Mäktiga lastbilsprotester på 15 platser i Sverige
Runt om i Sverige rullade i dag långa lastbilskaravaner i protest mot lönedumpning och brotten mot lagar och regler på vägarna. I Örebro var Transports avdelning på plats vid ett truckstop som också är samlingsplats för många lågavlönade utländska förare. – Situationen är katastrofal för svensk åkerinäring, säger förbundsordförande Lars Lindgren, som själv åkte lastbil i Helsingborg.
I höstas startade aktionen Här stannar Sverige, en spontan protest mot bristen på sund konkurrens i åkerinäringen. Dagliga protester sattes igång och den 20 december genomfördes en omfattande protestaktion.
I dag på nationaldagen var det dags igen. Via sociala medier hade Här stannar Sverige manat åkare och chaufförer att sluta upp i nya lastbilskonvojer.
Redan klockan tio på förmiddagen var Transports lokalavdelning på plats vid Örebro truckstop, vid kanten av E 20.
Scenen kändes lite märklig. Samtidigt som lastbil efter lastbil rullade in på asfaltplanen för att delta i protesten stod morgontrötta polacker och bulgarer 100 meter bort och lagade frukost bakpå sina trailrar.
En grupp svenska DHL-chaufförer hade parkerat nära de utländska bilarna, i väntan på att konvojen skulle rulla igång. En av förarna, Hasse, sa:
– Jag gissar att hälften av de utländska chaufförerna som står här kör olagligt i Sverige. Men man kan inte lasta förarna, det är inte deras fel. Ansvaret ligger hos speditörerna och transportköparna.
I Transport uppslagna tält fanns avdelningens ordförande Kent Palmqvist.
– Det här känns viktigt, sa han. Vi stöder aktionen som Här stannar Sverige genomför. Deras mål är ju samma som Transport kämpat för i många år.
Steve Söderström, åkare i Närke, är en av initiativtagarna till Här stannar Sverige. Via högtalare frågades han ut om aktionen av en närradioreporter.
Söderström sa:
– Vi vill ha lika villkor och säkra vägar, det är vad vår aktion handlar om. I dag rullar korteger på 15 olika ställen i Sverige. Nu har vi dessutom med oss de övriga nordiska länder.
Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) deltog också vid Örebro truckstop. Ingemar Resare är regionchef i SÅ:
– Vi måste få politikerna att förstå problemen som branschen brottas med. Vi tycker att Här stannar Sverige är bra och det är roligt att initiativet kommer från åkarna själva.
Några minuter över klockan tolv var det dags för konvojen att rulla ut på motorvägen. Det var en mäktig syn när det flera kilometer långa tåget sakta, sakta körde norrut – med påslagna varningsblinkers och signalhorn som gick varma.
På en viadukt stod Transportsavdelningens resursperson Mikael Wahlberg och räknade bilarna.
– 120 stycken! Inte dåligt. Fast arrangörerna hade nog hoppats på fler.