”Man kan kräva högre lön”

Varför måste man byta fack och avtal trots att man har kvar samma arbete? Och får man sämre lön om man går från IF Metalls avtal till Transports? Tommy Wreeth, Transports förbundskassör reder ut begreppen?

– I det här fallet handlar det om att man lägger ut verksamheten på en entreprenör. Och entreprenören, DFDS, omfattas av Transportavtalet eftersom företaget är med i Biltrafikens arbetsgivarförbund, säger han.

– Det är inte alltid som våra avtal är sämre än industrifackens eller tjänstefackens. Men det är sällan man hör något om de fall där anställda har fått högre lön när de har gått över till Transport.

I fallet med terminalarbetarna på Volvo befarar de anställda kraftigt sänkta löner och försämrade villkor. Men än så länge är inget klart. Under det första året efter arbetsgivarbytet går terminalarna fortfarande på sitt gamla avtal. Nu i höst säger sig DFDS vilja inleda förhandlingar om inrangering, en slags anpassning av det nya avtalet till det gamla.

– Det är ju förstås olyckligt om man får sämre lön när man gör samma jobb på samma arbetsplats. Men att de får sämre förutsätter också att de går på den lägsta nivån i Transportavtalet. Det är inget som säger att man inte kan göra en inrangering och ställa krav på att de som har haft högre löner får fortsätta ha det genom det som kallas premielöner i Transports avtal.

– Sen är det ju en annan fråga vad som händer med nyanställda.

Tror du att företagen som lägger ut verksamhet på entreprenad kalkylerar med att det blir ett avtal med lägre nivåer?

– Jag tror inte att det alltid handlar om att det ska bli billigare. Ofta hör man att företagen vill syssla med sin kärnverksamhet vilket inte är att transportera och lagra varor. Det finns det logistikföretag som är bättre på.

Hur skulle en riktigt bra övergång kunna se ut för de anställda?

– Under de tolv månader som arbetarna får ha kvar det gamla avtalet borde man ha ett system där de båda fackförbunden samarbetar och tittar på var de stora skillnaderna finns. Ofta är det nog inte i ingångslönerna utan lokala påslag som ger högre timlöner och bättre ob-tillägg. Där skulle målsättningen vara att båda förbunden gör allt de kan för att minimera påverkan på de anställdas villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.