Lyft för arbetsrätten på S-kongressen

”Kollektivavtalsenliga villkor och löner ska gälla i Sverige. Det är inte acceptabelt att löntagare konkurrera med varandra med löner, hälsa och i värsta fall livet som insats”. Ett uttalande med den innebörden antogs av den socialdemokratiska kongressen i helgen.

– Uttalandet om ordning och reda på arbetsmarknaden gjorde mig alldeles salig, att Socialdemokraterna så starkt tar ställning för arbetarnas rätt och en god arbetsmarknad. Vi skuttade runt lite i kongresshallen när det antogs, säger kongressombudet Michaela Leo.

Hon är ordförande i Transports avdelning 4 i Östergötland och fortfarande uppe i varv efter de intensiva kongressdagarna med ett upprepat kompromissande.

– En del klagade över att det inte var så mycket debatt i talarstolen, men vi diskuterades väldigt mycket i de olika temagrupperna. För mig som kommer från den fackliga världen är det ju heller inte så konstigt med förhandlingar.

Kongressuttalandet tog upp problemen med långa kedjor av underentreprenörer, vilket gör det svårt att kontrollera de anställdas löner och arbetsvillkor. Inom Transports branscher drabbar det framför allt åkerinäringen. Byggnads drev frågan om huvudentreprenörskap hårt i sin avtalsförhandling och Transports har också tagit upp den i sin pågående avtalsrörelse.

För att hejda ansvarsflykten vill Socialdemokraterna införa ett så kallat solidariskt entreprenörsansvar, med huvudansvar högst upp i kedjan.

Fjärrchauffören och transportaren Gert Andersson från Vara var ytterligare en av Transports totalt fem ombud på kongressen. Även han är glad över uttalandet, som ligger helt i linje med de krav Transport länge drivit.

– Det handlar om att vi ska värna den svenska modellen. Alla våra frågor finns med, rakt av, i uttalandet. Det enda som saknas är en reglering av cabotaget. Men det var väl fel forum, säger han.

Cabotage står för tillfälliga inrikesresor av utländska åkeribolag i Sverige.

– Huvudentreprenörskap innebär att entreprenören inte bara kan skylla ifrån sig och säga att jag har lagt ut jobbet på den och den. Han får ta sitt ansvar, förtydligar Gert Andersson.

Om han fått bestämma hade han helst gått ett steg längre.

– Så att att alla i näringskedjan som inte sköter får sig en smäll. När en åkare får en kontrollavgift så borde samtliga speditörer i kedjan också åka på att betala. I dag är det bara pengar som styr, men började det svida för alla inblandade, så kanske man skulle börja tänka mer på kvalitet vid transporterna.

I kongressuttalandet sägs att Sverige ska konkurrera med kunskap och kompetens – inte med låga löner. Svenska kollektivavtal ska gälla, som förhandlas fram av ”starka parter” på arbetsmarknaden.

Dagens arbetsmarknad beskrivs med oseriösa verksamheter, skattefusk, svartarbete, utnyttjande av utländska arbetare, lönedumpning och ”livsfarliga säkerhetsbrister”. Slutsatsen blir:

”Detta kan aldrig accepteras” eftersom företagare som sköter sig, följer svenska regler och avtal i dag har svårt att hävda sig gentemot de oseriösa konkurrenterna.

Socialdemokraterna enades också om inriktningen att riva upp och göra om Lex Laval. Efter en dom i EU-domstolen begränsades fackförbundens möjligheter att vidta stridsåtgärder. Detta för att förmå arbetsgivare med utstationerade arbetare att teckna kollektivavtal, som följer de svenska. På den punkten har den svenska regeringen även fått svidande kritik från FN-organet ILO och lagen ses nu över i en statlig utredning

Kommer socialdemokraterna till makten vid nästa val vill man skärpa EU:s utstationeringsdirektiv, för att hejda den sociala dumpningen. Partiet vill också foga ett så kallat socialt protokoll till EU-fördraget. Det innebär att den fria rörligheten inom EU inte ska kunna utnyttjas till att pressa ner löner och försämra arbetsvillkor. Att de grundläggande fackliga rättigheterna inte ska underordnas de ekonomiska friheterna.

– Med det här uttalandet blir det mycket lättare att gå ut och prata med medlemmarna. En annan viktig fråga att ta med sig från kongressen är rätten till barnomsorg kvällar och helger. Det rör ju särskilt våra väktare och anställda på bensinstationer. En annan är rätten till heltid, menar Michaela Leo.

Hon är själv småbarnsförälder och nyvald ordförande i Norrköpings socialdemokratiska förening. Frågor om hur hon hinner med avfärdar Michaela Leo med att en man i hennes situation aldrig fått dem. Hon klarar det med en jämställd man. Om Leo fått råda hade Socialdemokraterna röstat igenom en helt individualiserad föräldraförsäkring, där respektive förälder tar hälften av dagarna med barnen.

– Det går redan med nuvarande system. Jag och min man gör det och mina föräldrar gjorde så, men jag inser att tiden inte var riktigt mogen för det vid den här kongressen.

Direkt efter kongressen gav sig lastbilsföraren Gert Andersson iväg för nattskiftet. Han tycker att partiledningen var lyhörd och att facket vann framgång i en rad frågor kring jobb, arbetsrätt och trygghet. Andersson nämner en förstärkning av lagen om anställningsskydd, las, för att försvara anställdas återanställningsrätt efter uppsägningar.

– När folk säger att ingen lyssnar och att de inte kan påverka är jag ett lysande exempel på motsatsen. Jag gick med i Socialdemokraterna för ett och ett halvt år sedan och vips blev jag vald att vara med på kongressen. Om vi går in i organisationen och tar lite ansvar, så kan vi göra våra röster hörda, säger han.

Anders Berg är socialdemokrat och fackligt aktiv i Norrbotten. Kongressen var hans femte:

– Den var ovanlig och gick väldigt mycket i fackföreningsrörelsens och löntagarnas riktning. Kanske var det för att en arbetargrabb nu håller i klubban.

– Jag uppfattade att partiet lyssnat in medlemmarnas uppfattning. Många vill ha tillbaka partiet i rätt fålla. Det går inte att bedriva en konjunkturanpassad politik. Vi måste ha en vision som håller över tid.

Vinstdriven vård, skola och omsorg var heta frågor för både Gert Andersson och Anders Berg. Efter betänketid kan de leva med kompromisslösningen, att kommuner ska kunna säga nej till etableringar av privata bolag.

– Nu finns en stark målsättning att göra samhället tryggare, så att du får en rimlig ersättning när du blir sjuk eller arbetslös och en värdig omsorg när du blir gammal, anser Anders Berg.

Han räknar också upp en obligatorisk gymnasieskola och den så kallade ungdomsgarantin, som innebär att unga ska ha rätt till arbete, utbildning eller praktik – inom 90 dagar. Där tog SSU och LO hem segern, Socialdemokraterna hade i riksdagen föreslagit en 180-dagars garanti.

För Michaela Leo är det inget snack om att facket ska skiljas från det socialdemokratiska partiet:

– Facket är politik, vare sig man vill det eller inte. Avstår vi från facklig politisk samverkan så kan vi väl plocka poäng från medlemmar som tycker att Socialdemokraterna är skit. Men då har vi inte en chans att påverka politiken inför nästa val. På Transports egen kongress i fjol var det heller ingen som ville ta bort samarbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?