”Det är viktigt att ta ställning i livet, i sin vardag. Man kan inte bete sig som en kossa och bara tänka på sig själv”, säger taxiföraren Magnus Hedman.
Close
”Det är viktigt att ta ställning i livet, i sin vardag. Man kan inte bete sig som en kossa och bara tänka på sig själv”, säger taxiföraren Magnus Hedman.
Close

Magnus ifrågasätter allt

Månadens medlem. När arbetargrabben och taxichauffören Magnus Hedman i Örebro ilsknar till över händelser i samhället fattar han pennan. Ibland hamnar första utkastet på något taxikvitto, sedan jobbar han vidare med dikterna hemma vid datorn.

Magnus har kört taxi och jobbat i växeln på beställningscentraler för en rad olika företag i sju år. Nu har han just fått en heltidstjänst, på Nora taxi.

– Jag ska få riktig lön för första gången, ingen provision på inkört belopp utan 22 500 kronor i månaden före skatt, berättar han glatt.

Vi slår oss ner hemma vid köksbordet i lägenheten, som han delar med sin sambo. Helst hade Magnus velat bo kvar i miljonprogramsområdet Vivalla, där han växte upp.

– Det var fint och jag trivdes väldigt bra, men som alla bostadsområden av den här typen beskrevs det som ett problemområde i massmedia.

Husen skulle rustas och platsen där Magnus hus stått lämna plats för en ankdamm, berättar han. Magnus minns hur hans pappa, lastbilschauffören, drämde igen dörren när några från Hyresgästföreningen försökte värva honom. Ändå engagerade sig sonen i rörelsen, ett antal år senare.

– Pappa hade rätt i att föreningen fungerade bäst i början, innan det blev för mycket byråkrati. Men även om organisationer inte är perfekta är det bättre att gå med och påverka i dem som finns än att ställa sig passiv, utanför.

– Jag tänker likadant om facket. LO och Transport har hamnat för långt bort från vår verklighet. De anställda har fått det för bra och bekvämt och tar inte kampen för arbetarna längre, men om de gjorde det skulle de få arbetarna med sig. Annars får vi väl strejka själva, med eller utan facket, tillägger Magnus.

Han har varit med om en vild strejk, en kampåtgärd facket centralt aldrig kan godkänna när kollektivavtal väl undertecknats och fredsplikt råder. Så fungerar spelreglerna mellan fack och arbetsgivare i den svenska modellen.

Magnus och kollegorna strejkade i två timmar efter att taxibolagets lokala filial övertagits av en ny ägare. Åkaren valde att stänga beställningscentralen i Örebro nattetid och körningarna dirigerades i stället från Uppsala. Chaufförerna i Örebro blev utan beställningar och inkomsten dök med flera tusenlappar.

– Arbetsgivaren svarade med att lockouta oss, stänga av oss från jobbet, men så småningom fick vi som vi ville och beställningscentralen i Örebro öppnades igen på natten, förklarar Magnus.

En annan aktion gjorde han ihop med ett gäng från Hyresgästföreningen, som protesterade mot utförsäljningen av allmännyttans bostäder. De tågade in till politikerna i kommunfullmäktige, som skulle fatta beslutet, men blev stoppade och avhysta av en Securitasvakt:

– Vi är med i samma fackförbund, invände Magnus.

– Jag gör bara mitt jobb, fick han till svar.

I väntan på körningar, i en överetablerad bransch, brukar Magnus läsa böcker. Allt från lyrik, till romaner, fackböcker och politisk litteratur. När andan faller på skriver han dikter.

– Men inte om natur och kärlek. Jag tar upp sociala frågor. Det är viktigt att ta ställning i livet, i sin vardag. Det är ju det man gör när man skriver. Man kan
inte bete sig som en kossa och bara tänka på sig själv. Man måste tänka på samhället, på världen, anser Magnus.

Han tror inte på bilden av omvärlden som de tongivande medierna förmedlar, utan kallar den förljugen. Vänsterpartiets förre ledare Lars Ohly fick backa, men Magnus säger frankt att han är kommunist. Karl Marx ord: ”Ifrågasätt allt” är hans ledstjärna, när han följer med i nyhetsbevakningen, men tidningen Proletären är hans husorgan. I den har Magnus också skrivit krönikor.

I kritik mot den äldre generationen kan Magnus dikta: ”Hur kunde ni? /Vi unga undrar: /Hur kunde ni resignera? /Lämpa över detta helvete / på oss…?”

Efter valet i Grekland uttryckte Magnus sin besvikelse:

”Folket i demokratins
vagga har just valt in
nassar i parlamentet.

Nej: dom har pissat
I valurnan.
På politikerna; på EU.
I radion hör jag
Yrkesljugarna.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.