”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”
Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.
De är fordonskoordinatorer på Arla och på plats i Spånga i Stockholm för att testa och lyssna på presentationen av den nya ellastbilen Volta Zero. Tillverkarna behöver ta höjd för att den ska klara vägbulor. Särskilt en snöig dag som denna, påpekar Jussila och Ove Mattson.
– Vi försöker lära våra chaufförer att ta dem snällt.
Satsar Arla på ellastbilar?
– Vi har en där vi jobbar, men det är en Scania.
Andreas Braun är vd på Brödservice Stockholm Syd (Polfärsktgruppen) och kliver också upp på förarplatsen
– Det här verkar jättespännande, säger han.
Lite fakta om Volta Zero:
- Vikt: 16 ton med plats för 16 pallplatser. Ett större fordon på 18 ton för 18 pallplatser planeras.
- Batterikapacitet: 225 kWh.
- Räckvidd: 200 kilometer.
- Hytt: 220 graders synfält.
- Pris: Inte klart än.
- Livslängd på batteri och lastbil: 8 år enligt garantin.
- Laddning: Ordinarie laddning vid terminal eller snabbladdning under rast, lastning och lossning.
- Två varianter av skåpbyggnationen: Ambient Volta Zero för rumstempererade transporter och Refrigerated Volta Zero för kyl- och frystransporter.
- Skåpet kan inredas för pallar och paket, efter behov.
- Tillverkas: På Steyr Automotives fabrik i Österrike.
- Företaget Volta Trucks startades 2019.