”Man måste göra sina egna val”
Mötet. När Angelica Larsson började dela med sig av sitt liv som lastbilschaufför på sociala medier fick hon snabbt hundratusentals följare över hela världen. Nu har hon skrivit en bok om sin krokiga väg till lyckan.
När Transportarbetaren träffar Angelica Larsson kommer hon körandes till Stockholm i en varningsbil som ska varna andra bilister för bred last. Men i vanliga fall kör hon maskintrailer i Gällivare, 10 mil norr om Polcirkeln. På trailern lastar hon grävskopor, grävmaskiner och hjullastare som ska till och från gruvan i Malmberget.
– Det händer att jag flyttar skopor som väger 70 ton. Då är det viktigt att ha bra teknik, säger hon.
Mycket av det Angelica gör på jobbet spelar hon in och delar med sig av i sina kanaler på sociala medier. Bara på Facebook har hon nästan en miljon följare och på Youtube har hon 330 000 prenumeranter. Ett inlägg om hur hon drar loss en bulldozer som är fastfrusen i snön kan få över tusen kommentarer.
– Jag har alltid älskat Youtube. Innan jag startade min kanal funderade jag länge på vad jag skulle göra för filmer. Sedan tänkte jag, gräv där du står. Så jag bestämde mig för att visa upp det jag är bra på, säger Angelica som började filma sig själv när hon lastar, lossar och kör lastbil.
Viral succé
I ett av de första klippen hon lade ut satt hon i en 15 ton tung hjullastare och slog av kapsylen på en petflaska med framgafflarna – utan att välta flaskan. Klippet blev en viral succé med 400 000 visningar och ledde till att Angelica fick en massa uppmärksamhet världen över. Framför allt i USA och Kanada där hon redan var något av en kändis i lastbilsvärlden efter att hon varit modell i en lastbilskalender och deltagit på olika branschmässor. Men även här hemma i Sverige intervjuades hon i tv.
– Många tyckte att det jag gjorde var kul. Då var det fortfarande lite ovanligt med en tjej som körde lastbil och lade upp filmklipp om det, säger Angelica:
– Det finns en myt att man måste vara stor och stark för att klara av det här yrket. Men jag är bara 1,54 och minst lika bra på att köra lastbil som killarna. Efter att jag var modell i lastbilskalendern blev det väldigt mycket fokus på mitt utseende. Så jag ville visa att jag faktiskt är en duktig chaufför.
Minst lika bra
Drivkraften, att visa att tjejer kan, har följt henne genom livet. När Angelica utbildade sig till lastbilschaufför, gav hon sig sjutton på att lära sig att backa med släp utan att behöva göra några omtag. Och på första jobbet bestämde hon sig för att bli minst lika bra som sina manliga kollegor på att lasta och lossa.
– Ju mer jag jobbade, desto bättre blev jag, och ju bättre jag blev, desto roligare blev det. Efter ett tag såg jag det som en kul utmaning att göra det ännu bättre än de andra, säger Angelica.
Att hon är duktig på sitt jobb, visar även de uppskattande kommentarerna på hennes sociala medier. Men under en lång period vågade hon inte svara när det var män som skrev.
Destruktiv relation
I Angelicas bok finns ett mörkt kapitel. I flera år levde hon i en destruktiv relation.
I boken berättar hon att det var kombinationen av charm och gemensamma intressen som gjorde att hon föll för honom från början.
Han fick henne att känna sig uppvaktad och sedd.
– Det var så dubbelt. Han lyfte upp mig som en drottning. Men samtidigt ville han äga mig, säger Angelica.
Han blev allt mer svartsjuk och fick Angelica att känna att det var hennes fel. Om hon bara ändrade sitt beteende så skulle allt bli bra.
– När det var bra var det så väldigt bra, och man tänker hela tiden att de där fantastiska stunderna ska bli längre, om man bara anstränger sig tillräckligt mycket, säger Angelica.
