Mälarhamnar vill sänka lönerna för arbetarna
Stuveribolaget Mälarhamnar säger upp det lokala avtalet med Transport. Bolaget som driver hamnarna i Västerås och Köping står inför miljardinvesteringar och vill spara pengar på personalen. – Det värsta är att bolaget hotar med att ta in entreprenörer om vi inte går med på deras krav, säger stuveriombudsman Anette Vilhelmsson.
Mälarhamnar är ett kommunalt bolag som bildades 2001 genom en sammanslagning av hamnarna i Västerås och Köping.
Precis som i andra stuverier har de anställda i de två Mälaranläggningarna genom åren förhandlat fram olika lokala överenskommelser. Förra året satte sig parterna ner vid förhandlingsbordet och efter ett omfattande arbete skrev fackklubbarna och företaget under en uppgörelse där alla de gamla avtalen bakades ihop till ett enda.
Anette Vilhelmsson säger:
– Lagom när avtalet är klart säger företaget upp det. Självklart är vi förvånande. Nu försvinner flera ersättningar, bland annat ett ansvarstillägg på drygt 2 000 kronor som infördes när företaget tog bort arbetsledarna från kajen.
– Nu får väl Mälarhamnar anställa tjänstemän som tar över arbetsledningen igen. Blir det verkligen billigare?
Jimmy Gärling är klubbordförande i Västerås:
– I 13 år tjatade företaget om att vi måste ett sammanhållet lokalt avtal. Till slut enades vid om ett som vi kallar Mälarhamnsbilagan. Nu vill företaget krypa ur. Den psykosociala arbetsmiljön är i botten. Folk mår jättedåligt. Det handlar om flera tusen kronor i månaden som företaget vill att vi ska gå ner i lön.
De styrande politikerna har redan gått ut med att det behövs stora investeringar i de två hamnarna. Bland annat måste kajerna förstärkas och hamnbassängerna muddras för att större fartyg ska kunna tas emot. Totalt handlar det om över två miljarder kronor som ska satsas fram till 2030.
Transport har begärt förhandlingar om avtalsuppsägningen, med föreslaget datum den 20 januari 2016. Företaget har ännu inte svarat.
Transportarbetaren har sökt Mälarhamnars vd Carola Alzén, men inte lyckats nå henne.