Lugnt i Karlshamn när hamnkonflikten inleddes
Hamnstrejk. Klockan halvtio på onsdagsmorgonen gick stuveriarbetarna i Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk i Karlshamns hamn. Transports medlemmar omfattas inte av konflikten och i flera hamnar har förbundet förtroendevalda på plats för att se till transportarna inte utsätts för trakasserier.
– Än så länge har det gått lugnt till här, säger Lasse Olsson, ordförande i Transports fackklubb i Karlshamns hamn.
Utanför hamnområdet samlas de strejkande och den lokale HF-basen Hans Håkansson säger:
– Vi fick ett medlarbud. Visst, vi skulle få ett eget avtal, men inte rätt att teckna egna lokala överenskommelser. Då blir avtalet helt meningslöst.
Karlshamn var länge ett starkt fäste för Hamnarbetarförbundet (HF). Men det senaste året har Transport vuxit och klubben har nu 15 medlemmar.
Hamnen präglas just nu av jätteprojektet med den ryska gasledningen som byggs på Östersjöns botten. Rören lagras och skeppas ut i Karlshamn och har genererat över 100 nya, tillfälliga jobb.
– Sammanlagt är vi 230-240 kollektivare. Många är med i andra fack eller oorganiserade. I sommar ska ledningen vara klar och då försvinner många jobb, förklarar Lasse Olsson.
Som klubbordförande jobbar han i motvind. Trots att Transportklubben vuxit, så har HF fem gånger fler medlemmar i hamnen och stuveribolaget hade länge ett nära samarbete med HF. Sedan kom utspelet från arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, som innebar att alla stuveriföretag skulle ta ifrån HF fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal. (HF har inte haft något centralt avtal under förbundets 47-åriga historia.)
Lasse Olsson säger:
– HF blev av med inflytandet man haft i massor av år. Visst, det känns förstås motigt. Men det är tråkigt när arbetskamrater man känt länge tittar bort och låter bli hälsa för att vi valt att vara med i olika fackförbund.
Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson har stöttat Transports fackklubb i Karlshamn och han är nu på plats under strejkens första dag. Han poängterar att arbetsgiven är skyldig att stoppa trakasserier.
– Det gäller även sådant som att inte hälsa på arbetskamrater eller att demonstrativt lämna fikarummet när vissa personer kommer in.
Roger Jönsson konstaterar att konflikten väntas pågå i minst tre hela dagar och innebär kännbara löneavdrag. Han säger:
– Precis före konflikten hade vi en överströmning av medlemmar från HF till Transport. I flera hamnar ringer nu HF-medlemmar och vill byta fack. Eller jobba trots att de är lockout. Många förstår faktiskt inte vad konflikten handlar om.
Ute på den snötäckta grusplanen har HF-ordförande Hans Håkansson avslutat sitt anförande. De strejkande gör sig redo att marschera en bit närmare hamnen.
Transportarbetaren frågar:
Har du förståelse för Transports ståndpunkt? Att man inte vill samarbeta med ett konkurrerande fack…
– Nej, egentligen inte, säger Håkansson. Jag har svårt att förstå varför Transport och Hamnarbetarförbundet inte kan samförhandla, som vi gjorde tidigare i många hamnar.
Vad är fördelen med dubbla fack och dubbla avtal på en och samma arbetsplats?
– Det är kanske ingen direkt fördel… Men, jo förresten, då kan ett av facken förhandla med arbetsgivaren om exempelvis ett lokalt arbetstidsavtal. Sedan kan det andra fackförbundet säga nej. Och sedan får man börja om igen, och kanske få bättre villkor.