Macken vid flyg och trav
Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…
…det hävdar i alla fall bensinstationens säljchef, Martina Vigren.
Vid halv två, en gråmulen novembereftermiddag, är det ganska glest mellan kunderna på det stora stationsområdet. Rusningen drar i gång mellan 9.30 och 10 och 14 och 16. Macken invigdes i juni, men några byggställningar stretar fortfarande mot himlen. Tre man installerar solceller på taken.
En man i firmabil tankar diesel och följs av ett äldre par som också fyller fossilt. Längre bort backar en taxiförare in bilen till raden av laddstolpar. Patrik, som han heter, vill bara säga sitt förnamn. Chefen får inte se att han glömt uniformen hemma. Lite långtråkigt är det att sitta och vänta medan batteriet fylls på, tycker han.
– Full tank tar 50 minuter. När jag jobbar mellan 12 och 01 och måste avsluta passet med laddning vill jag bara hem. Men det blir billigare för chefen. Och vi får fler körningar eftersom elbilar har förtur. Nya bilar är mer snabbladdade så när vi får dem blir det bättre.
Store upgrade
Butiken är rymlig och ljus, Store upgrade kallas valet av ljust trä och inredning. Godis är frestande utplacerat medan raderna med bilvårdsprodukter huserar långt in. Gabriel Ahmed står i kassan. Han är nybliven Transportmedlem efter tidigare butiksjobb, och organisering i Handels. Gabriel har frågor om ob-tillägg, har ringt facket men inte lyckats nå fram.
– I Handels fick vi 100 procent påslag i helgerna, så borde det vara i Transport också. Här är det ju mycket mer slit, lyfta, bära och springa så det skulle vara bra, säger Gabriel. Han vill inte vara med på bild.
Frisördrömmar
Gabriel ska förverkliga sin dröm och utbilda sig till frisör, men fortsätta jobba på macken i helgerna för han stortrivs. Och är extremt nöjd med sin chef, Martina, som Gabriel beskriver som rättvis, bra på att ge feedback och noga med att hålla rent och fräscht.
– Hon är mer som en vän, men ändå en chef. Jag är bra på att sälja och hon berömmer och pushar mig verkligen. Det är mycket roligare att jobba med sånt ledarskap.
En kund kommer in och beställer en av korvarna som rullar på grillen. Martina Vigren visar in i den tomma loungen, med stolar som är för hårda för en ond rygg men lättavtorkade.
Miljön i fokus
Hon kallar macken ”framtidens station” och betonar att miljön står i fokus. Att fossila bränslen är på väg bort även om det kan dröja innan de försvinner helt. Att macken erbjuder både långsamma och supersnabbladdare. Och att man kan sitta i loungen och ta det lugnt medan bilen laddar.
– 14,3 liter färskvatten används per bil i tvätthallen, allt annat är återvunnet vatten, och det är extremt lite, säger Martina Vigren som också lyfter energin från solceller.
Stockholms stad har sagt upp avtalet med angränsande Bromma flygplats. Största flygbolaget drar snart till Arlanda, men regeringen vill behålla flygplatsen, kanske för elflyg. Ändå är varken Martina Vigren eller biträdande säljchef Hilkka Lyckelund särskilt oroliga.
– Vi kommer att påverkas på sikt, men bygger de bostäder i stället så blir det positivt för oss. Vi ska få en tvärbana hit och när allt blir färdigt kommer vi att ligga bra till, säger de.
Kunder vill betala digitalt
”Kan man inte blippa med klockan eller telefonen vid pumparna” är nog den vanligaste frågan personalen får. De som inte längre har betalkort i plånboken blir stressade och irriterade. Ganska skönt att bara visa klockan, blipp, blipp, tycker Martina Vigren. Men allt digitalt gör samhället mer sårbart, kontrar Hilkka Lyckelund. Klock- och mobilbetalning planeras i alla fall till nästa höst.
Tvättekniker Linus Lundkvist beskriver en trevlig stämning.
– Det är nice att allt är nytt och fräscht och lättare att hålla efter.
Biträdande säljchef Robin Tutal nickar och säger att han gillar att lära sig nytt hela tiden. Kommentarerna duggar om god gemenskap, högt i tak och många skratt. Martina Vigren sträcker på sig, säger att hon är lyckligt lottad med personal som jobbar ihop som ett team, är engagerad, noggrann och sprider glädje.
Forma personalgruppen
Tidigare erfarenhet från bensinstation är ingen merit här. Personalen kommer med andra erfarenheter, förklarar säljchefen. Hennes vision är att forma framtidens personalgrupp, ungefär som man formar modellera.
– Med facit i hand har det varit väldigt tungt men också väldigt roligt.
Mindre roliga inslag finns, som när någon kräks utanför eller bajsar ner toaletten. Snattare, alkohol- och narkotikapåverkade eller inbrottet, natten efter invigningen. Cigaretter, snus och el-cigg försvann. Och så är det de där kunderna som inte kan slita blicken från mobilen framme vid kassan…
– Men vi har kunder som är väldigt roliga också och redan några stamkunder.