Lyxigt lustfylld läsning lockar
Kultur. Först sålde de prenumerationer till en tidning som inte fanns. När det visade sig att hundratals personer ville köpa tidningen om gamla, ombyggda och snygga fordon satte Peter Larsson och hans kompis i gång att göra den.
Nummer ett av Gasoline Magazine kom i januari 2006.
– Vi var amatörer och det började som en ren hobbygrej. Men alla var bilälskare och vi gjorde den tidning vi själva ville ha, berättar chefredaktör Peter Larsson.
Fortfarande görs Gasoline av entusiaster med smuts under naglarna. De tvekar inte om vad som är rätt i det som chefen själv kallar ”den här nördiga branschen”.
Skillnaden är att upplagan är uppe i mellan 20 000 och 27 000 exemplar, att varje tidning är 132 sidor och tryckt på branschens tjockaste och glansigaste papper. Och att hobbyprojektet numera är en månadstidning samt heltidsjobb för tre anställda.
Lyxläsning
I dag snackar vi lite lyx på Transportarbetarens kultursidor. Tidningar med snygga bilder, berättelser om sånt man gillar och möten med spännande människor. Tidskrifter som ofta kostar en slant.
Vi frågade lastbilschaufförer, sopgubbar, tidningsbud och taxiförare vad de väljer för tidning för att koppla bort jobb och vardag. Den ovetenskapliga Facebookenkäten gav ett tydligt svar:
Har du ett transportjobb är chansen stor att du också gillar att läsa om fordon. Gärna gamla fordon. Kanske ombyggda fordon. Alltid snygga fordon.
Gillar retro
Tillbaka till Gasoline Magazines redaktion på Söder i Stockholm. I hörnet står en bullig, knallgrön bensinpump modell äldre, på väggarna hänger rader av navkapslar. Peter Larsson berättar vad som gäller i hans tidning:
– Vi gillar retro, inget är yngre än 1970-tal. Vår specialitet är ombyggda bilar, ingenting är original.
Artiklar skrivs och bilder tas av entusiaster, men samtidigt respekterade personer, inom Gasolines fem områden: muskelbilar, kustom, hot rod, bike och race. Tidningen har alltid något renoveringsprojekt på gång, där läsarna får följa med från skrotbil till utställningsmässigt fordon. Nya prenumeranter dyker upp på bilutställningar, marknader och mässor.
– Vi behöver inte göra några läsarundersökningar. Den stora gruppen är män mellan 45 och 55, det vet vi från Facebook där 47 000 gillar oss.
– Men vi gör ingen webbtidning, det är värdelöst att sitta på muggen med en padda …
Även i den frågan går Peter Larsson till sig själv för att veta hur tidningen ska utvecklas.
Fordonsförlaget
50 mil söderut finns ett stort förlag som också specialiserat sig på fordon: Albinsson & Sjöberg i Karlskrona ger ut många av de tidningar som nämndes i Transportarbetarens enkät: Trailer, Nostalgia, Klassiska Lastbilar, Bilsport Classic och Traktor. Plus ungefär tio titlar till.
I dag är förlaget etablerat och livskraftigt när det gäller livsstilsmagasin med fordon, framför allt gamla och gärna i originalskick, i centrum. Ett enda har varken med fordon eller teknik att göra: Rock’n’Roll.
Omkring 25 personer jobbar på tidningarna, totalt över 60 på förlaget som omsätter 160 miljoner kronor. Men i starten var det bara två entusiaster som 1974 köpte tidningen Bilsport. Båda kom från lokalpressen och visste hur tidningsmakande går till, men de hade inte en krona att investera själva.
– Ändå startade vi den ena tidningen efter den andra, om en gick bra startade vi nästa. De flesta har jag själv hittat på, säger Stig Sjöberg, en av grundarna och fortfarande aktiv i företaget.
Han berättar att förlaget har en specifik tanke bakom alla titlar, och att det tycker sig veta vad de respektive målgrupperna vill ha. De yngsta läsarna köper Bilsport och de äldsta väljer Nostalgia, som handlar om gamla fordon och gångna tiders prylar. Klassiska Lastbilar är populärast bland pensionerade lastbilschaufförer och åkare.
Unga läser på webben
Men tidningskrisen drabbar även en specialiserad magasinfabrik som Albinsson & Sjöberg. Klassiska Lastbilar och Nostalgia klarar sig bättre än andra. Medan de unga Bilsportsläsarna har hittat till webben i stället.
– Vi är inte så oroliga för framtiden. Jag tror att det finns en plats för specialtidningar.
– Men om det blir nya titlar framöver … då får andra komma på dem. Jag ska inte hitta på några fler tidningar, säger Stig Sjöberg, 70 år.