Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Close
Antalet dödsolyckor i vägtrafiken minskar inte i den takt som krävs för uppfylla intentionen i Nollvisionen fram till år 2030, enligt Riksförbundet M.
Close

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

För fyra år sedan, 2020, beslutade regeringen att antalet dödsolyckor i trafiken ska minska med nära hälften fram till år 2030. Det som ett delmål i Nollvisionen.

Men antalet dödsolyckor har inte minskat de senaste fem åren utan ligger fortfarande över 200 omkomna. Förra året dog 229 personer i trafiken.

– Sverige är på väg att missa de nationella trafiksäkerhetsmålen. Målet är att antalet omkomna på vägarna ska ha minskat till åtminstone 122 år 2030, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M, i ett pressmeddelande.

– Antalet dödsolyckor minskar alldeles för sakta. Även gällande andra delmål ligger vi efter. Antalet allvarligt skadade i både vägtrafikolyckor och cykelolyckor har exempelvis ökat kraftigt sedan målen sattes. Det måste ses som ett stort misslyckande, som bör mana politikerna till eftertanke.

Riksförbundet M:s sakkunnige pekar på att de säkerhetshöjande åtgärderna inte sker i tillräcklig takt i förhållande till ökad trafik på vägarna. Trafikverket har bland annat gått ut med att det 15–20 mil väg årligen skulle behöva förses med mitträcke. Men med dagens resurser byggs bara 5–8 mil mötesfri väg.

– Sverige har länge varit världsledande i trafiksäkerhet och kanske har det lett till en positiv utveckling tagits för given. Vi har tappat tempot när det gäller säkerhetshöjande åtgärder, samtidigt som underhållsskulden har skjutit i höjden och farliga vägavsnitt lämnats utan åtgärd, säger Gunnarsson.

Högst risk för dödsolyckor är på tvåfältsvägar med hastighetsgränser på 70, 80 eller 90 kilometer i timmen. Minskade resurser har dock gjort att mindre landsvägar har lägre prioritet och att underhåll på motorvägar och andra vägar med mycket trafik.

Regeringen lämnar proposition

Men för att få ned antalet olyckor med dödlig utgång krävs pengar även till underhåll och mitträcken på regionala vägar, framhåller Riksförbundet M. Och att högsta prioritet bör vara att betala av den stora underhållsskulden för vägnätet. Den uppgår i dag till över 25 miljarder kronor.

Regeringen har för avsikt att lämna en infrastrukturproposition till riksdagen i höst. Propositionen innehåller inriktningsplan för transportinfrastrukturen perioden 2026–2037. Svenska Transportarbetareförbundet har lämnat sitt remissvar, som både välkomnar föreslagna satsningar men önskar mer upprustning.

Riksförbundet M framhåller att underinvesteringarna i vägnätet nu börjar bli alltmer kännbart – att investeringar för ökad trafiksäkerhet skrinläggs innebär att färre räddade liv.

Nollvisionen antogs av riksdagen redan 1997. Målet är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt inom vägtransportsystemet. Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i landet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.