Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.
Close
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.
Close
Framtidens bensinstation

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

…det hävdar i alla fall bensinstationens säljchef, Martina Vigren.

Vid halv två, en gråmulen novembereftermiddag, är det ganska glest mellan kunderna på det stora stationsområdet. Rusningen drar i gång mellan 9.30 och 10 och 14 och 16. Macken invigdes i juni, men några byggställningar stretar fortfarande mot himlen. Tre man installerar solceller på taken.

En man i firmabil tankar diesel och följs av ett äldre par som också fyller fossilt. Längre bort backar en taxiförare in bilen till raden av laddstolpar. Lite långtråkigt är det att sitta och vänta medan batteriet fylls på, tycker han.

– Full tank tar 50 minuter. När jag jobbar mellan 12 och 01 och måste avsluta passet med laddning vill jag bara hem. Men det blir billigare för chefen. Och vi får fler körningar eftersom elbilar har förtur. Nya bilar är mer snabbladdade så när vi får dem blir det bättre.

Store upgrade

Butiken är rymlig och ljus, Store upgrade kallas valet av ljust trä och inredning. Godis är frestande utplacerat medan raderna med bilvårdsprodukter huserar långt in. Gabriel Ahmed står i kassan. Han är nybliven Transportmedlem efter tidigare butiksjobb, och organisering i Handels. Gabriel har frågor om ob-tillägg, har ringt facket men inte lyckats nå fram.

– I Handels fick vi 100 procent påslag i helgerna, så borde det vara i Transport också. Här är det ju mycket mer slit, lyfta, bära och springa så det skulle vara bra, säger Gabriel. Han vill inte vara med på bild.

Säljchefen Martina Vigren och biträdande säljchef Robin Tutal stortrivs på macken, säger att de är ett bra gäng som jobbar tillsammans som ett team och skrattar mycket ihop. Foto: Justina Öster
Säljchefen Martina Vigren och biträdande säljchef Robin Tutal stortrivs på macken, säger att de är ett bra gäng som jobbar tillsammans som ett team och skrattar mycket ihop. Foto: Justina Öster

Frisördrömmar

Gabriel ska förverkliga sin dröm och utbilda sig till frisör, men fortsätta jobba på macken i helgerna för han stortrivs. Och är extremt nöjd med sin chef, Martina, som Gabriel beskriver som rättvis, bra på att ge feedback och noga med att hålla rent och fräscht.

– Hon är mer som en vän, men ändå en chef. Jag är bra på att sälja och hon berömmer och pushar mig verkligen. Det är mycket roligare att jobba med sånt ledarskap.

En kund kommer in och beställer en av korvarna som rullar på grillen. Martina Vigren visar in i den tomma loungen, med stolar som är för hårda för en ond rygg men lättavtorkade.

Laddning av elbil, men kunderna tankar fortfarande mer fossila bränslen. Foto: Justina Öster
Laddning av elbil, men kunderna tankar fortfarande mer fossila bränslen. Foto: Justina Öster

Miljön i fokus

Hon kallar macken ”framtidens station” och betonar att miljön står i fokus. Att fossila bränslen är på väg bort även om det kan dröja innan de försvinner helt. Att macken erbjuder både långsamma och supersnabbladdare. Och att man kan sitta i loungen och ta det lugnt medan bilen laddar.

– 14,3 liter färskvatten används per bil i tvätthallen, allt annat är återvunnet vatten, och det är extremt lite, säger Martina Vigren som också lyfter energin från solceller.

På seneftermiddagen blir det full fart med folk som vill snygga upp sina bilar, dammsuga och tvätta vindrutor. Foto: Justina Öster
På seneftermiddagen blir det full fart med folk som vill snygga upp sina bilar, dammsuga och tvätta vindrutor. Foto: Justina Öster

Stockholms stad har sagt upp avtalet med angränsande Bromma flygplats. Största flygbolaget drar snart till Arlanda, men regeringen vill behålla flygplatsen, kanske för elflyg. Ändå är varken Martina Vigren eller biträdande säljchef Hilkka Lyckelund särskilt oroliga.

– Vi kommer att påverkas på sikt, men bygger de bostäder i stället så blir det positivt för oss. Vi ska få en tvärbana hit och när allt blir färdigt kommer vi att ligga bra till, säger de.

Emilio Orrego jobbar i tvätthallen, sköter driften, smörjer och byter delar när det behövs. Foto: Justina Öster
Emilio Orrego jobbar i tvätthallen, sköter driften, smörjer och byter delar när det behövs. Foto: Justina Öster

Kunder vill betala digitalt

”Kan man inte blippa med klockan eller telefonen vid pumparna” är nog den vanligaste frågan personalen får. De som inte längre har betalkort i plånboken blir stressade och irriterade. Ganska skönt att bara visa klockan, blipp, blipp, tycker Martina Vigren. Men allt digitalt gör samhället mer sårbart, kontrar Hilkka Lyckelund. Klock- och mobilbetalning planeras i alla fall till nästa höst.

Tvättekniker Linus Lundkvist beskriver en trevlig stämning.

– Det är nice att allt är nytt och fräscht och lättare att hålla efter.

Linus Lundkvist är tvättekniker och sköter driften av tvätthallen, ser bilarna rulla in på datorskärmen via övervakningskamera. Foto: Justina Öster
Linus Lundkvist är tvättekniker och sköter driften av tvätthallen, ser bilarna rulla in på datorskärmen via övervakningskamera. Foto: Justina Öster

Biträdande säljchef Robin Tutal nickar och säger att han gillar att lära sig nytt hela tiden. Kommentarerna duggar om god gemenskap, högt i tak och många skratt. Martina Vigren sträcker på sig, säger att hon är lyckligt lottad med personal som jobbar ihop som ett team, är engagerad, noggrann och sprider glädje.

Forma personalgruppen

Tidigare erfarenhet från bensinstation är ingen merit här. Personalen kommer med andra erfarenheter, förklarar säljchefen. Hennes vision är att forma framtidens personalgrupp, ungefär som man formar modellera.

– Med facit i hand har det varit väldigt tungt men också väldigt roligt.

Hilkka Lyckelund jobbade förr som flygvärdinna. Foto: Justina Öster
Hilkka Lyckelund jobbade förr som flygvärdinna. Foto: Justina Öster

Mindre roliga inslag finns, som när någon kräks utanför eller bajsar ner toaletten. Snattare, alkohol- och narkotikapåverkade eller inbrottet, natten efter invigningen. Cigaretter, snus och el-cigg försvann. Och så är det de där kunderna som inte kan slita blicken från mobilen framme vid kassan…

– Men vi har kunder som är väldigt roliga också och redan några stamkunder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.