Close
Chauffören Hasham Makolad, som kör för Bring, har just levererat till OKQ8-macken i Kolsva, Köpings kommun – i dag var det "bara" 50 paket.
Close

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

– Jag tror att många beställt saker tidigare i år, det känns inte som att det blivit så jättestor ökning av paket de senaste veckorna, säger Jan ”Janne” Branting inne i mackens butik.

– Men i dag är blir det nog platsbrist, räcker inte hyllorna till får jag lägga på pallar runt om.

Jan Branting utanför butiken. Foto: Lilly Hallberg

Janne Branting har arbetat på bensinstationen i 25 år och upplevt e-handelns utveckling. Sedan snart tio år är macken i det västmanländska samhället paketombud, i dag för såväl Bring som DB Schenker och DHL. Leveranser från samtliga tre kommer dagligen, måndag–fredag. Dessutom kommer andra varuleveranser.

– Här finns att göra hela tiden. Ta emot kunder, hantera paket och varor, säger Janne, som jobbar förmiddag denna fredag.

Det gjorde han också 2020, när Transportarbetaren hälsade på fredagen den 27 november – själva Black Friday det året. Då var de två som arbetade på passen, i dag är de ensamma.

När det gäller paketen som hör ihop med julhandeln bekräftar Handelns utredningsinstitut (Hui) Jannes känsla. Handeln startar tidigare och många har redan i november gjort inköp på nätet, särskilt under reaperioder.

Inget av alla paket på bensinstationen från 1957 tycks dock rymma årets julklapp, utnämnd av Hui: Det hemstickade plagget. En hastig blick över hyllorna visar att mjuka paket i plast kommer från de stora klädkedjorna och inte ett enda paket har privat avsändare.

– Den här veckan har det varit mycket, och förra också. Fast i dag har jag bara 50 paket, säger Hasham Makolad, som kör för Bring och utgår från Örebro.

Året runt

Foto: Lilly Hallberg

Janne Branting lämnar ut paket till ett par som är välkända kunder på macken.

– Vi lämnar tyvärr inte ut i samma takt som det kommer nya paket. Men samtidigt förstår jag att folk väntar att hämta om de kanske beställt något som ska komma bara någon dag senare, säger han.

– Det har blivit mer pakethantering för oss och det gäller året runt.

Utanför bensinstationen i det lilla samhället i Bergslagen står julgranar till försäljning lutade mot staketet, både silvriga kungsgranar och vanliga rödgranar. I butikens skyltfönster finns paket, ljusstakar och julgodis.  Det är 22 dagar till dopparedan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.