Mäktiga lastbilsprotester på 15 platser i Sverige

Runt om i Sverige rullade i dag långa lastbilskaravaner i protest mot lönedumpning och brotten mot lagar och regler på vägarna. I Örebro var Transports avdelning på plats vid ett truckstop som också är samlingsplats för många lågavlönade utländska förare. – Situationen är katastrofal för svensk åkerinäring, säger förbundsordförande Lars Lindgren, som själv åkte lastbil i Helsingborg.

I höstas startade aktionen Här stannar Sverige, en spontan protest mot bristen på sund konkurrens i åkerinäringen. Dagliga protester sattes igång och den 20 december genomfördes en omfattande protestaktion.

I dag på nationaldagen var det dags igen. Via sociala medier hade Här stannar Sverige manat åkare och chaufförer att sluta upp i nya lastbilskonvojer.

Redan klockan tio på förmiddagen var Transports lokalavdelning på plats vid Örebro truckstop, vid kanten av E 20.

Scenen kändes lite märklig. Samtidigt som lastbil efter lastbil rullade in på asfaltplanen för att delta i protesten stod morgontrötta polacker och bulgarer 100 meter bort och lagade frukost bakpå sina trailrar.

En grupp svenska DHL-chaufförer hade parkerat nära de utländska bilarna, i väntan på att konvojen skulle rulla igång. En av förarna, Hasse, sa:

– Jag gissar att hälften av de utländska chaufförerna som står här kör olagligt i Sverige. Men man kan inte lasta förarna, det är inte deras fel. Ansvaret ligger hos speditörerna och transportköparna.

I Transport uppslagna tält fanns avdelningens ordförande Kent Palmqvist.

– Det här känns viktigt, sa han. Vi stöder aktionen som Här stannar Sverige genomför. Deras mål är ju samma som Transport kämpat för i många år.

Steve Söderström, åkare i Närke, är en av initiativtagarna till Här stannar Sverige. Via högtalare frågades han ut om aktionen av en närradioreporter.

Söderström sa:

– Vi vill ha lika villkor och säkra vägar, det är vad vår aktion handlar om. I dag rullar korteger på 15 olika ställen i Sverige. Nu har vi dessutom med oss de övriga nordiska länder.

Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) deltog också vid Örebro truckstop. Ingemar Resare är regionchef i SÅ:

– Vi måste få politikerna att förstå problemen som branschen brottas med. Vi tycker att Här stannar Sverige är bra och det är roligt att initiativet kommer från åkarna själva.

Några minuter över klockan tolv var det dags för konvojen att rulla ut på motorvägen. Det var en mäktig syn när det flera kilometer långa tåget sakta, sakta körde norrut – med påslagna varningsblinkers och signalhorn som gick varma.

På en viadukt stod Transportsavdelningens resursperson Mikael Wahlberg och räknade bilarna.

– 120 stycken! Inte dåligt. Fast arrangörerna hade nog hoppats på fler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.