Hon blev expert på att känna av stämningen och anpassade sig för att han inte skulle bli arg. När män kommenterade hennes inlägg i sociala medier svarade hon aldrig. Hon gjorde sig så liten och osynlig som möjligt, och när familj och vänner började ifrågasätta, fick han henne att bryta med dem.
– Han ville även att jag skulle byta jobb till en annan stad så att han skulle kunna hålla koll på mig. Jag gjorde som han ville, men jag älskade ju mitt jobb och grät när jag sa upp mig, säger Angelica.
Frizon
Under den här tiden var jobbet ändå en frizon. I lastbilen kände hon sig trygg.
Så ville hon känna hela tiden.
Men det skulle kräva två vändor på skyddat boende och lika många återfall, där han lovade att allt skulle bli annorlunda, innan Angelica lyckades bryta sig loss för gott.
– Folk tänker kanske varför går hon inte bara och att det bara är svaga kvinnor som dras till fel män. Men det jobbiga kommer ju inte i början av relationen när det skulle vara lätt att dra sig ur, utan först när förhållandet är etablerat och han redan har ett grepp om en. Då är det otroligt svårt att ta sig ut, säger Angelica och fortsätter:
– I dag vet jag att den som klarar av att lämna då är starkare än en lastbil med 750 hästkrafter.
När hon väl kom ut ur relationen kände hon sig fri. Äntligen kunde hon göra vad hon ville och behövde inte längre förminska sig själv.
Det första hon gjorde var att återuppta kontakten med familj och vänner – och ringa chefen och fråga om hon kunde få tillbaka sitt gamla jobb.
Men så småningom träffade hon en ny kärlek. För två år sedan flyttade hon till honom i Gällivare.
– En bra sak med att vara lastbilschaufför är att det alltid finns jobb, eftersom det är sådan brist på förare, säger Angelica som snabbt fick anställning i gruvan.
Älskar att köra lastbil
I dag tjänar hon egentligen mer som influencer än som lastbilschaufför. Men utan sitt vanliga jobb skulle hon inte ha något att visa upp i sina kanaler. Dessutom vill hon inte sluta. Angelica älskar att köra lastbil.
– Jag gillar att jobbet är så varierande. Man lär sig nya saker varje dag och måste hela tiden hitta kreativa lösningar på olika problem. Och så älskar jag känslan av att vara på väg. Det är något med frihetskänslan som tilltalar mig, säger hon.
Allra mest tycker hon om att köra på natten, när det inte är lika mycket trafik och inget som stör.
– Man hinner tänka mycket då. Man lär känna sig själv väldigt bra när man har så mycket tid för sig själv, säger hon.
Under alla timmar i bilen har hon funderat mycket på hur hon kan använda sig av sina kanaler till bra saker. Hon vill gärna vara en positiv förebild för andra tjejer i lastbilsvärlden, och blir glad när hon får höra att hon är det.
– På lastbilsmässan på Elmia träffade jag en kollega som sa att de har ett motto på åkeriet: ”Kan Angelica klara det, så kan vi!”
Lite nervös
Angelica har fått frågor från skolor och transportutbildningar om att komma och föreläsa och det ser hon fram emot att göra. Men hon är också lite nervös. Hon som har så många följare i sociala medier är nämligen ganska blyg.
– När jag spelar in en film är det ju bara jag där, det är något helt annat att prata inför en hel grupp människor, säger hon.
En dröm är också att inspirera kvinnor i fattiga länder att våga testa föraryrket.
– I Sverige är vi vana vid tjejer som kör lastbil numera, men i många länder är det fortfarande ganska ovanligt.
Själv har Angelica aldrig ångrat valet att bli lastbilschaufför. Titeln på hennes bok Vägval syftar på alla val som hon har gjort för att komma dit hon är i dag.
I boken skriver hon att man måste göra sina egna val. ”Jag är rätt ung fortfarande, det vet jag. Men jag har lärt mig en hel del, framför allt att min livsväg är min och ingen annans.”
Fotnot: CNC-operatörer sköter datorstyrda maskiner för mekanisk bearbetning och tillverkning av detaljer av främst trä, metall eller plast inom verkstadsproduktion.