt mycket från fossildrivna fordon.

– Alla har fyra hjul. Enda skillnaden är hur man lyfter dem, man måste hitta lyftpunkten.

Thomas är blivande skyddsombud. Han var det tidigare på SSAB men behöver lite uppdatering sedan han bytte fack från IF Metall till Transport. Problemet är att Transports kurser hittills hållits under verkstans högsäsong. Han ser ingen arbetsmiljöfråga att driva. Nu.

– Vi behöver boa in oss lite mer i de nya lokalerna, men det kommer säkert att dyka upp. Det funkar väldigt bra mellan oss och platschefen Johan. Man kan ta upp allting som man tycker och tänker. Så som det ska vara. Johan kommer ofta ut och frågar hur det går för oss och vill ha en fot med här och där.

Stinkande däck

Jennie Franzén och åkaren Raymond Berg skämtar och slänger käft. ”En favoritkund”, tycker Jennie. Foto: Justina Öster
Jennie Franzén och åkaren Raymond Berg skämtar och slänger käft. ”En favoritkund”, tycker Jennie. Foto: Justina Öster

Tillbaka i den vida tungbilshallen knegar Jennie på med ett punkterat truckdäck som blivit liggande utomhus. För länge. En stank av gödsel sprider sig.

– Det här är baksidan av jobbet. Fy fan, vad det stinker! Känner du inte? Du som brukar vara så känslig, ropar hon till Oskar.

– Jo, ruttet vatten är inte så trevligt, svarar han som tagit lyften till hjälp för att granska underredet på en vit Dodge Ram 1500. Den slutade sin färd i diket och behöver justeras vid höger framhjul, upplyser Oskar medan smältvattnet droppar i hans rödblonda hår.

– Men bakdelen har också fått sig en smäll ser jag nu.

Han ropar på Jennie och de studerar tillsammans skadorna på datorskärmen. Så återgår Jenny till att suga survattnet ur däcket med en vattendammsugare.

– Så där, nu får det stå och torka ett tag, säger hon.

Lättare i tunghallen

Johan Lexell har gått åt sidan till en del av tunghallen som ställts i ordning för regummering av däck. Han tycker att han har bättre hjälpmedel på tungbilssidan, gör färre lyft och har det mindre stressigt än i personbilshallen.

– Under högsäsong får vi ofta mer tid på oss. Vi kanske ska ta en lastbil på 2 timmar men gör det på 1,5 och kan sedan förbereda nästa jobb. På personbil kan de ha en bil i kvarten.

Lugnare dagar, som den här, kan Johan ägna sig åt att ”rädda” eller vulka (regummera) bland annat truckdäck från Oxelösunds hamn. Verkstan och hamnen har avtalat om att försöka laga så många däck som möjligt i stället för att bara kasta dem.

– Jag skär bort den gamla skadan med knivskär på luftmaskinen, värmer upp och fyller igen hålet med gummi. Sedan flyttar jag över däcket till vulkbågen och sätter det i press med värme. Efter det slipar jag och snyggar till däcket.

Vulkning fungerar på de större däcken men inte på person- och lastbilar, de rullar för snabbt. Ingers däck tar emot däck som ska lagas från andra verkstäder också. Ofta är det mindre bråttom med de jobben, förklarar Johan. Till hösten ska han åka på en veckas fortbildning, i Tyskland.

– Det är mycket att lära sig. Får jag bara jobba i fred så är det roligt. Jag står i min egen lilla värld med musik i lurarna.

Johan Lexell regummerar, vulkar, ett däck för återbruk. Han fyller igen hålet med gummi innan han flyttar över däcket till en vulkbåge och sätter det i press med värme. Därefter slipar han och snyggar till däcket.
Johan Lexell regummerar, vulkar, ett däck för återbruk. Han fyller igen hålet med gummi innan han flyttar över däcket till en vulkbåge och sätter det i press med värme. Därefter slipar han och snyggar till däcket.

16 släpvagnshjul

Inför morgondagen står 16 släpvagnshjul redan uppradade i verkstan, från en omtyckt stammis och åkare, som skojar friskt.

– 16 är lagom. Jobbet tar nog inte mer än ett par timmar, max, siar Jennie. Att skifta ett färdigmonterat hjul tar inte ens fem minuter, men ska vi montera av och på däcken behöver vi såklart mer tid, säger Jennie.

Men vem är då Inger, som svarar för verkstans lite annorlunda namn? Jo, mamman till nuvarande vd:n Jonny Fredriksson, som startade verkstan med sin dåvarande man.

För montörerna härskar ännu lugnet. Före stormen. Även om vattendropparna från inkommande bilar stundtals flyter ut till sjöar på golvet när snön faller drar det snart ihop sig till vårrusch:

– Vi ska kontakta 788 kunder om att de har dåliga däck så vi har att göra, säger platschef Johan Lindén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

App-taxi
”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.