Månadslön för färdtjänstförare
Taxi. På Gotland ligger färdtjänsten steget före. Månadslön för alla förare infördes innan regionen var tvungen.
Inblandade parter är nöjda med modellen:
– Vi tryckte på regionen som upphandlar färdtjänsten och avtalet skrevs innan nya upphandlingslagen stiftades, säger Thomas Gahnström, ombudsman på Transports Gotlandsavdelning.
– Vi var med och tryckte på. Det är lättare för oss att rekrytera förare när vi gått över till månadslön med ob-tillägg, säger Jimmy Leandersson, vd på Taxi Visby.
– Man måste ta sitt ansvar som upphandlande myndighet, säger Théresè Agehed på Region Gotland.
Avtalet för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor började gälla den 1 juli förra året. Upphandlingens vinnare blev lokala Taxi Visby med omkring 50 chaufförer, de flesta anställda. Företaget står för cirka 10 000 transporter i månaden.
Upphandlingen startade innan kollektivavtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund kräver att samhällsresor ska göras med månadslön började gälla. Det var också innan lagen om offentlig upphandling ändrades så att myndigheter ska kräva lön och andra villkor på samma nivå som i gällande kollektivavtal. Ändå skrevs kravet in, och taxibolagen kunde räkna in den lönemodellen i sina anbud.
Théresè Agehed berättar att regionen lutade sig mot Upphandlingsmyndigheten som redan hade identifierat taxi som en riskbransch när det gäller de sociala villkoren. Detta, i kombination med påtryckningar från både facket och taxiföretaget, gjorde att de hårdare kraven ställdes.
Jonas Andreasson är färdtjänstförare och dessutom skyddsombud på Taxi Visby.
– Det är klart att det är väldigt trevligt med månadslön, säger han.
– Sett över året är det bra att veta vilken lön man får varje månad. En del som körde bårbuss tjänade nog lite bättre tidigare, men jag tror att även de uppskattar månadslönen nu när vi har vant oss.