Markus Arvidsson
Close
Det blir en hel del böcker för Markus Arvidsson, som kör linjebil Stockholm–Vetlanda. Om det inte var för ljudböckerna skulle det inte bli annan läsning än den för barnen om kvällarna. Själv gillar Markus svensk krim och han stängde just av Jan Guillous Coq Rouge.
Close
Kultur

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

På en hylla står böckerna på biblioteket, inrymt i chaufförsrummet på Rasta Nyköpingsbro. Nedanför susar trafiken på E4:an.

– Det finns fortfarande ett intresse av att låna ljudböcker. Men verksamheten är numera rätt självgående, säger Susanne Lundberg, studieorganisatör på Transports avdelning 7 Södermanland.

Susanne Lundberg och David Eriksson, Transport avdelning 7 Södermanland
Susanne Lundberg och David Eriksson från avdelning 7 i Nyköping ute på ”sitt” vägkrogsbibliotek, i chaufförsrummet på Nyköpingsbro, som Transport delar med Hotell- och restaurangfacket. Foto: Lilly Hallberg

Hon åker ut och fyller på böcker varannan månad och känner igen flera namn i lånepärmen, chaufförer som är stammisar. Böckerna kan lämnas tillbaka på vilket annat vägkrogsbibliotek som helst i landet. Men många laddar i stället ner böcker numera. En möjlighet, som flera av Transports avdelningar informerar om, är Biblio-appen. Den ger fri tillgång till de vanliga bibliotekens alla böcker.

– När jag själv körde lastbil brukade jag lämna tillbaka i Gävle, säger David Eriksson, i dag avdelningsordförande.

Han var tidigt ute och började med att lyssna på ljudböcker för blinda, som biblioteken då hade på kassett. En favoritförfattare som David Eriksson ständigt återkommer till är Per Anders Fogelström, särskilt Barn- och Stad-serierna. Susanne Lundberg, som har jobbat på bensinmack, föredrar fortfarande att läsa pappersböcker. Och vägkrogsbiblioteket har också ”vanliga” böcker, vilket Hotell- och restaurangfacket sett till.

Det är snart 15 år sedan det första vägkrogsbiblioteket öppnade, i Tönnebro mellan Gävle och Söderhamn. Med på invigningen var årets Ivar Lo-pristagare, Lena Kallenberg, liksom författaren och lastbilschauffören David Ericsson. Han var till en början skeptisk:

– Jag tvivlade på att det fanns ett intresse. Inför invigningen tänkte jag att här får vi nog stå själva och dricka Pommac.

Det blev tvärtom en rivstart. Många chaufförer nappade direkt.

Mackarna – med kollektivavtal! – stod i kö för att få inhysa bibliotek. I medier fick både verksamheten och facket mycket positiv uppmärksamhet och bilden av chaufförerna förändrades: Yrkets status höjdes.

– I dag upplever jag chaufförer, särskilt unga, som oerhört belästa. Mer än bibliotekarier. Och jag är stolt över att ha varit med och att syftet, att få folk att läsa, verkligen uppfylldes, säger David Ericsson. Han har själv varit noga med att hans titlar skulle bli inlästa.

– Som författare är det också intressant att utbyta tankar och tala om böcker man läst eller hört. Chaufförer är väldigt bra recensenter, det är aldrig tal om namedropping.

Finns inte risken att förare kör sämre då de lyssnar på böcker?

– Nej. Man kör bättre. Långsammare.

I dag finns 13 vägkrogsbibliotek i Transports regi.

– Så länge det finns lastbilar med cd-lucka kommer jag att fortsätta köpa in ljudböcker i det formatet, säger Maria Legge, kulturansvarig hos Transport.

Vad lyssnar då vägbibliotekens låntagare på?

– Det är väldigt blandat. Deckare, men ännu oftare romaner och även poesi. Många vill också ha dokumentära skildringar, historia och fakta, som inte ges ut så ofta. Men när det görs köper vi in, säger Maria Legge.

Under hösten köpte hon Ålevangeliet, lagom till författaren Patrik Svensson belönades med Augustpriset för bästa fackbok.

– Vi måste värna om våra bibliotek! Det finns få saker som despoter är så rädda för som böcker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Andreas Lejbro:
    2 mars, 2020

    jag lyssnar på ljudböcker varje dag och har gjort det i flera år. Hann med 220 böcker under 2019.

Lästips:

Joe Hill. Foto: Joe Hill Visitor Center

Joe Hill – ett öde som fortsätter att fängsla

Facklig legend. Joe Hill lever än. Gävle vill lyfta minnet av stadens mytomspunne son – fackkämpen, poeten och protestsångaren.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.