Barbro har problem med en extra kota i ryggen, men när hon sätter sig i lastbilen försvinner smärtan. Där känner hon sig hemma.
Close
Barbro har problem med en extra kota i ryggen, men när hon sätter sig i lastbilen försvinner smärtan. Där känner hon sig hemma.
Close

”Mamma Babs” värnar utrotningshotad kår

Månadens medlem. Hennes röst hörs ofta i debatten om den utrotningshotade svenska åkeribranschen. Det hettade till när hon på ett stormöte uppmanade kollegorna att ställa bilarna. Och därmed Sverige.

Lastbilschauffören Barbro Markström i Gullspång är aktiv i en rad nätverk och Facebookgrupper inom åkerisvängen.

– Det gäller att få fram att förare, som kommer hit från andra länder, utnyttjas hänsynslöst under slavliknande förhållanden. De ska ha avtalsenliga löner och jobba på samma villkor som vi. Det är det vi ska arbeta för.

Men hjälper det att sitta på Facebook och ryta?

– Nej, inte bara, men i digitala nätverk och via Facebookgrupper kan du sprida information, skapa opinion och nå många människor mycket snabbare än tidigare. Du skriver till dina vänner och de vidare till sina.

Barbro Markström vill hamra in en funderare i våra skallar. Hon vill att vi alla ska börja tänka på hur mjölken, kläderna, skorna och de nya vitvarorna hamnar i butikerna vi handlar i. Hur råvarorna kommer till fabrikerna.

– Anledningen till att priserna på vitvaror och elektronik är så låga i dag är den enorma prispressen mot åkerierna. Jag fick själv lämna mitt senaste jobb för att körningarna glesnade och åkaren inte hade råd att ha mig kvar. Vi måste få ut budskapet att chaufförer ska ha avtalsenliga löner och villkor, att kör- och vilotider ska hållas och att vi inte ska tvingas köra för fort. Utan oss stannar Sverige!

Barbro är väl medveten om dagens situation där många tvingas vända på slantarna och välja lågprisbutiker. Ändå tror hon att kampen om betalning av svenska chaufförslöner kan vinnas:

– Vad som saknas i dag är enighet. Det krävs att samtliga organisationer bland fack och arbetsgivare går samman. Att alla LO-förbund som Byggnads och övriga går ihop och sätter stopp för dagens utveckling. Det var inte meningen att det skulle bli så här, att de inhemska näringarna skulle slås ut, säger Barbro.

Eller ”mamma Babs” som gänget med tonåringar kallade henne när hon en tid arbetade på den lokala pizzerian. De ”adopterade” Barbro och har nu själva fått smått. Så familjen växer, från de tre egna barnen, varav två tonåringar bor kvar hemma, till den nya livskamraten Anders.

Honom sa Barbro nyligen ja till – under en kryssning med ett gäng chaufförer i nätverket Kollegor på väg.

– Där är tonen mjuk. Vi hjälper och stöttar varandra och törs fråga om allt. Den stämningen vill jag gärna få till i grupper där det är mycket angrepp och påhopp.

I Facebookgruppen Queen of the road, som senast hade en träff i Jönköping, är Barbro också ett välkänt namn. Tjejer behöver ibland snacka om intima saker och ställa frågor utan att riskera gliringar, resonerar Barbro. Fast egentligen är hon inte riktigt bekväm med kvinnoinriktningen.

– Jag ser på dem jag möter som människor. Det spelar väl ingen roll om man är man eller kvinna? Jag har valt mitt jobb för att jag tycker om att träffa folk. I övrigt är det ju inget särskilt med mig. Men, att kalla oss hen för att ta bort skillnaderna, det snacket gör mig galen. Vi är väl inga hönor!

Familjens stuga ligger i en glänta i granskogen, någon mil bortom samlingspunkten Lisas krog. Utanför husknuten går Super Arnie Ros i den ännu snöklädda hagen, travaren som inte riktigt höll måttet. Inne i stugvärmen kurar katten My. Hon är sin trånga låda trogen i fönstersmygen, medan gammelkatten Tommy har sin plats i kökssoffan.

Sköldpaddsfärgade lillmissen, som är avlad på bygden, snor utanför.

Renoveringsfreaks som exempelvis tv-Ernst har inte släppts in i köket, där Barbro bjuder på hembakt äppelkaka. Hon svär fortfarande över hantverkarna som gästade hemmet efter en vattenläcka.

När hon inte syr, stickar eller knypplar går Barbro helst loss själv med färg- och tapetborstar, skruv och bräder.

– Gubben vill att det ska vara modernt, men jag vill behålla den gamla stilen. Än återstår lite förhandlingar säger Barbro och ler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."