Close
Laggarbovägen är delvis sönderkörd.
Close

”Man är som en milkshake” – se filmen om en usel väg!

Åkeri. I byn Stackbo utanför Gävle bygger datajätten Microsoft nya serverhallar. Chaufförerna som kör tusentals gruslass till bygget tvingas åka en omväg. På en smal sönderkörd väg där lastbilarna knappt kan mötas.

– Det är vidrigt. I morse föll mer snö. Man ser varken dikeskanten eller potthållen. Jag funderar allvarligt på att kasta in handduken, säger en förare som vill vara anonym.

Över Gävleskogarna löper stora kraftledningar. Det gör området högintressant för multinationella dataföretag som vill anlägga hallar för energislukande servrar.

Strax väster om Gävle, i den lilla byn Stackbo, har Microsoft köpt mark. Bygget är i full gång, och sedan i höstas har lastbilscentralen Maserfrakt haft uppåt 85 anläggningsbilar som gått i skytteltrafik från en närliggande grustäkt.

Kruxet för åkarna och chaufförerna är detaljplanen som kommunen la fast i samband med bygget. I den slås fast den tunga byggtrafiken inte får rulla den mest logiska vägsträckningen. En två mil lång slinga bra asfaltsväg norrut från grustaget, via Gävle och Valbo, till lilla Stackbo.

I stället ska lastbilarna köra en sydlig rutt. Via en smal, krokig väg med dålig bärighet. Motiveringen som ges är störningarna skulle bli stora för de boende i Stackbo – om trafiken gick där.

– Det är ju ett knäppt resonemang, säger föraren som nu överväger att kasta in handduken. Som det blivit nu kör vi tätt inpå ännu flera gårdar och bostadshus, fast i en annan by.

– Folk där är skitförbannade. Deras väg är helt förstörd. Det handlar ju om hundratals tunga transporter varje dag.

Chauffören vittnar om hur förarna vid varje möte ligger med ytterhjulen utanför vägkanten. En bil har redan vält, med en ung kille vid ratten. Vägen har gradvis försämrats och både förare och fordon skakar sönder på ”tvättbrädorna” som bildats.

– Efter arbetsdagen känner man sig som en milkshake, säger en annan förare som stannat för rast i en skogsglänta.

Föraren som snart fått nog är förbaskad, inte bara på vägen. Microsoft har kopplat in ett irländskt bolag som byggherre. Det har fört med sig stränga regler för personalen.

– Företaget har folk som springer runt med laserpistol och gör egna hastighetskontroller. Inne på själva byggområdet får man bara köra 15 kilometer i timmen. En chaufför ertappades med att köra 18, han sparkades ut.

– Alla förare jag snackar med är upprörda över villkoren. Många är slut både fysiskt och psykiskt.

Niclas Sandström är ombudsman på Transports Gävleavdelning. Han har varit i kontakt med både förare och de inblandade företagen.

– Tyvärr har speditören, Maserfrakt, skrivit på ett kontrakt där man får betalt per ton grus av Microsoft. Inte per timme som en bil är inhyrd. Det bidrar till ökad stress för såväl chaufförer som åkare.

Niclas Sandström berättar att Microsofts plan var att bygga en helt ny vägsnutt genom skogen. En kort sträckning som skulle gjort att byggtrafiken kunna gå norrut, utan att passera villorna i Stackbo.

– Tyvärr är vägen försenad. Spontant kan man ju tycka att det hade varit smart att skjuta på byggstarten för serverhallarna, tills vägen var klar.

Transport har kopplat in Arbetsmiljöverket. På den fackliga sidan har man också övervägt möjligheten att lägga ett skyddsstopp för transporterna.

– Vi kommer att avvakta och se vilka åtgärder Arbetsmiljöverket vidtar. Vi är också inbjudna till ett chaufförsmöte nästa vecka, säger Niclas Sandström.

Transportarbetaren har sökt Microsofts svenska representant, utan framgång.

Agneta Lööf är samhällsplanerare på Trafikverket, som har det övergripande ansvaret för väghållningen i landet. Hon poängterar att det är Gävle kommun som bestämt hur trafiken ska rulla vid serverhallsbygget:

– Vi har haft synpunkter och ställde oss bakom detaljplanen. Det hade inte varit bra om trafiken gått genom Stackbo. Nu blev det ju inte bra heller. Vintern har varit väldigt besvärlig, utan tjäle i marken. Det har gjort att vägen körts sönder.

– Microsoft har lovat åtgärda skadorna. Det bästa hade förstås varit om den nya vägen blivit klar i tid.

Transportarbetaren har sökt Arbetsmiljöverkets inspektör, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Johansson:
    3 mars, 2020

    Tyvärr är det så för många företag att arbetsmiljö endast är viktig då den inte kostar pengar. Och i det här fallet verkar det även brustit i upparbetningen av byggarbetsmiljöplanen.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.