En hög med lustgaspatroner på marken
Close
Lustgastuber har blivit ett allt vanligare arbetsmiljöproblem för miljöarbetarna.
Close

Lustgastuber farliga för miljöarbetare

Miljö. Skyddsombudet Johan Kanmert och miljöarbetaren Rasmus Forsberg går ut med en varning: Släng inte lustgastuber i soporna! När de kläms ihop i sopbilens vagga kan de explodera, fara ut som vassa projektiler och träffa både renhållare och förbipasserande.

Förutom explosionsrisken kan det skarpa ljud som uppstår när gas­tubernas metall möter sopbilens metall, vid svepet in i vaggan, också skada renhållarnas hörsel. Använd hörselskydd är Johan Kanmert råd.

Han och Rasmus Forsberg jobbar på miljöbolaget Renova i Göteborg. För ett par år sedan var Johan Kanmert och en annan sopgubbe med om ett allvarligt tillbud. Kollegan hade tömt ett sopkärl och var på väg med nästa mot baklastaren när det small till.

– Någon hade slängt en lustgastub i soporna. Den plattades ihop, exploderade och flög i väg som en projektil med vassa kanter. Om bakstammen på sopbilen varit lägre hade kollegan träffats i halsen eller bröstet. Någon som gick förbi kunde också ha skadats, säger Johan Kanmert.

– Det räcker att det är lite gas kvar i en tub, värms den upp kan den explodera. Det händer på återvinningscentralerna också, fast tuberna ska sorteras ut och lämnas in separat där. Därför kastar en del tryckbehållarna i soporna och vi kan inte se om de finns med i stängda kärl.

Berusningsmedel

Lustgas som berusningsmedel blir allt vanligare bland ungdomar. Skillnaden mellan den gas som används i vården och den som köps via e-handel är att den senare inte är utblandad med syre och kan leda till syrebrist och medvetslöshet.

Rasmus Forsberg upplever att lustgasbehållarna blivit allt vanligare i soprummen i flerfamiljshus de senaste fyra åren. Ofta lämnas de på golvet kring kärlen, men ibland döljs de i soporna. En längre tid hade han problem vid ett vårdboende för unga på Hisingen. I soprummet skräpade både lustgastuber och spritflaskor.

– Sista gången jag tömde i juni kände jag att kärlet var väldigt tungt och upptäckte tio lustgasbehållare som gömts under sopsäckarna.

Vägrade tömma

Det blev droppen. Rasmus Forsberg lämnade en lapp: ”Det här tömmer jag inte igen.” Han skrev en tillbudsrapport, kontaktade trafikledningen och skyddsombudet Johan Kanmert, som la ett skyddsstopp för vidare hämtning.

– En ur personalen kallade mig primadonna, tyckte jag borde gå en kurs och kunde inte fatta varför jag inte tog med tuberna. Det blev inte tömt på fyra veckor. Men när jag kom tillbaka från semestern fanns inga gastuber i soprummet.

”Stridsyxan” kunde grävas ner, men:

– Tyvärr är det inte det enda stället med lustgastuber, de kan dyka upp var som helst. Vi har fått ganska tydliga instruktioner från arbetsgivaren att inte hantera tuberna, men det vore bra med en informationskampanj om faran till kunderna.

– Att det när som helst kan komma en jättesmäll nere i plåten är ett ständigt osäkerhetsmoment, säger Rasmus Forsberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.