”Det är viktigt att ta ställning i livet, i sin vardag. Man kan inte bete sig som en kossa och bara tänka på sig själv”, säger taxiföraren Magnus Hedman.
Close
”Det är viktigt att ta ställning i livet, i sin vardag. Man kan inte bete sig som en kossa och bara tänka på sig själv”, säger taxiföraren Magnus Hedman.
Close

Magnus ifrågasätter allt

Månadens medlem. När arbetargrabben och taxichauffören Magnus Hedman i Örebro ilsknar till över händelser i samhället fattar han pennan. Ibland hamnar första utkastet på något taxikvitto, sedan jobbar han vidare med dikterna hemma vid datorn.

Magnus har kört taxi och jobbat i växeln på beställningscentraler för en rad olika företag i sju år. Nu har han just fått en heltidstjänst, på Nora taxi.

– Jag ska få riktig lön för första gången, ingen provision på inkört belopp utan 22 500 kronor i månaden före skatt, berättar han glatt.

Vi slår oss ner hemma vid köksbordet i lägenheten, som han delar med sin sambo. Helst hade Magnus velat bo kvar i miljonprogramsområdet Vivalla, där han växte upp.

– Det var fint och jag trivdes väldigt bra, men som alla bostadsområden av den här typen beskrevs det som ett problemområde i massmedia.

Husen skulle rustas och platsen där Magnus hus stått lämna plats för en ankdamm, berättar han. Magnus minns hur hans pappa, lastbilschauffören, drämde igen dörren när några från Hyresgästföreningen försökte värva honom. Ändå engagerade sig sonen i rörelsen, ett antal år senare.

– Pappa hade rätt i att föreningen fungerade bäst i början, innan det blev för mycket byråkrati. Men även om organisationer inte är perfekta är det bättre att gå med och påverka i dem som finns än att ställa sig passiv, utanför.

– Jag tänker likadant om facket. LO och Transport har hamnat för långt bort från vår verklighet. De anställda har fått det för bra och bekvämt och tar inte kampen för arbetarna längre, men om de gjorde det skulle de få arbetarna med sig. Annars får vi väl strejka själva, med eller utan facket, tillägger Magnus.

Han har varit med om en vild strejk, en kampåtgärd facket centralt aldrig kan godkänna när kollektivavtal väl undertecknats och fredsplikt råder. Så fungerar spelreglerna mellan fack och arbetsgivare i den svenska modellen.

Magnus och kollegorna strejkade i två timmar efter att taxibolagets lokala filial övertagits av en ny ägare. Åkaren valde att stänga beställningscentralen i Örebro nattetid och körningarna dirigerades i stället från Uppsala. Chaufförerna i Örebro blev utan beställningar och inkomsten dök med flera tusenlappar.

– Arbetsgivaren svarade med att lockouta oss, stänga av oss från jobbet, men så småningom fick vi som vi ville och beställningscentralen i Örebro öppnades igen på natten, förklarar Magnus.

En annan aktion gjorde han ihop med ett gäng från Hyresgästföreningen, som protesterade mot utförsäljningen av allmännyttans bostäder. De tågade in till politikerna i kommunfullmäktige, som skulle fatta beslutet, men blev stoppade och avhysta av en Securitasvakt:

– Vi är med i samma fackförbund, invände Magnus.

– Jag gör bara mitt jobb, fick han till svar.

I väntan på körningar, i en överetablerad bransch, brukar Magnus läsa böcker. Allt från lyrik, till romaner, fackböcker och politisk litteratur. När andan faller på skriver han dikter.

– Men inte om natur och kärlek. Jag tar upp sociala frågor. Det är viktigt att ta ställning i livet, i sin vardag. Det är ju det man gör när man skriver. Man kan
inte bete sig som en kossa och bara tänka på sig själv. Man måste tänka på samhället, på världen, anser Magnus.

Han tror inte på bilden av omvärlden som de tongivande medierna förmedlar, utan kallar den förljugen. Vänsterpartiets förre ledare Lars Ohly fick backa, men Magnus säger frankt att han är kommunist. Karl Marx ord: ”Ifrågasätt allt” är hans ledstjärna, när han följer med i nyhetsbevakningen, men tidningen Proletären är hans husorgan. I den har Magnus också skrivit krönikor.

I kritik mot den äldre generationen kan Magnus dikta: ”Hur kunde ni? /Vi unga undrar: /Hur kunde ni resignera? /Lämpa över detta helvete / på oss…?”

Efter valet i Grekland uttryckte Magnus sin besvikelse:

”Folket i demokratins
vagga har just valt in
nassar i parlamentet.

Nej: dom har pissat
I valurnan.
På politikerna; på EU.
I radion hör jag
Yrkesljugarna.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."