Close
I ett tiotal hamnar har Hamnarbetarförbundet nu inlett strejker, samtidigt som arbetsgivarna svarat med lockout. I Karlshamn ligger delar av jobbet nere till midnatt.
Close

Lugnt i Karlshamn när hamnkonflikten inleddes

Hamnstrejk. Klockan halvtio på onsdagsmorgonen gick stuveriarbetarna i Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk i Karlshamns hamn. Transports medlemmar omfattas inte av konflikten och i flera hamnar har förbundet förtroendevalda på plats för att se till transportarna inte utsätts för trakasserier.

Lasse Olsson, klubbordförande, och Roger Jönsson, regionalt skyddsombud,
Transport på plats i Karlshamns hamn för att träffa medlemmar. Lasse Olsson, klubbordförande, och Roger Jönsson, regionalt skyddsombud, lyssnar med truckföraren.

– Än så länge har det gått lugnt till här, säger Lasse Olsson, ordförande i Transports fackklubb i Karlshamns hamn.

Utanför hamnområdet samlas de strejkande och den lokale HF-basen Hans Håkansson säger:

– Vi fick ett medlarbud. Visst, vi skulle få ett eget avtal, men inte rätt att teckna egna lokala överenskommelser. Då blir avtalet helt meningslöst.

Karlshamn var länge ett starkt fäste för Hamnarbetarförbundet (HF). Men det senaste året har Transport vuxit och klubben har nu 15 medlemmar.

Hamnen präglas just nu av jätteprojektet med den ryska gasledningen som byggs på Östersjöns botten. Rören lagras och skeppas ut i Karlshamn och har genererat över 100 nya, tillfälliga jobb.

– Sammanlagt är vi 230-240 kollektivare. Många är med i andra fack eller oorganiserade. I sommar ska ledningen vara klar och då försvinner många jobb, förklarar Lasse Olsson.

Som klubbordförande jobbar han i motvind. Trots att Transportklubben vuxit, så har HF fem gånger fler medlemmar i hamnen och stuveribolaget hade länge ett nära samarbete med HF. Sedan kom utspelet från arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, som innebar att alla stuveriföretag skulle ta ifrån HF fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal. (HF har inte haft något centralt avtal under förbundets 47-åriga historia.)

Lasse Olsson säger:

– HF blev av med inflytandet man haft i massor av år. Visst, det känns förstås motigt. Men det är tråkigt när arbetskamrater man känt länge tittar bort och låter bli hälsa för att vi valt att vara med i olika fackförbund.

Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson har stöttat Transports fackklubb i Karlshamn och han är nu på plats under strejkens första dag. Han poängterar att arbetsgiven är skyldig att stoppa trakasserier.

– Det gäller även sådant som att inte hälsa på arbetskamrater eller att demonstrativt lämna fikarummet när vissa personer kommer in.

Roger Jönsson konstaterar att konflikten väntas pågå i minst tre hela dagar och innebär kännbara löneavdrag. Han säger:

– ­Precis före konflikten hade vi en överströmning av medlemmar från HF till Transport. I flera hamnar ringer nu HF-medlemmar och vill byta fack. Eller jobba trots att de är lockout. Många förstår faktiskt inte vad konflikten handlar om.

Ute på den snötäckta grusplanen har HF-ordförande Hans Håkansson avslutat sitt anförande. De strejkande gör sig redo att marschera en bit närmare hamnen.

Transportarbetaren frågar:

Har du förståelse för Transports ståndpunkt? Att man inte vill samarbeta med ett konkurrerande fack…

– Nej, egentligen inte, säger Håkansson. Jag har svårt att förstå varför Transport och Hamnarbetarförbundet inte kan samförhandla, som vi gjorde tidigare i många hamnar.

Vad är fördelen med dubbla fack och dubbla avtal på en och samma arbetsplats?

– Det är kanske ingen direkt fördel… Men, jo förresten, då kan ett av facken förhandla med arbetsgivaren om exempelvis ett lokalt arbetstidsavtal. Sedan kan det andra fackförbundet säga nej. Och sedan får man börja om igen, och kanske få bättre villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.