Lundaforskare släpper ny cabotagerapport i höst
I Sverige bryter utländska åkerier mot EU:s cabotageregler, alltså rätten att få köra tillfällig inrikestrafik. I Danmark har företagen i stället satt i system att hårdutnyttja regelverket på ett sätt som inte var tänkt. Det slutsatsen drar forskaren Henrik Sternberg, som utvidgat den omtalade cabotagestudien till Danmark och Norge.
På Elmiamässans andra dag äntrade Henrik Sternberg scenen. Han är forskare vid Lunds tekniska högskola och har med bidrag från bland andra Transport studerat utländska bilars trafikmönster i Sverige.
Resultaten är väl kända vid det här laget. Många ekipage bryter mot cabotagereglerna. Bestämmelserna innebär förenklat att ett utländskt ekipage som utför en internationell transport också kan åta sig högst tre inrikesuppdrag inom en vecka. Därefter måste lastbilen lämna landet.
När Henrik Sternberg och hans medhjälpare studerade Danmark såg man ett annat mönster:
– Av de länder vi tittat på är Danmark helt klart det land där flest cabotageresor utförs. Men dansk polis har hårdare kontroller och böterna är högre än i Sverige. Så brott mot cabotagereglerna blir kännbart.
– I stället för att fuska har utländska transportföretag blivit skickliga på att utnyttja bestämmelserna. Man bygger hela sin affärsmodell på att köra en vecka i Danmark och sedan flytta bilen till något annat land. Eftersom lastbilarna bemannas med lågbetalda förare blir det ändå lönsamt.
Sternberg menar att hela syftet med cabotaget går förlorat på det här viset. Idén var ju att företagen genom någon enstaka inrikestransport skulle kunna undvika tomkörningar, i väntan på ett returlass till ursprungslandet.
Forskarna i Lund kan också konstatera att EU:s statistik över cabotagetransporter är grovt missvisande. Den bygger helt på siffror som de enskilda medlemsländerna själva rapporterar in till EU-kommissionen.
I Danmark visade det sig att enda rumänskt åkeri kört fyra gånger mer cabotage än vad Rumänien uppgivet totalt – för alla rumänska transportföretag som opererar på de danska vägarna.
Inför Elmiapubliken sa Sternberg:
– I Danmark ser vi en omfattande utflaggning av lastbilar till främst Tyskland. En stor mängd bilar är i dag registrerade på orter som ligger någon kilometer in på den tyska sidan.
– Nu har vi ett nytt EU-parlament. En kvalificerad gissning är att cabotagereglerna blir kvar ett tag till, men att vi får nya bestämmelser som baseras på den tid som en utländsk bil får vistas i Sverige. Inte på ett antal resor som i dag.
I september släpper Lundaforskarna en ny rapport om cabotagetrafiken.